رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران بررسی کرد

در نشست اوپک چه تصمیمی گرفته می‌شود؟

وزرای کشورهای عضو این سازمان روز پنجشنبه دور هم جمع می‌شوند تا در مورد میزان تولیدات اوپک تصمیم‌گیری کنند.

12 خرداد 1395
کد خبر : 1571
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وین فردا میزبان مهم‌ترین مقامات نفتی جهان خواهد بود. فردا موعد نشست مهمِ سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) است. وزرای کشورهای عضو این سازمان روز پنجشنبه دور هم جمع می‌شوند تا در مورد میزان تولیدات این سازمان تصمیم‌گیری کنند. این نشست معمولاً هر شش ماه یک بار برگزار می‌َشود. همانطور که در چند نشست اخیر تغییر خاصی در میزان تولید نفت این سازمان صورت نگرفته اکنون نیز انتظار نمی‌رود تصمیم جدیدی در این باره گرفته شود.

قیمت نفت در آستانه نشست جدید اوپک دوباره سقوط کرده‌است؛ دلیل آن نیز به ترس سرمایه‌گذاران باز می‌گردد. اکثر تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران بر این باورند که اوپک احتمالاً تولید نفت خود را افزایش بدهد و بازار را با مازاد عرضه بیشتری همراه کند.

نفت برنت حوزه دریای شمال که در روز ششم خرداد قیمت بالای 50دلار در ازای هر بشکه را تجربه کرده بود، اکنون دوباره به زیر مرز روانی 50دلار سقوط کرده‌است. نفت در روز ششم خرداد برای نخستین بار در سال 2016 به قیمت 50دلار در ازای هر بشکه رسیده بود.

چندی پیش در اوایل فصل بهار تولیدکنندگان بزرگ نفت از جمله عربستان سعودی و روسیه در دوحه قطر دور هم جمع شدند تا در مورد فریز تولید نفت مذاکره کنند اما نتیجه‌ای از این مذاکرات به دست نیامد.

اما نکته اصلی این است که همین صحبت‌ها باعث شده بود قیمت نفت از ماه آوریل تا کنون بیش از 20درصد افزایش پیدا کند. البته بخشی از دلایل افزایش قیمت نفت به اختلالاتی مربوط می‌شود که در طرف عرضه نفت به وجود آمده‌است.

اکنون اما به نظر می‌رسد عربستان سعودی رویه خود را به کلی تغییر داده و سعی دارد در نشست فردا در مورد افزایش تولید نفت با دیگر اعضای اوپک صحبت کند. تحلیل‌گران معتقدند منطقی که سعودی‌ها در پیش گرفته‌اند به احتمال زیاد توافقی را ایجاد نخواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، قیمت نفت امروز برای چهارمین روز متوالی کاهش یافته‌است و انتظار می‌رود این روند کاهشی همچنان ادامه پیدا کند. این در حالی است که کشورهایی مانند لیبی و نیجریه در زمینه تولید نفت با مشکلات جدی مواجه شده‌اند.

اکنون وزیر نفت امارات متحده عربی ادعا کرده‌است که مازاد عرضه نفت که باعث کاهش قیمت آن شده بود در حال کم‌رنگ شدن است و پس از نشست اوپک در وین، قیمت‌ها دوباره روندی صعودی را در پیش خواهند گرفت. سهیل المزروعی در توئیتر خود نوشته‌است: «تمام تصمیمات و سیاست‌های اوپک به زودی و با کمی صبر نتیجه خواهد داد.» او بر این باور است که عرضه و تقاضا به صورت تدریجی در بازار به تعادل خواهد رسید.

مادامی‌که اوپک از استراتژی‌های عربستان سعودی پیروی کند به هیچ توافق جدید و مفیدی دست نخواهد یافت. تمامی تحلیل‌گرانی که بلومبرگ با آن‌ها گفت‌وگو کرده نیز انتظار تغییر خاص یا تصمیم جدیدی ندارند.

به هر حال شواهد موجود، شرایط را قدری پیچیده کرده‌است. از یک طرف چین به دنبال ساخت منابعی برای ذخیره انرژی است تا در صورت بروز اختلال در عرضه نفت با مشکلی همراه نشود. ایران نیز در دوران پساتحریم از غول‌های نفتی دنیا برای فعالیت در این کشور با قانون‌های جدید نفتی دعوت کرده‌است. از طرف دیگر تولید نفت ایالات متحده امریکا روندی نزولی را پیدا کرده‌است.

در همین رابطه