با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری عملیات اجرایی قطعه دوم آزادراه تهران شمال آغاز شد.
ابن قطعه از آزادراه، حدفاصل دو آب شهرستانک تا پل زنگوله به طول تقریبی 22 کیلومتر است که تونلهای بلند البرز، هر یک به طول 6 هزار و 400 متر در این منطقه قرار دارند و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاهتر میشود.
پس از برگزاری مناقصه عمومی، چهار پیمانکار ایرانی ساخت این قطعه از آزادراه را بر عهده گرفتند و امروز (شنبه) با حضور اسحاق جهانگیری بهطور رسمی فعالیت خود را در این قطعه آغاز کردند.
تونل شرقی البرز به طول 6 هزار و 400 متر بهعنوان بزرگترین تونل خاورمیانه هماکنون 47 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است بهزودی پیمانکار ساخت تونل غربی این منطقه نیز کار خود را آغاز کند.
پیشبینیشده برای آمادهسازی و تکمیل منطقه 2 آزادراه تهران- شمال بیش از 18 هزار میلیارد ریال هزینه شود.
مذاکره با شرکتهای کرهای و چینیبرای بررسیهای فنی و تأمین مالی
وزیر راه و شهرسازی در بازدید معاون اول رئیسجمهوری از آزادراه تهران- شمال گفت: باوجود انجام عملیات اجرایی در 145 جبهه و بهکارگیری بیش از سه هزار و 500 نفر نیروی انسانی، تکمیل آزادراه تهران- شمال به بزرگترین کارگاه سازندگی در ایران تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا، عباس آخوندی افزود: در منطقه یک همه کارگاهها بهصورت پرتلاش فعالاند و تلاش میکنیم قطعه نخست در کمتر از 40 کیلومتر برای استفاده مردم آماده شود.
وی اظهار کرد: در منطقه 2 نیز کار آغاز شده و منتظر نماندهایم عملیات اجرایی منطقه یک این آزادراه به پایان برسد؛ اکنون پیشرفت فیزیکی تونل شرقی البرز به بیش از 47 درصد رسیده است.
آخوندی با بیان اینکه وجود تونلهای بزرگ اصلیترین بحث در منطقه 2 آزادراه است، ادامه داد: بزرگترین تونل ایران به طول 6 هزار و 400 متر در این قطعه قرار دارد و برای آمادهسازی تونلهای این آزادراه 10 برابر بیشازحد متوسط عملیات لاینینگ انجام میشود.
وی گفت: همزمان با منطقه 2 کار خود را در منطقه 3 نیز آغاز خواهیم کرد، اما کار در این منطقه بسیار سخت بوده و پیچیدگیهای زیادی دارد؛ برای بررسیهای مسائل مهندسی و تأمین مالی و اجرای عملیات آن با یک شرکت کرهای و سه شرکت چینی در حال مذاکره هستیم.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با توجه به هزینه زیادی که در آزادراه تهران- شمال انجام میشود، مقوله معماری آن از اهمیت زیادی برخوردار است و برای نخستین بار معماری مسیر و ایمنی بسیار بالای آن موردتوجه قرار گرفته است.
آخوندی تأکید کرد، استفاده از فناوریهای جدید بهویژه پوشش بتنی در این آزادراه موردتوجه قرار گرفته است که هزینههای نگهداری راه را بسیار پایین میآورد.
مشخصات قطعات چهارگانه آزادراه تهران- شمال
قطعه یک آزادراه تهران - شمال به طول 32 کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سهراهی شهرستانک میرسد. با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج میگذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود 60 کیلومتر کوتاه میشود. این قطعه 32 کیلومتری دارای 16 پل و 32 هزار متر تونل رفتوبرگشت است. پیشازاین قرار بود قطعه اول آزادراه تهران – شمال تا بهار 96 زیر بار ترافیک برود اما این هدفگذاری به بهار 96 و پسازآن به اوایل تابستان سال جاری موکول شد.
قطعه دوم این آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی 22 کیلومتر است، تونلهای بلند البرز هر یک به طول 6 هزار و 450 متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاهتر میشود.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حدفاصل پل زنگوله - سهراهی دشت نظیر، به طول تقریبی 46 کیلومتر است، این مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و اخیراً شرکت آزادراه تهران - شمال با یک شرکت کرهای برای سرمایهگذاری یک میلیارد و 300 میلیون دلاری در این قطعه به توافق رسیده است.
قطعه چهار آزادراه تهران - شمال حدفاصل سهراهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر است بهصورت دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمتهای بلند آن یک خط کندرو نیز وجود دارد که با همت دستاندرکاران بهخصوص شرکت آزادراه تهران - شمال تابستان 94 زیر بار ترافیک رفته است.