رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

مجلس دهم در قانون‌نویسی عجله نکند

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می‌گوید: اقتصاد ایران در بند مشکلات پیچیده و ساختاری است؛ اما با امید می‌توان این شرایط را تغییر داد. بخش خصوصی باید با دولت و مجلس دهم تعامل داشته باشد.

04 خرداد 1395
کد خبر : 1401
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، از مشکلات بنگاه‌های اقتصادی می‌گوید و از امید آنها به رهایی از دام مشکلات لایه به لایه و درهم آمیخته؛ «اقتصاد بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی مشکلات متعدد و پیچیده‌ای دارد؛ اما ما امید خود را هرگز از دست نخواهیم داد و دست از تلاش بر نخواهم داشت.»

نجفی‌منش بخشی از مشکلات اقتصاد ایران را ساختاری می‌داند و معتقد است: «اصلاح ساختار، کار یک روز و دو روز نیست. این کار زمان‌بر است و باید بتوانیم زیرساخت‌ها را اصلاح کنیم.» او از نقش همه افراد جامعه، همه بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و کوچک می‌گوید: «همه ما در این اصلاح ساختار نقش داریم و نباید منتظر شخص سوم یا فرد مجهول دیگری باشیم. ما باید خودمان دست به کار شویم و هر کدام از ما به عنوان اول شخص و با توجه به جایگاه خود، باید قدمی برای حل مشکلات برداریم.»

او در پاسخ به اینکه « امروز اقتصاد ما کجا و در چه نقطه‌ای ایستاده است؟» می‌گوید: «مشکلات زیادی داریم. فضای کسب و کار ما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. ولی نباید فراموش کنیم که زمانی نمی‌توانستیم با دنیا ارتباط مستقیم و درستی داشته باشیم. اما من مطمئن هستم که موانع و مشکلات حوزه بانکی هم برطرف خواهد شد. اقتصاد ما و فضای کسب و کار ما بیمار است؛ اما بیماری نیست که از آن قطع امید بشود. ما وضعیت رو به بهبود داریم و برجام نشانه این بهبود وضعیت است.»

راه حل کلان کدام است؟ دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو می‌گوید: «راه حل ناامید نشدن از وضع موجود است. بخش خصوصی، فعالان اقتصادی، پارلمان بخش خصوصی و همه نهادهای اقتصادی باید با دولت، مجلس تعامل داشته باشند.»

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران تاکید می‌کند: «ما باید راه‌حل‌های لازم را به سه قوه کشور ارائه دهیم. قدم به قدم کار به پیش خواهد رفت و ما باید گام به گام با دولت و مجلس به پیش برویم.»

او درباره مطالبات بخش خصوصی از مجلس دهم شورای اسلامی می‌گوید: «بخشی از مشکلات بخش خصوصی تقنینی است اما ما باید این قوانین و مقررات را شناسایی و ایرادات را بررسی کنیم. بعدا باید این موانع را به مجلس ارجاع دهیم. اما مهمترین انتظار ما این است که مجلس در قانون‌گذاری تعجیل نداشته باشد. این کار (قانون نویسی)بسیار حساس و تخصصی است.»

نجفی‌منش به طرح اخیر مجلس نهم درباره اصلاح سیستم بانکی می‌گوید: «بخش خصوصی با بانک‌ها مشکل داریم ولی طرح شتاب‌زده مشکلات بخش خصوصی و بانکی را رفع نمی‌کند. این موارد، نیاز به تامل و بررسی کارشناسی دقیق دارد. مجلس نهم در حوزه اصلاح مالیات هم تعجیل کرد.»

او تصریح می‌کند: «مجلس باید با پارلمان بخش خصوصی تعامل داشته باشد و به نظرات آنها توجه کند. ما انتظار داریم که نظرات این بخش در عمل به کار آید؛ وگرنه بخش خصوصی تنها مشاور نیست و می‌خواهد که به مطالباتش توجه کافی و دقیق شود. باید مجلس از این خرد جمعی استفاده کند. ما نمی‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم مگر با تعامل دو سویه. او از اعلام آمادگی اتاق ایران با مجلس دهم برای همکاری می‌گوید و تصریح می‌کند که بخش خصوصی مشکلاتش را به مجلس دهم ارائه خواهد داد.

نجفی‌منش تاکید می‌کند: «ما امیدواریم در پایان چهار ساله مجلس دهم مشکلی از مشکلات بخش خصوصی برطرف شود و ما در این مسیر قدم برمی‌داریم. یعنی ما در مسیر هستیم و با مجلس تعامل خواهیم داشت.» 

در همین رابطه