رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

نائب رئیس اتاق شیراز عنوان کرد

چالش‌های جدید خشکسالی در استان فارس

محمد صادق حمیدیان، نائب رئیس اتاق شیرازمی گوید اگر برخورد متناسب و علمی با پدیده تغییرات اقلیم در استان اتخاذ نشود با آسیب های فراوانی روبرو خواهیم شد که شرایط را بسیار سخت می کند.

03 تیر 1397
کد خبر : 14008
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کمیسیون کشاورزی اتاق شیراز با حضور کارشناسان، متخصصان و نائب رئیس اتاق شیراز در محل این اتاق برگزار شد و در این جلسه هواشناسی استان و کارشناسان دانشگاه شیراز به ارائه گزارش پرداختند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: اگر برخورد متناسب و علمی با پدیده تغییرات اقلیم در استان اتخاذ نشود با آسیب های فراوانی روبرو خواهیم شد که شرایط را بسیار سخت می‌کند.

محمد صادق حمیدیان افزود: در حال حاضر ما در مرحله بررسی و طرح چالش های این پدیده هستیم و هدف ما از طرح مسائل مربوط به خشکسالی و آب و پیامدهای آن؛ اطلاع رسانی از شرایط موجود و تاثیر در سیاست های کلان و بهبود وضعیت کشاورزی استان و ایجاد تفکر مسئولان و ذی نفعان نسبت به این موضوع های مهم است.

حمیدیان با اشاره به گره خوردن معیشت تعداد زیادی از مردم استان فارس به بخش کشاورزی اظهارداشت: خشکسالی در شرایط بحرانی در استان قرار دارد و در مواجه با این پدیده باید شفاف و واقعی برخورد شود. آنچه بیشتر از علوم کشاورزی تاثیر گذار است ادبیات برخورد با این بحران است که در فرهنگ عمومی جامعه تبیین می شود.

وی ادامه داد: آب و هوای استان فارس از وضعیت فعلی که نیمه خشک است به وضعیت کاملا خشک تغییر وضعیت داده و بررسی مدل های مختلف که روند این وضعیت را پیش بینی می کند نشان می دهد که افزایش دما در استان رو به افزایش و بارش باران رو به کاهش است. از آنجایی که این مدل های آزمایشی افزایش اختلاف دمای روز و شب در سالهای آینده انتظار به وجود آمدن شرایط بیابانی در فارس دور از ذهن نیست.

رئیس اتاق شیراز تصریح کرد: بر اساس مدل های ارائه شده توسط محققان بیان کننده ایجاد تغییرات آب و هوایی که در صورت تغییر سیاست های سازمان ها دولتی از مباحث بسیار سنگین مانند باروری ابرها، افزایش بارندگی و بالا بردن بهروری تولید می تواند بسیار مثمر ثمر واقع شود.

حمیدیان افزود: تحقیقات مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی در دانشگاه شیراز تغییرات کره زمین و نحوه تاثیر گذاری آن بر آب و هوای ایران و منطقه را مورد بررسی قرار می‌دهد که در این کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

موضوعات :
در همین رابطه