نائب رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران با تأکید بر اینکه تلاش بنگاههای اقتصادی استان فارس در راستای مسئولیت اجتماعی قابلتحسین است گفت: این تلاشها نشان میدهد که مسئولیت اجتماعی شرکتها در استان فارس نهتنها یک تعهد اخلاقی، بلکه یک استراتژی هوشمندانه برای توسعه پایدار و رشد بلندمدت است.
سهیلا محبی در جلسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق شیراز، افزود: مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی در استان فارس نقش مهمی در توسعه پایدار این منطقه ایفا میکند بهطوریکه بسیاری از شرکتها و بنگاهها و کارآفرینان استان با سرمایهگذاری در حوزههایی مانند آموزش، بهداشت، و زیرساختهای شهری، به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک کرده و زمینه را برای رشد اقتصادی پایدار فراهم میکنند.
وی افزود: علاوه بر این، بسیاری از شرکتهای بزرگ و متوسط استان فارس در تلاشاند تا با کاهش اثرات زیستمحیطی تولیدات خود، استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، و اجرای برنامههای کاهش آلایندهها، نقش خود را در حفظ محیطزیست ایفا کنند.
محبی اظهار کرد: همچنین بسیاری از شرکتها و کارآفرینان در این استان با درک عمیق از تأثیرات اجتماعی و محیطی فعالیتهای خود، در پروژههای عامالمنفعه، حمایت از اقشار آسیبپذیر، و حفاظت از محیطزیست مشارکت دارند.
عضو هیات نمایندگان اتاق شیراز اضافه کرد: همکاری میان این بنگاهها و سازمانهای مردمنهاد باعث شده است که پروژههای متعددی در حوزه توانمندسازی جوانان، توسعه کسبوکارهای کوچک و حمایت از کارآفرینی اجتماعی اجرا شود.
وی ادامه داد: مسئولیت اجتماعی یکی از مهمترین موضوعها در مدیریت بنگاهها و شرکتهای تولیدی است و درواقع مسئولیت اجتماعی بنگاه به معنای الزام به پاسخگویی گروههای ذینفع خارجی است؛ بنابراین باور داریم منابع حاصل از مسئولیت اجتماعی شرکتها و بنگاههای اقتصادی این استان، باید به سمت نظاممندی بیشتری حرکت کند اما آنچه در عمل شاهد آن هستیم ارزشمند و قابلتحسین است.
محبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیگیری فعالیتهای تخصصی در کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران در سطح کشور تصریح کرد: در حال حاضر مباحث کلان مسئولیت اجتماعی و مهمتر از آن قانون مسئولیت اجتماعی بهشدت باب شده و افراد سعی دارند به نحوی دخل و تصرفی در آن داشته باشند، به صورتی که هر گروه تفسیر خود را دارد و حتی متأسفانه در گروههای مختلف همدلی و وفاق برای تجمیع اهداف و داشتن تارگت مشخص و ارزشمند وجود ندارد و هر شخص یا گروهی احساس مالکیت در حوزه مسئولیت اجتماعی و پایداری دارد.
رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق شیراز بیان کرد: یکی از سیاستهای کلان مسئولیت اجتماعی اتاق ایران، برگزاری همایشها و سمینارهاست که بتوانند تعداد بیشتری از مخاطبین را درگیر کند. وی با تأکید بر اینکه پایداری زاییده تولید مسئولانه است و تولید مسئولانه هم لزوماً بایستی سرفصل حکمرانی سازمانی باشد تصریح کرد: به همین دلیل لازم است با طیف بسیار وسیعتری در بسط آموزش و ترویج این حوزه تلاش گردد.
محبی افزود: از برنامههای کمیسیون، ارائه الگوهای موفق و مصداقی و تمرکز بر جنبههای تجربی و عملی سازمانها و همچنین توجه به تجارب ملی و بینالمللی در قالب نمایشگاه و همایش توأمان با هم است؛ در راستای سیاستهای کلان اتاق ایران در جهت همکاری و اجرای همایشها و سمینارها و دوره آموزشی، با برنامهریزیهای صورت گرفته سه برنامه بزرگ و محوری با عنوان همایش جهاد دانشگاهی توسط پژوهشکده مطالعه توسعه؛ نشست یونیسف و همایش معدن است که با همکاری اتاق ایران برگزار خواهد شد.
محبی در خصوص این برنامهها گفت: همایش ملی تجارب مسئولیت اجتماعی در ایران با اجرا و برنامهریزی جهاد دانشگاهی و همکاری اتاق ایران در اردیبهشتماه، سال آتی برگزار میگردد. این برنامه با تعامل بین دستگاهی با دیدگاه علوم اجتماعی از منظر توسعه و درگیر کردن دستگاهها و سازمانها در ابعاد مختلف، ازجمله مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهشهای اتاق ایران و پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی میتواند در تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت مثمر ثمر واقع گردد.
محبی اضافه کرد که به نظر میرسد موقعیت مناسبی جهت همراهی و حضور بنگاههای اقتصادی استان در این برنامه فراهم گردیده که از همینجا بهمنظور الگوسازی از کلیه واحدها مخصوصاً واحدهای که در حوزه مسئولیت اجتماعی روند موفق و مطلوبی دارند دعوت به عمل میآید. این همایش با حضور شرکتها، سازمانها و صنایع بزرگ در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد و توفیق دوچندان دارد که پنلهای تخصصی و برگزاری نمایشگاه در کنار هم صورت میگیرد. محورهای همایش همگی در حوزه مسئولیت اجتماعی هستند که اطلاعرسانیهای لازم در این خصوص به اعضای محترم کمیسیون صورت خواهد گرفت.
در ادامه این نشست، ایزدفر عضو سابق هیات نمایندگان اتاق شیراز با اشاره به قانون مسئولیت اجتماعی و اقدامات مؤثر سنوات قبل در رابطه با اطلاعرسانی مفاهیم این حوزه گفت: تفکر مسئولیت اجتماعی جهت رفع معضلات جامعه راهگشا خواهد بود.
خانم دستغیب نیز گفت: با توجه به اینکه فضای تبلیغاتی مهیا نبوده است بایستی اطلاعرسانیها همچنان در دستور کار باشد تا ضمن تشویق و معرفی الگوهای موفق مسیر هموار گردد.
آقای رحیمی هم گفت: نخستین گام، آموزش و ارائه مفاهیم به شرکتها و بنگاههای اقتصادی است که نیازمند اقدام است و سپس استفاده بهینه از رسانهها برای توسعه مسئولیت اجتماعی دارای اهمیت است تا آگاهی بخشی جامعه صورت گیرد.