رادیو مجازی اتاق ایران - 23 مرداد 1403

سفیر اتریش در نشست اتاق بندرعباس خبر داد

اتریش، فناوری‌های نوین آب به ایران می‌آورد

نشست مشترکی با محوریت بررسی بحران کم آبی با حضور اشتفان شولتز، سفیر اتریش در ایران، رئیس اتاق بندرعباس و فعالان اقتصادی بخش خصوصی استان در محل اتاق بندرعباس برگزار شد.

05 تیر 1397
کد خبر : 14077
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست مشترکی با محوریت بررسی بحران کم آبی با حضور اشتفان شولتز، سفیر اتریش در ایران، رئیس اتاق بندرعباس و فعالان اقتصادی بخش خصوصی استان در محل اتاق بندرعباس برگزار شد.

سفیر اتریش در این نشست گفت: دستیابی به فناروی های نوین در حوزه آب مهم ترین عامل همکاری ایران و اتریش است و ما سعی داریم این فناوری ها را به ایران منتقل کنیم. مدت زمان زیادی نیست که وارد ایران شدم و بندرعباس را با اقتدار خاصی به عنوان نخستین سفرم انتخاب کردم.

اشتفان شولتز با بیان اینکه اتریش به بندرعباس به عنوان یک دروزاه به خلیج فارس نگاه می کند، اظهار داشت: بنا به سفری که ریاست محترم جمهوری به اتریش خواهند داشت بازدید از نقاط مهم و استراتژیکی ایران برای هماهنگی های بیشتر سفر ریاست جمهوری در دستور کار سفارت قرار گرفت.

شولتز افزود: قطعا سفر من به استان هرمزگان با دستاوردهای خوبی همراه خواهد بود و ما قاعدتا به دنبال شناخت ظرفیت های ایران برای همکاری بیشتر بین دو کشو هستیم. ما دقیقا باید بدانیم که در چه زمینه هایی باید برنامه ریزی کنیم.

وی یادآور شد: روابط تاریخی ایران و اتریش به بیش از هفت قرن پیش برمی‌گردد و روابط بین دو کشور آکنده از همکاری و تعامل بوده است. اولین مقام عالی‌رتبه که هم پس از انقلاب و هم پس از رفع تحریم‌ها به ایران سفر کرد روسای جمهوری وقت اتریش بودند.

شولتز با بیان اینکه توسعه بخش خصوصی از جمله موضوعاتی است که دو طرف در روابط خود بر آن متمرکز شدند، گفت: اتریش آمادگی دارد برای گذار از اقتصاد تجاری به اقتصاد تولید محور با ایران همکاری کند و ما در تلاش هستیم حجم مبادلات تجاری را به دوران پیش از تحریم برگردانیم.

سفیر اتریش در تهران همچنین با اشاره به ۱۶۰ سال روابط دیپلماتیک دو کشور گفت: انجمن فرهنگی ایران و اتریش ۶۰ سال قدمت دارد. این انجمن مهمترین انجمن فرهنگی اتریش در منطقه خاورمیانه و بزرگترین موسسه زبان کشور اتریش در جهان است.

وی با بیان اینکه اتریش در ایام خوب و دشوار یک شریک همیشگی برای ایران است، تاکید کرد: اتریش منابع نفتی و گازی ندارد و تنها سرمایه این کشور نیروی انسانی متخصص و بخش خصوصی پویا و فعال است. در حال حاضر اتریش جزو 15 کشور مرفه جهان به شمار می رود.

شولتز افزود: در سطح اتحادیه اروپا مسئله آب از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و یک میلیارد یورو برای پروژه های زیست محیطی و آب اختصاص یافته است. بخش آب تنها بخشی است که در اتریش خصوصی سازی نشده است. آب 40 دریاچه  اتریش از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و امید است با همکاری های ایران بتوانیم نوآوری ها و خدمات لازم را در این زمینه تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: قاعدتا در حوزه خدمات رسانی، آب و محصولات کشاورزی و دارو تحریم ها بی اثر خواهد بود. هر چند چالش هایی را بر سرراه مراودات تجاری دو کشور ایجاد خواهد کرد اما من  یقین دارم ایران با ظرفیت خود و با دانش فنی این حوزه ها را فعال کند.

هرمزگان نیازمند انتقال فناوری های جدید در حوزه آب است

رئیس اتاق بندرعباس در این نشست گفت: کشور اتریش با ایران در زمینه آب شیرین کن ها فعالیت می کند. هرمزگان با توجه به بحران کم آبی نیازمند انتقال فناوری های جدید در این حوزه است.

محمدامین صباغی زاده تاکید کرد: وجود چهار فرودگاه بین المللی، ۱۵۰۰ کیلومتر مرز ساحلی، ۲۳۰ معدن فعال و اختصاص ۶۵ درصد از حجم صادرات و واردات نشان از ظرفیت های بالقوه استان است.

صباغی زاده افزود: استان هرمزگان در تمام ابعاد تجاری دارای ظرفیت های بالقوه ای است و در زمینه گردشگری می تواند همکاری بسیار خوبی با اتریش داشته باشد. وجود جنگل های حرا، چشمه های آب گرم، مناطق بکر و جزایر در استان هرمزگان می تواند دو کشور را در زمینه گردشگری به اوج برساند.

رئیس اتاق بندرعباس بیان داشت: آن چیزی که استان ما را از استان های دیگر متمایز کرده است جذابیت های خاص این استان است. اتاق بازرگانی بندرعباس این آمادگی را دارد که تمام اطلاعات لازم را در اختیار سرمایه گذاران اتریشی بگذارد.

در همین رابطه