رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی

کرباسیان: اقتصاد امروز ما رانتی، سیاسی، نفتی و دولتی است

مسعود کرباسیان، وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم برای اقتصاد و دارایی در جلسه بررسی صلاحیت خود در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اصلاح ساختار اقتصادی باید با سرعت بیشتری در این دوره تداوم یابد. باید «رقابت مثبت» در اقتصاد را در این دوره گسترش دهیم تا اقتصاد سالمی و مردمی داشته باشیم.

25 مرداد 1396
کد خبر : 9769
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

صبح روز چهارشنبه، جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی دولت دوازدهم شروع شد. در این جلسه ابتدا سه موافق و سه مخالف برنامه‌های مسعود کرباسیان سخن گفتند. بعد از پایان سخنرانی موافقان و مخالفان، کرباسیان به نقدها پاسخ داد.

مخالفت با برنامه مسعود کرباسیان، رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم، معاون وزیر صنایع سنگین، معاون وزیر بازرگانی، معاون وزیر نفت، مشاور عالی و معاون شهردار تهران در مجلس دهم حداقلی بوده است. وزیر 61 ساله پس از نزدیک به 30 سال فعالیت در کسوت معاون وزیر آماده است که در جایگاه وزارت اقتصاد و دارایی قرار گیرد؛ این بزرگترین چالش امروز زندگی کرباسیان است. او در معرفی برنامه خود برای وزارت اقتصاد و دارایی به بهبود محیط کسب و کار، اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با اقتصاد و تعامل و همکاری در اجرای برنامه‌ها تاکید دارد.

مهمترین نکات دفاع کرباسیان از برنامه‌های خود برای وزارت اقتصاد و دارایی در مجلس شورای اسلامی عبارتند از:

- معاونت نظارت مجلس درجه انطباق برنامه پیشنهادی‌ام با برنامه ششم را با درجه انطباق بالایی تشخیص داده است.

- در شرایط فعلی همه خواستار بهبود وضعیت رفاهی مردم هستند. در چهار سال گذشته دولت موفق شد با همکاری با مجلس و قوه قضاییه، اقتصاد را از شرایط بحرانی خارج و در وضعیت نسبتاً بهتری قرار دهد. ساماندهی بازار مالی و کاهش نرخ تورم و رکود از تدابیر دولت تدبیر و امید بود که باید از این دستاورد صیانت کرد.

- رانتی‌بودن، سیاست‌زدگی، نفتی و دولتی بودن اقتصاد مشخصه امروز اقتصاد کشور است؛ چاره‌ای نداریم جز اصلاحات ساختاری برای حل مشکل تاریخی اقتصاد بزنیم.

-اصلاح ساختار اقتصادی در دولت یازدهم آغاز شده و باید با سرعت بیشتری تداوم یابد. عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصادی مقاومتی در چهار ساله آینده باید انجام شود. این مسئله در برنامه ششم توسعه تجلی یافته است.

- باید «رقابت مثبت» را گسترش دهیم تا اقتصاد سالمی و مردمی داشته باشیم.

-دستاوردهای دانش اقتصاد نشان داده که محیط کسب و کار بر واگذاری بنگاه‌های اقتصادی اولویت دارد و «نظام مالیاتی» باید اصلاح شود.

-فرآیند واردات و صادرات باید در یک پنجره واحد سر راست شود. باید مقررات مخل رونق کسب و کار لغو شود و باید صدور مجوزهای کسب و کار تسهیل شود و شورای گفت وگو در دستور کار قرار می‌گیرد.

-من فقط حرف نمی‌زنم و اهل اجرا و عمل هستم. متعهد می‌شوم برنامه‌های پیشنهادی‌ام را اجرایی می‌کنم.

- برنامه‌هایم را با همکاری تیم اقتصادی دولت اجرایی می‌کنم. نتیجه تمامی سیاست‌های اقتصادی من در شغل آبرومندانه برای مردم، باید خود را نشان دهد.

مخالفان وزیر اقتصاد و دارایی

 ولی ملکی، نماینده مردم مشکین‌شهر:

- با شعار و نظریه پردازی در برنامه پیشنهادی به مجلس نمی‌توان به اهداف اقتصادی رسید.

- باید مشخص شود که امروز کجا ایستاده‌ایم و به کجا خواهیم رفت و اهداف کمی اقتصادی به درستی تبیین شود. اما من چنین چیزی در برنامه‌های آقای کرباسیان ندیده‌ام.

-باید مشخص شود این همه مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز از کجا آمده‌اند؟ هرکسی حدود ۱۰۰ میلیارد بودجه آماده کرد توانست بانک و موسسه مالی و اعتباری تأسیس کند و در کشور فساد ایجاد کند؛ وزیر پیشنهادی باید برنامه خود را برای حل این مشکلات بگوید.

-وزیر اقتصاد و دارایی باید بگوید که سود بانکی در چهار سال آینده چه وضعی پیدا می‌کند و باید به مجلس مستمر گزارش بدهد.

- با شعار و نظریه‌پردازی وضع اقتصاد کشور سامان نمی‌یابد. بلکه باید تیم اقتصادی دولت هم قسم شوند و با همراهی مشکلات کشور را مرتفع نمایند. البته که همه وزرا از مجلس رأی اعتماد می‌گیرند اما باید بدانند که در همه این سال‌ها پاسخگوی مجلس و نمایندگان باشند.

هادی بهادری، عضو فراکسیون امید:

- انتظار می‌رود آقای کرباسیان با استفاده از کارشناسان و تشکیل تیمی هماهنگ در جهت بهبود شاخص‌های اقتصادی حرکت کند.

- در حال حاضر آمارها نشان دهنده نامطلوب بودن وضعیت اقتصاد کشور است. انتظار می‌رود که اقتصاد از زیر چرخ‌های سیاست خارج شود و با اجرای سیاست‌های اقتصادی مستحکم شاهد بهبود شاخص‌های اقتصادی در آینده باشیم.

- رفع مشکلات مالیاتی و یکسان سازی نرخ ارز برای بخش خصوصی از اولویت‌های دیگر وزیر اقتصاد است.

- آقای کرباسیان یکی از مدیران با سابقه و خوش‌نام است، اما در برنامه‌اش اهداف کمی نیامده است. انتظار می‌رود ایشان بعد از کسب رأی اعتماد ضمن برطرف کردن ضعف‌ها با تشکیل تیمی هماهنگ در جهت بهبود شاخص‌های اقتصادی در چهار سال آینده حرکت کند.

رسول خضری، نماینده پیرانشهر:

-کرباسیان درباره چگونگی پیگیری مطالبات سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری شفاف پاسخ دهد

- بهبود وضعیت معیشتی مردم، رفع رکود و برطرف کردن مشکلات سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری از اولویت‌های وزیر اقتصاد است؛ آقای کرباسیان در صورت کسب رأی اعتماد باید با شفاف سازی در جهت حل این مشکلات تلاش کند.

- ابهاماتی در برنامه کرباسیان وجود دارد، اکنون وضعیت رکود به جایی رسیده که مردم دلشان برای تورم تنگ شده است، پس لازم است وزیر اقتصاد فکری برای رفع رکود کند.

-وضعیت مؤسسات مالی و اعتباری تعیین و تکلیف شود؛ انتظار می‌رود آقای کرباسیان برای پیگیری مطالبات به حق مردم پاسخ شفافی دهد، چون نهادهای نظارتی پولی در این باره بسیار ضعیف عمل کرده و مردم گلایه‌مندند.

- مؤسسات ثامن الحجج، فرشتگان و کاسپین با تابلوی بانک مرکزی سرمایه‌های مردم را گرفته و سر آنها کلاه گذاشتند. مردم از وزیر می‌خواهند که وضعیتشان مشخص شود.

موافقان وزیر اقتصاد و دارایی

فریده اولادقباد، نماینده شهر تهران:

- شفافیت اقتصادی از برنامه‌های خوب وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی است؛ اصلاح نظام بانکی، مالیاتی و گمرکی مهم‌ترین مطالبات از وزیر آینده اقتصاد و دارایی است.

- باید ببینیم که دولت یازدهم را با چه شرایطی از نظر رشد اقتصادی و تورم تحویل گرفته‌ایم و بدانیم که این دولت باید از ثبات اقتصادی، تورم تک رقمی و افزایش سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه بهره‌برداری کند.

- دولت دوازدهم باید اصلاحات ساختاری را در دستور کار قرار دهد، وزیر اقتصاد باید علاوه بر دانش اقتصادی، از مدیریت اجرایی قوی، شجاعت و صراحت برخوردار باشد تا ضمن انجام اصلاح در حوزه بانکی، مالیاتی، مخارج و هزینه‌های دولت و فرماندهی اقتصاد را عهده‌دار باشد.

- آقای کرباسیان با فضای کسب و کار و معادلات جهانی آشنایی کامل دارد و با توجه به سوابق تدریسش در دانشکده‌های اقتصاد و مدیریت از دانش روز در خصوص جدیدترین تئوری‌های روز اقتصاد و مدیریت برخوردار است.

- کرباسیان از منظر تجربیات مدیریتی هم 28 سال معاون وزیر صنعت، نفت، بازرگانی و اقتصادی بوده و چهار سال به عنوان معاون آقای طیب‌نیا وزیر اقتصاد موفق دولت یازدهم نقش مثبتی ایفا کرده است.

-ناکارایی سیستم‌های بانکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور است؛ اصلاح این سیستم‌ها نیازمند تلاش نهادهای اقتصادی است.

کمال‌الدین شهریاری، نماینده مردم دشتی و تنگستان:

- کرباسیان از چهره‌های موفق در عرصه اقتصاد است، وی توانست دروازه ورود دلارهای غیرنفتی را به کشور باز کند.

- معاونت نظارت مجلس گزارشی را در خصوص تطبیق برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم با اسناد بالادستی تهیه کرده که خوشبختانه کمترین انحراف در این گزارش مربوط به خط مشی و برنامه‌های آقای کرباسیان است.

- سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برنامه ششم توسعه، بودجه‌های سنواتی و سند چشم انداز از برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد هستند و چیزی خارج از این قرار نیست که در برنامه ایشان وجود داشته باشد.

- کرباسیان چهره‌ای است که اقتصاد را آلوده به خط و خطوط سیاسی نکرده و نمی‌کند در واقع حوزه اقتصاد را از تمامی جنبه‌ها تجربه کرده است. نه تنها در دستگاه‌های دولتی بلکه در نهادهای عمومی غیردولتی هم خدمت کرده است.

خدری: ایجاد شفافیت اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از برنامه‌های کرباسیان است

نماینده مردم بوشهر در مجلس با بیان اینکه جذب سرمایه گذاری خارجی و ایجاد شفافیت در اقتصاد از برنامه‌های کرباسیان است، گفت: اگر گوشه‌ای از تجارب خود را در وزارت اقتصاد به کار گیرد، موفق می‌شود.

عبدالحمید خدری، نماینده بوشهر:

-رشد اقتصادی، فراهم ساختن شرایط توانمندسازی بخش خصوصی، تسهیل فضای کسب و کار، تقویت روابط اقتصادی خارجی به صورت هدفمند، مشارکت در ارتقای بهره وری، ایجاد شفافیت در اقتصاد و اصلاح نظام بانکی و تلاش برای جذب سرمایه گذاری خارجی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد است.

- نقطه عطف تجربیات کرباسیان را باید در اصلاحات چهار سال گذشته در ساختار گمرک دانست که با ه با ساختار سامانه گمرکی تحول ایجاد کرده‌اند و امیدواریم این سیستم را امور مالیاتی و بودجه‌ای هم پیاده کنند.

در همین رابطه