مدیرکل بینالملل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تلاش فرانسویها برای ورود به برخی پروژههای راهآهنی ایران خاطرنشان کرد: قرار است قطار سریعالسیر تهران ـ تبریز را فرانسویها بسازند ضمن اینکه ۴ ایستگاه ما را در حال مطالعه دارند تا اعلام شود که از ایستگاههای راهآهن ایران چه استفادههایی میشود کرد. بیش از ۸ میلیون یورو قرارداد با فرانسویها داریم که در حال مطالعه ایستگاه راهآهن تهران برای تجاریسازی خود ایستگاه هستند.
عباس نظری، با اشاره به ثبت کریدور شرق به غرب ایران در میان کریدور ریلی شرق به غرب اتحادیه راهآهنهای جهان گفت: الان کریدور شمالی شرق به غرب دنیا، مسیر چین به قزاقستان، روسیه، شمال دریای خزر و سپس اروپاست. این کریدور از دیرباز وجود داشته و ما باید در کریدور شرق به غرب کشورمان بهعنوان آلترناتیوِ کریدور موجود، خدمات جدید و مزایای متفاوتی ارائه دهیم تا صاحبان بارها ترغیب به استفاده از مسیر ایران شوند.
وی با بیان اینکه ما در حال حاضر سالیانه ۵ میلیون تن حملونقل بینالمللی ریلی با کشورهای آسیای میانه داریم، تصریح کرد: اینکه بتوانیم کریدور شرقی غربی ایران را جایگزین کریدور موجود کنیم تا قطارهای باری چینی از طریق راهآهن ایران به ترکیه و سپس اروپا بروند، بسیار سخت است. اما بهعنوان نمونه توانستهایم تابهحال برخی واردات کشورمان از چین را از طریق راهآهن و مرز ریلی سرخس انجام دهیم.
مدیرکل بینالملل راهآهن تصریح کرد: این قطارها شامل سه رام قطار کانتینری بود که از طریق قزاقستان و مرز سرخس وارد کشور شده و تا تهران آمده است. در حال حاضر جلسات متعددی با چین، قزاقستان و ترکمنستان برگزار کردهایم تا به یک تعرفه مشخص برای همکاریهای ریلی رسیدهایم. واردات ریلی کالا از چین بسیار بهصرفهتر و ارزانتر از واردات دریایی بوده و بار سریعتر از واردات بندری به ایران میرسد.
به گفته نظری باید کاری کنیم تا کریدور ایران جایگزین کریدور شمالی شرق به غرب دنیا شود چون مسیر شمال روسیه در زمستانها مشکلات زیادی برای صاحبان کالا ایجاد میکند.
وی درباره خط آهن آستارا ـ آستاراخان و علاقهمندی روسها برای ایجاد کریدور ریلی شمال جنوب گفت: در حال حاضر دولت جمهوری آذربایجان قبول کرد تا ۶۰ میلیون دلار برای ساخت خط آهن باکو ـ آستارای ایران سرمایهگذاری کند که قرارداد آن نوشته شده و مسیر آن به اتمام رسیده است. اما چهار ترمینال باری باید در آستارای ایران ساخته شود. همچنین یک قطار آزمایشی حامل قطعات خودروی فورد تولید هند برای ارسال به روسیه از خط آهن آستارا ـ آستاراخان تا روسیه تردد داشته است ازآنجاییکه در تردد دریایی از هند به روسیه، قبلاً این مسیر ۴۵ روز برای روسها زمان میبرد اما قطار آزمایشی توانست پس از تخلیه بار در بندرعباس، از طریق ریلی ۱۹ روزه به روسیه برسد. البته در ایران نیز بخشی از بار در مسیر قزوین ـ آستارا بهصورت جادهای جابهجا شد ولی با تکمیل قطعه قزوین ـ رشت و بهرهبرداری از آن، تنها قطعه رشت ـ آستارا شاهد حملونقل ترکیبی میشود.
مدیرکل بینالملل راهآهن گفت: جمهوری آذربایجان برای ساخت قطعه راهآهن رشت ـ آستارا اظهار علاقهمندی کرده تا ۵۰۰ میلیون دلار سرمایهگذاری کند.
وی در خصوص تکمیل راهآهن ایران به عراق از طریق راهآهن بصره اظهار داشت: در حال حاضر تنها ۳۵ کیلومتر برای اتصال راهآهنهای ایران و عراق در منطقه مرز شلمچه باقیمانده که مهمترین بخش آن احداث یک پل ۷۰۰ متری خاص است و قرار شده بر اساس تفاهمنامههای موجود، ایران از محل کمکهای جمهوری اسلامی به دولت عراق این پل را بسازد.
نظری درباره همکاری ایران و ایتالیا در بخش ریلی گفت: حجم همکاریها و قراردادهای راهآهنهای ایران و ایتالیا ۴ میلیارد یورو است که ساخت قطار سریعالسیر قم ـ اراک (با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت) به ارزش ۱.۲ میلیارد یورو بخشی از این همکاریهاست. همچنین ایتالیاییها قرار است خط دوم راهآهن تهران ـ همدان را هم ایجاد کنند. ایجاد مرکز تست خطوط راهآهن و خرید ۵۰۰ واگن مسافری خاص بخشهای دیگری از همکاری ما با ایتالیاست.
وی با اشاره به وام ۵ میلیارد دلاری روسیه به ایران برای سرمایهگذاری در پروژههای زیرساختی تأکید کرد: ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از این مبلغ برای برقی کردن راهآهن گرگان ـ اینچه برون سرمایهگذاری میشود.
این مقام مسئول درباره عضویت ایران در مجامع جهانی حوزه راهآهن گفت: راهآهن ایران در ۹ سازمان بینالمللی عضو است که در زمینه تدوین مقررات تبادل کالا، واگن و مسافر با دیگر اعضای این سازمان ارتباط برقرار میکند.
وی با اشاره به تدوین و تولید استانداردهای بینالمللی در UIC اتحادیه راهآهنهای جهان افزود: همه خطوط ما، زیرسازی، روسازی، سیگنالینگ، واگن سازی و ... ایران و سایر کشورها در یو آی سی تدوین، ابلاغ و اجرا میشود.
مدیرکل بینالملل راهآهن با بیان اینکه علاوه بر استانداردها، در زمینه برگزاری کنفرانسها، اجلاسهای بینالمللی و آموزشی، جلسات آموزش نحوه نگهداری خط، آموزش فناوریهای نوین و پیچیده صنعت راهآهن، سیگالینگ و ... نیز یو آی سی فعال است، اظهار کرد: در طی ۱۴ سالی که اداره کل بینالملل راهآهن ایجاد شده، ارتباطات ما با مجامع جهانی تخصصی افزایش چشمگیری یافته است. بهگونهای که در حال حاضر ایران عضو هیئتمدیره یو آی سی است. این سازمان ۲۴۰ عضو و ۶ دفتر منطقهای دارد. ایران مدیر اتحادیه راهآهنهای خاورمیانه بوده و در تصمیمگیریهای اتحادیه جهانی راهآهنها دخالت میکند.
وی راهآهن ایران را بهعنوان کشوری که دارای استانداردترین خط آهن، ایستگاه و ناوگان در منطقه است معرفی کرد و ادامه داد: این موضوع در اثر تماس و ارتباط با تشکلهای بینالمللی بهدست آمده است که درنتیجه راهآهن کشورمان توانسته در بین راهآهنهای غیر سریعالسیر، با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در شبکه ریلی حرکت کند.