میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

گفت‌وگوی پایگاه خبری اتاق ایران با فعالان اقتصادی کرواسی

کروات‌ها در ایران به دنبال چه بودند؟

از شرکت‌های سازنده کشتی تا شرکت‌های تولیدکننده سیگارهای الکترونیکی و محصولات آرایشی و بهداشتی همه از کرواسی به اتاق ایران آمدند و به دنبال بازار و همچنین پروژه‌های مشترک در ایران بودند.

31 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1333
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
از شرکت‌های سازنده کشتی تا شرکت‌های تولیدکننده سیگارهای الکترونیکی و محصولات آرایشی و بهداشتی همه از کرواسی به اتاق ایران آمدند و به دنبال بازار و همچنین پروژه‌های مشترک در ایران بودند.

عکس: اشکان روزرخ

«صنعت» حرف اول را می‌زد، از صنایع غذایی و دارویی گرفته و تا صنعت کشتی‌سازی اصلِ آن چیزی بود که کروات‌ها در آن حرفی برای گفتن داشتند. کولیندا گرابار کیتاروویچ ظهر روز چهارشنبه 29 اردیبهشت با تأخیر 10دقیقه‌ای به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران آمد اما تنها نبود. هیاتی بلندپایه به همراه سه وزیر کلیدی و رئیس اتاق بازرگانی کرواسی نیز در این دیدار کوتاه حضور داشتند. این زن 48 ساله به عنوان نخستین رئیس‌جمهور زن قدم به اتاق ایران گذاشت و به این ترتیب فصل جدیدی از روابط تجاری ایران و کرواسی را رقم زد. او با لبخندی بر لب و به زبان انگلیسیِ سلیس سعی داشت فعالان اقتصادی هر دو طرف را برای پیگیری روابط تجاری با یگدیگر ترغیب کند. یکی از اعضای اتاق ایران و آلمان که در این برنامه حضور پیدا کرده می‌گفت: «صنعت کرواسی شاید در برابر کشورهایی مانند ایتالیا و فرانسه حرفی برای گفتن نداشته باشد اما به صورت کلی در جهان در این بخش موفق بوده‌است» به همین خاطر او در این دیدار حضور پیدا کرده بود تا ببیند کروات‌های چه چیزی برای معرفی دارند. اندکی پس از ادای سخنرانی‌ها، فعالان اقتصادی و مدیرعامل‌های شرکت‌های برتر کرواسی به طبقه نهم رفتند تا آنچه در چنته داشتند را به نمایش بگذارند.

انجام پروژه‌های مشترک در بخش کشتی‌سازی

هر کدام سر میزی نشسته بودند تا مراجعان فارسی‌زبان به آن‌ها رجوع کردند و پلی برای روابط بیشتر بزنند. نخستین کسی که فرصت گفت‌وگو با او پیش می‌آید «دارکو پاپو» است، مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت کشتی‌سازی کرواسی که حدود یک قرن قدمت دارد. این شرکت برادو اسپیلیت نام دارد و نخستین بار در سال 1922 تأسیس شده‌است. پاپو با خوشرویی خودش را معرفی می‌کند و سپس از دلایل حضورش در اتاق ایران می‌گوید. آنچه در میان سخنانش توجه را جلب می‌کند تمایلی است که به انجام پروژه‌های مشترک با فعالان اقتصادی ایران دارد. او می‌گوید: «این نخستین سفر من به ایران است و در این سفر به دنبال شناخت ظرفیت‌های موجود در این کشور هستم. در قدم بعدی ممکن در این کشور سرمایه‌گذاری‌هایی نیز داشته باشم.» او در ادامه می‌گوید: «قرار است با صاحبان شرکت‌های کشتی‌سازی دیدارهایی داشته باشیم و احتمالاً برخی از آن‌ها به دنبال نوسازی ناوگان خود هستند. اما آن چیزی که برای آینده بیش از هر چیزی به دنبال آن هستیم انجام پروژه‌های مشترک است.» پاپو بسیار با انگیزه بود و با امید بسیاری در مورد ظرفیت‌های موجود در ایران صحبت می‌کرد. او در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: «حضور ما در اینجا نشان می‌دهیم که ما به پایان تحریم‌ها علیه ایران باور داریم و نسبت به ظرفیت‌های ایران در پساتحریم بسیار امیدواریم.»

تولیدکنندگانی که در همه نقاط جهان فعال هستند

نکته‌ای که در مورد اکثر فعالان اقتصادی کرواسی صدق می‌کرد این بود که آن‌ها با هیجان بسیاری سعی داشتند شرکت خود را معرفی کنند و تأکید می‌کردند که این شرکت در همه نقاط دنیا مشغول به کار است. این مسئله در صحبت‌های «دارکو پولان» نائب رئیس شرکت تولیدکننده تجهیزات ساحلی به خوبی قابل مشاهده بود. او در ابتدای سخنان خود می‌گوید: «ما یک شرکت تولیدکننده تجهیزات ساحلی هستیم که در همه نقاط جهان فعال است. اکنون به بازار ایران آمده‌ایم تا ظرفیت‌های موجود در این کشور در زمینه شرکت خودمان را از نزدیک بشناسیم.» او در ادامه می‌گوید: «این نخستین سفر ما به ایران است و اگر همه چیز خوب پیش برود می‌توانیم در این کشور سرمایه‌گذاری‌هایی داشته باشیم.»

شرکتی برای سیگارهای الکترونیکی

بازارهای بسیار جدید نیز در بین بازارهای همیشگی حضور داشتند. «داریو مارنیک» مدیرعامل یکی از این شرکت‌ها بود. شرکت الدا تولیدکننده مایعات برای سیگارهای الکترونیکی است، مارنیک در توضیح شرکت خود می‌گوید: «ما محصول خود را به بیش از 75 کشور دنیا صادر می‌کنیم و ایران می‌تواند بازار جدیدی برای ما باشد.» طبق گفته مارنیک این شرکت بیش از 80سال است که در این صنعت فعالیت می‌کند. او که برای نخستین بار است به ایران می‌آید، می‌گوید: «شرایط تا کنون خوب بوده‌است،‌ هرچند بازاری کاملاً جدید برای ما به شمار می‌آید اما روابط این دو کشور بسیار دوستانه است و به اعتقاد ما می‌توان به فعالیت‌های مشترک موفقیت‌آمیز دست پیدا کرد.» او بیشتر به دنبال فروش محصولات خود بود اما به دنبال همکاری‌هایی نیز با فعالان اقتصادی ایران بود.

امید داروساز کروات به بازار ایران

اما در میان این همه این صنایع، از صنعت داروسازی نیز افرادی حضور داشتند. یکی از آن‌ها «نیکا برلسیس» بود، زنی داروساز که برای فروش محصولات دارویی و بهداشتی خود به ایران آمده بود. به محض اینکه سر صحبت با او باز می‌شود، شروع به بازاریابی می‌کند و می‌گوید: «ما محصولاتی کاملاً طبیعی داریم و بیش از ده سال است که در این زمینه فعالیت می‌کنیم.» کمی از ماده‌ای آرایشی را که برای محافظت از پوست تهیه کرده کنار دستش گذاشته و به همه پیشنهاد می‌کند از آن استفاده کنند. او در صحبت‌هایش می‌گوید: «مردم اینجا خیلی خوب و مهربان هستند و من امیدوارم که بتوانیم همکاری‌های تجاری و اقتصادی خوبی داشته باشیم.»

موضوعات :
در همین رابطه