به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، سیدمهدی طبیب زاده، در جمع تعدادی از سرگروههای آموزشی استان کرمان در شهر ماهان افزود: شکلگیری شخصیت کارآفرینی و داشتن ذهنیت کار با بیشترین بهرهوری در اوان کودکی و دوران کودکستان و دبستان شکل میگیرد که باید برای کشف استعدادهای کارآفرینی برنامهریزی کرد.
وی ادامه داد: در بررسیها و پژوهشهای انجام شده در اتاق کرمان از جهات مختلف به این نتیجه رسیدیم که تنها عامل عدم توسعه استان نیروی ماهر و توسعهیافته بود زیرا ظرفیتهای و امکانات و سایر سرمایهها در کرمان وجود داشته است.
رئیس اتاق کرمان ادامه داد: کمبود نیروی انسانی ماهر در حال حاضر به اولین دغدغه فعالان اقتصادی تبدیلشده که انتظار داریم آموزشوپرورش به کانون و محور تولید نیروی انسانی خلاق و مهارت دیده تبدیل شود.
طبیب زاده، با اشاره به اینکه دستیابی به شغل برای افرادی که تنها یک مهارت دارند بیش از 22 درصد سایر افراد است، تصریح کرد: دانش آموزان نباید به دنبال مشاغل کاذب باشند بلکه باید به جریان آیندهساز و ماهر ساز تبدیل شوند که تلاش اتاق کرمان نیز در همین راستاست.
وی بیان کرد: برگزاری مدارس خلاقیت با 20 هزار نفر، دوره آموزشی بازرگانان نسل فردا و بازدید دانش آموزان از چندین کارخانه، آموزش رایگان به 30 هزار دانش آموز مناطق محروم استان در همکاری با بنیان دانش و خرد مبین و آموزش معلمان درس کارآفرینی با حضور نویسنده کتاب از جمله فعالیتهای اتاق کرمان در حوزه مهارت آموزی است.
وی با تاکید بر اینکه وزارت آموزشوپرورش از وزارت نفت و صمت بالاتر است، اظهار کرد: اگر دولت نگاهش را به وزارتخانه آموزشوپرورش تغییر دهد و با تأمین نیازهای معلمان و مدارس، به این وزارتخانه به عنوان محل تأمین اصلیترین سرمایه توسعه نگاه کند، روند بهتری خواهیم داشت.
رئیس اتاق کرمان گفت: معلمان باید دغدغهای برای تأمین معیشت خود نداشته باشند و تنها دغدغه آنها مجهز شدن به آخرین و به روزترین آموزشها و شیوههای تدریس باشد تا بتوان متناسب با نیاز روز دانش آموزان را تعلیم داد.
پویش کرمان دانا مدارس دو شیفت را کاهش داد
مدیرکل آموزشوپرورش کرمان در ادامه این نشست ضمن قدردانی از حمایتها و دیدگاههای مثبت اتاق کرمان نسبت به دانش آموزان و معلمان و تقویت سطح کمی و کیفی آموزشی استان، گفت: فعالیت پویش کرمان دانا و ساخت مدارس در استان، تعداد مدارس دو شیفت را کاهش داده است.
محمدرضا فرحبخش، با بیان اینکه اتاق کرمان دغدغه مندانه و دلسوزانه هر هفته جلساتی را برای اجرای برنامههای پویش کرمان دانا با حضور مدیران مربوطه استان برگزار میکرد، افزود: تسریع فرآیندها در آموزشوپرورش نیازمند مشارکت است و اجرای طرح مشارکت جویی برای جذب منابع و توجه و دغدغه مند بودن افراد را از سوی همه استان نیاز داریم.
وی اظهار کرد: در دوره فعلی فعالیت آموزشوپرورش استان، بازدید میدانی از مدارس هدف ماست که در این بازدیدها مواردی از جمله اختلالات یادگیری، آموزش معلمان و تراکم بالای کلاسهای دانش آموزان از جمله مهمترین مسائل مطرح شده بود.
فرحبخش ادامه داد: ترک تحصیل، بازماندگان از تحصیل، نابرابری آموزشی، میانگین پایین نمرات امتحان نهایی دانش آموزان و … از جمله چالشهای آموزشوپرورش است که باید چاره اندیشی شوند.