رادیو مجازی اتاق ایران : 17 خرداد 1404

معاون استاندار یزد در کارگروه توسعه صادرات استان مطرح کرد؛

صادرات کالاهای تولیدی یزد باید به نام استان ثبت شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار یزد، با تأکید بر لزوم ثبت صادرات کالاهای تولیدی استان به نام یزد گفت: صادرات ۳۱۷ میلیون دلاری پنج‌ماهه، نشان‌دهنده ظرفیت بالای یزد در عرصه تجارت خارجی است .

13 مهر 1404 - 09:21
کد خبر : 87290
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به گزارش روابط عمومی اتاق یزد، محمدرضا علمدار گفت: بر اساس آمار کارت‌های بازرگانی، در پنج‌ماهه نخست امسال ۳۱۷ میلیون دلار صادرات از استان یزد انجام شده که وزنی معادل یک‌میلیون و ۶۸۰ هزار تن داشته است. در همین مدت واردات استان ۲۵۶ میلیون دلار و به وزن ۱۰۷ هزار تن بوده که عمدتاً شامل ماشین‌آلات برای سرمایه‌گذاری‌های جدید است. بر این اساس، تراز تجاری استان مثبت ارزیابی می‌شود.

محمدرضا علمدار در نشست کارگروه توسعه صادرات اظهار کرد: تفویض اختیارات جدیدی به استانداران ابلاغ شده است که بر اساس آن، مسئولیت برگزاری کلیه نمایشگاه‌های تجاری و صنعتی به استان‌ها واگذار شده است. در یزد هر سال حدود ۳۰ نمایشگاه در تقویم استانی برنامه‌ریزی می‌شود که معمولاً در نیمه دوم سال با سرعت بیشتری برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم رفع موانع صادراتی استان افزود: برخی کالاهایی که در یزد تولید می‌شود از گمرک سایر استان‌ها صادر می‌گردد. مقرر شده است این روند اصلاح شود تا صادرات کالاهای تولیدی استان به نام یزد ثبت شود. در همین راستا کمیته‌های تخصصی در هفته جاری تشکیل خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار یزد به حضور اخیر استان در نمایشگاه صنعت ساختمان اربیل عراق اشاره کرد و گفت: قرار است هیئتی از اربیل به یزد دعوت شود تا از توانمندی‌های تولیدی استان بازدید کند و زمینه ارتقای مراودات تجاری فراهم شود.

علمدار همچنین از برگزاری نمایشگاه توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری استان در مهرماه خبر داد و اظهار داشت: این نمایشگاه از ۲۶ تا ۲۹ مهرماه در یزد برگزار خواهد شد. هدف اصلی این رویداد تأمین مالی و تکمیل هزار طرح نیمه‌تمام استان است که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، با حمایت همه دستگاه‌ها امیدواریم این نمایشگاه دستاوردهای مثبتی در مسیر یزد پایدار به همراه داشته باشد.

تراز تجاری استان بیش از ۶۱ میلیون دلار مثبت است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: میزان صادرات کشور در پنج‌ماهه نخست سال جاری ۲۵ میلیارد دلار و میزان واردات ۲۸/۳ میلیارد دلار بوده است. از نظر وزنی نیز واردات ۱۸/۷ میلیون تن ثبت شده که نشان می‌دهد وضعیت کشور برخلاف فضاسازی‌های رسانه‌ای، بحرانی نیست و نقشه دشمنان با تلاش فعالان بخش خصوصی خنثی شده است.

کاظم صادقیان در کارگروه توسعه صادرات افزود: هرچند تراز تجاری کشور حدود ۲ میلیارد دلار منفی است، اما این اختلاف با برنامه‌ریزی و رفع مشکلات آیین‌نامه‌ای و توسعه بازارهای صادراتی قابل جبران خواهد بود. هم‌اکنون تبادل تجاری ایران با ۱۰۰ کشور جهان در حال انجام است.

وی در مقایسه عملکرد صادراتی استان یزد در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۴ با مدت مشابه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: صادرات مبتنی بر کارت بازرگانی از ۳۸۸ میلیون دلار در سال گذشته به ۳۱۷ میلیون دلار در سال جاری رسیده است. عمده گروه‌های صادراتی استان شامل صنایع معدنی غیرفلزی، محصولات شیمیایی و روغن‌های نفتی است که هم آلایندگی کمی دارند و هم مصرف انرژی پایینی نیاز دارند.

صادقیان ادامه داد: برای نخستین بار صادرات لوازم خانگی استان به رقم ۱۱ میلیون دلار رسید که شامل یخچال، ماشین لباسشویی، گازهای صنعتی و هود است. به گفته وی، بازار عمان یکی از مقاصد مهم این محصولات محسوب می‌شود.

رییس سازمان صمت یزد با بیان اینکه ارزش افزوده کالاهای صادراتی استان بالاست، گفت: مقاصد اصلی صادراتی یزد کشورهایی همچون عراق، افغانستان، امارات، پاکستان، عمان، ترکیه و روسیه هستند و لازم است هم تنوع کالایی و هم تنوع بازارهای هدف توسعه یابد.

وی همچنین درباره واردات استان گفت: میزان واردات پنج‌ماهه امسال ۱۱۲ میلیون دلار بوده که نسبت به ۱۲۷ میلیون دلار مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. عمده واردات شامل ماشین‌آلات، تجهیزات صنعتی و مواد شیمیایی است. به گفته صادقیان، سیاست سهمیه‌بندی ارزی اگرچه اثر منفی کوتاه‌مدت داشته، اما در بلندمدت باعث نظم و شفافیت بیشتر در واردات خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: تراز تجاری استان یزد در پنج ماه نخست امسال بر اساس آمار گمرکی ۴۷ میلیون دلار و بر اساس کارت بازرگانی ۶۱ میلیون دلار مثبت بوده است.

فرصت‌های صادراتی در بازار اربیل قابل توجه است

مدیر دپارتمان توسعه کسب‌وکار اتاق بازرگانی یزد با ارائه گزارشی از حضور یزد در نمایشگاه تخصصی صنایع ساختمان و برق اربیل به همت اتاق بازرگانی با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی گفت: این سومین پاویون یزد در نمایشگاه‌های خارجی پس از بغداد و افغانستان بود، در این دوره پنج شرکت یزدی در پاویون استان حضور داشتند و دو تا سه شرکت دیگر نیز به‌صورت مستقل در نمایشگاه فعالیت کردند.

وی نمایشگاه اربیل را یکی از مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی منطقه کردستان عراق دانست و اظهار کرد: در طول برگزاری نمایشگاه، بازدیدکنندگان آشنایی خوبی با نام یزد، به‌ویژه در حوزه کاشی و سرامیک و فولاد داشتند. با این حال جای خالی حضور مستقیم شرکت‌های یزدی در بخش کاشی و سرامیک احساس شد.

مدیر دپارتمان توسعه کسب‌وکار اتاق بازرگانی یزد با اشاره به ظرفیت‌های موجود در بازار اربیل گفت: طبق اعلام کنسولگری ایران، کارخانه‌ای با ظرفیت بالا برای تولید شمش در این منطقه احداث شده و متقاضیان به‌شدت به دنبال واردات شمش‌های فولادی هستند.

حسینی مشهدی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ترکیه با عرضه محصولات باکیفیت و چین با محصولات ارزان‌قیمت، استراتژی مشخصی در بازار اربیل دارند، اما ایران تاکنون برنامه بازار روشنی در این منطقه ارائه نکرده است. با این حال برخی محصولات ایرانی مانند شیرآلات به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب توانسته‌اند جایگاه خوبی در بازار پیدا کنند.

وی همچنین از استقبال بخش اقتصادی کنسولگری ایران در اربیل از راه‌اندازی یک شرکت مدیریت صادرات خبر داد و تأکید کرد: اگر استان یزد رویکردی حمایتی برای توسعه صادرات در پیش گیرد، ایجاد شرکت توسعه صادرات می‌تواند نقش مهمی در تسهیل حضور صادرکنندگان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بازار اربیل ایفا کند.

بازار عراق نیازمند استراتژی دقیق برای حفظ سهم صادرات ایران

رئیس اتاق بین‌المللی جوانان استان یزد گفت: بازار عراق به سه بخش کلی جنوب، بغداد و شمال تقسیم می‌شود که بیشترین حجم صادرات ایران مربوط به جنوب عراق است، بازار بغداد بازاری جذاب است اما سهم صادرات ایران به این بخش بسیار اندک است. در بصره نیز اگرچه بازار رو به رشدی وجود دارد، اما متاسفانه عمده سهم آن در حال حاضر در اختیار هند قرار گرفته است.

وی با اشاره به وضعیت شمال عراق اظهار کرد: طی دو تا سه سال گذشته حضور گسترده شرکت‌های هندی باعث کاهش جدی سهم ایران شده است. هندی‌ها با راه‌اندازی انبارهای بزرگ در اربیل و عرضه کالا به صورت اعتباری شش‌ماهه توانسته‌اند جایگاه خود را تثبیت کنند.

زارع ادامه داد: در شرایطی که مشتریان شمال عراق تمایل فرهنگی و اقتصادی بالایی برای همکاری با ایران دارند، ضعف در ارائه شرایط مالی مناسب و محدودیت‌های تولید باعث شده حتی مشتریان قدیمی ما در این بازار به سمت کالاهای هندی گرایش پیدا کنند. اکنون کاشی‌های سایز بزرگ عمدتاً از هند تامین می‌شود و تنها بخشی از سایزهای کوچک‌تر از ایران خریداری می‌ش.د.

رئیس اتاق بین‌المللی جوانان یزد تاکید کرد: رقابت ایران در حوزه کاشی با هند و در صنایع فولادی با عربستان جدی است، این در حالی است که عراق تنها یک مرز ریلی فعال در شلمچه دارد که نزدیک‌ترین مسیر به بصره است و می‌تواند فرصتی برای توسعه صادرات فراهم کند. با این حال، بدون تدوین یک استراتژی مشخص در حوزه مالی و صادراتی، سهم ایران در بازارهای عراق به‌ویژه شمال این کشور با تهدید جدی مواجه خواهد بود.

موضوعات :
در همین رابطه