رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از واکنش بازار به نشست امروز اوپک

نفت برنت به بررسی تمدید فریز نفتی عکس‌العمل منفی نشان داد

امروز نشست اوپک با هدف بررسی لزوم تمدید توافق کاهش تولید نفت پس از پایان ماه مارس 2018 برگزار می‌شود و برآورد می‌شود که این نشست به تداوم کاهش تولید بدهد با این وجود در معاملات امروز بازار نفت قیمت‌ها همسو نیستند؛ نفت برنت به عنوان نفت شاخص بازار کاهش یافته در حالی که نفت خام غرب تگزاس افزایش قیمت را تجربه کرده است.

31 شهریور 1396
کد خبر : 10258
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (10 آذرماه 1395) خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند و براساس این توافق، مقرر شد یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد؛ امروز اما، این سازمان برای بررسی لزوم تمدید توافق کاهش تولید نفت نشستی در وین برگزار می کند که نتیجه آن می‌تواند بازار نفت را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران در سال‌های اخیر، قیمت‌ نفت در بازارهای جهانی تحت تاثیر افزایش تولید نفت شیل آمریکا، عرضه بی‌حساب از سوی تولیدکنندگان نفت به بازارهای جهانی و همچنین عدم پایبندی کشورهای عضو اوپک به سهمیه تولید در نظر گرفته‌ شده برای آنها، در مسیر نزولی قرار گرفت و عاقبت کار را به جایی رساند که با وجود همه مخالفت‌های سیاسی موجود بین کشورهای صادرکننده نفت، رسیدن به توافق کاهش تولید در دستور کار آنها قرار گرفت.

گرچه در ابتدای امر، رسیدن به توافق کاهش تولید نفت، موسوم به طرح فریز نفتی دشوار به نظر می‌رسید اما پس از برگزرای جلساتی دو جانبه و چند جانبه بین صادرکنندگان نفت عضو و غیرعضو اوپک، در نهایت توافقی حاصل شد که براساس آن هر یک کشورها باید بخشی از اضافه تولید خود را کاهش می‌دادند.

کارشناسان معتقدند توافق کاهش تولید نفت موسوم به طرح فریز نفتی را می‌توان یکی از مهمترین تصمیمات کشورهای صادرکننده نفت در 9 سال اخیر قلمداد کرد که در مهرماه 95 به سرانجام رسید و توانست تا حدی اوپک را به جایگاه نظارتی و مدیریتی خود در بازار نفت برگرداند.

بر این اساس، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به توافقی دست یافتند که طبق آن، از ماه نوامبر سال میلادی گذشته (2016) تولید نفت را به ۳۲٫۵ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

در این توافق ایران تنها کشور بود که از کاهش تولید مستثنی شد چراکه این کشور از ابتدای برگزاری جلسات تاکید کرده بود که تا پیش از رساندن میزان صادرات نفت خود به سقف سهمیه‌ای که پیش از این در اوپک داشته است، ضمن حمایت از طرح فریز نفتی، هرگز تولید نفت خود را کاهش نخواهد داد. این مساله گرچه از ابتدای امر با مخالفت برخی از کشورها، به‌ویژه عربستان قرار گرفت و توافق کاهش تولید از سوی این کشورها منوط به همراهی ایران در کاهش تولید دانسته شد.

برگزرای نشست بررسی لزوم تمدید توافق کاهش تولید

امروز اما، نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین پایتخت اتریش با هدف بررسی لزوم تمدید توافق کاهش تولید نفت پس از پایان ماه مارس 2018 (اواسط فروردین 1397) برگزار می‌شود.

نشستی که بنا بر گزارش رویترز در مورد تمدید توافق کاهش تولید نفت است اما تغییر قیمت‌های نفت در گشایش بازارهای امروز با این مساله همسو نبوده است.

در معاملات آتی امروز بازار لندن در ساعت 02:49 به وقت گرینویچ، قیمت نفت خام برنت دریای شمال با هشت سنت (0.1 درصد) کاهش به 56 دلار و 35 سنت رسید در حالی که هر بشکه نفت خام غرب تگزاس در بازار نایمکس آمریکا با پنج سنت (0.1 درصد) افزایش به قیمت 50 دلار و 60 سنت معامله شد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، در نشست قبلی اوپک نیز که توافق کاهش سقف تولید نفت برای ۹ ماه دیگر تمدید شد، با ناامیدی سرمایه‌گذاران از کاهش بیش از پیش تولید، قیمت‌ نفت در بازارهای جهانی سقوط کرد. بر این اساس می‌توان کاهش امروز قیمت نفت برنت را نیز به انتظار بازار از اوپک برای کاهش بیشتر تولید نسبت داد.

بانک آمریکایی گلدمن ساچز اعلام کرد، گفت وگوها در مورد تمدید توافق کاهش تولید اوپک مهم، اما گمانه زنی در مورد نتیجه آن زود است، با این حال بعید به نظر می رسد، کمیته بررسی این هفته پیشنهاد تمدید توافق را ارایه کند.

«مایکل مک کارتی» استراتژیست ارشد بازار موسسه تحقیقاتی سی ام سی مارکتس در سیدنی نیز گفت: گفت وگوهای زیادی انجام شده، اما اینکه آیا اوپک و کشورهای غیراوپک همپیمان آن می توانند قیمت ها را بالا ببرند، بحث دیگری است.

رویترز نوشت، سرمایه گذاران تا اندازه ای منتظرند ببینند که آیا نیجریه و لیبی که تا کنون از کاهش تولید معاف بوده اند نیز به توافق یادشده می پیوندند یا خیر؟

بانک استرالیا و نیوزیلند نیز اعلام کرد، نظرات در بازار در مورد اینکه آیا اوپک تولید نفت خام خود را باز هم کاهش خواهد داد، مختلف است.

الزامات توافق فریز نفتی چه بود؟

اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (10 آذرماه 1395) خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.

براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.

ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک به شمار می روند.

ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.

اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.

این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک در نشست رسمی چهارم خرداد امسال این سازمان با تمدید توافق کاهش تولید نفت برای 9 ماه دیگر، یعنی تا پایان مارس 2018 موافقت کردند.

در همین رابطه