رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

نایب‌رئیس اتاق ایران مطرح کرد

دیپلماسی اقتصادی را به نهادی خاص واگذار نکنیم

نایب‌رئیس اتاق ایران می‌گوید: بحث دیپلماسی اقتصادی فقط وظیفه سفارتخانه‌ها نیست ازاین رو نباید آن را به نهادی خاص واگذار کرد بلکه باید یک برنامه جامع و ترکیبی برای آن تهیه شود.

09 مرداد 1396
کد خبر : 9497
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی باید جامع باشد و نباید آن را به نهادی خاص واگذار کنیم، افزود: با توجه به اینکه اکنون سهم ایران از اقتصاد جهانی 34 صدم درصد و از این میزان نیز 85 درصد مربوط به نفت است باید برنامه جامع و ترکیبی درباره دیپلماسی اقتصادی تهیه شود.

حسین سلاح ورزی گفت: از نظر اطلاعات و آموزش تعداد زیادی از نمایندگانی های خارج از کشور ضعیف هستند و تخصص و ظرفیت حمایت و همراهی با فعالان اقتصادی را ندارند.

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: اکنون فعالان اقتصادی کشورمان احساس نمی‌کنند که سفارتخانه‌های ایران تکیه گاه آنها هستند.

سلاح ورزی درباره کاهش سهم ایران در بازار عراق نیز گفت: بخشی از این کاهش مربوط به عملکرد صادرکنندگان و بخش خصوصی و بخشی از آن مربوط به سیاست‌های حمایتی دولت از صادرات است.

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: نمایندگی‌ها و سفارتخانه کشورمان در عراق نتوانستند از حقوق تجار ایرانی دفاع کنند.

سلاح ورزی گفت: اکنون مسئولان دولتی را در سفارتخانه‌ها بیشتر از هیئت‌های بخش خصوصی تحویل می‌گیرند.

وی درباره ارتباط سفارتخانه‌ها با اتاق ایران نیز افزود: در دو سال اخیر روند همکاری این دو مجموعه بهبود یافته است.

نایب‌رئیس اتاق ایران درباره دلایل موفق نبودن ایران در بازار روسیه نیز گفت: کوچک بودن شرکت‌های صادراتی، ضعف بسته‌بندی و سیستم حمل‌ونقل و بالا بودن قیمت تمام‌شده محصولات ازجمله مشکلات حضور اقتصادی ما در روسیه است.

به گفته سلاح ورزی، بحث دیپلماسی اقتصادی فقط وظیفه سفارتخانه‌ها نیست.

وی گفت: با توجه به اینکه همیشه اقتصاد در خدمت سیاست بوده، عزم جدی برای برطرف مشکلات بخش خصوصی در وزارت امور خارجه وجود نداشته است.

در همین رابطه