رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از آخرین وضعیت بازار مستغلات

رکود تورمی در بازار مسکن تشدید شد

آخرین آمارها از تحولات بازار مسکن در مهرماه امسال از افت 9.4 درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به ماه قبل حکایت دارد اما قیمت‌ها هنوز در روند صعودی هستند و همین مسئله به تشدید رکود تورمی در بازار دامن زده است.

محمد رضایی

سردبیر ارشد
04 آبان 1397
کد خبر : 16001
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وقوع رکود تورمی در بازار مسکن قطعی شده و آن‌گونه که آمارهای مربوط به تحولات بازار مسکن در مهرماه سال جاری نشان می‌دهد، این بازار تا پایان سال به‌مراتب با رکود سنگین‌تری مواجه خواهد شد.

بر اساس آمارهایی که دفتر اقتصاد مسکن و برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی از تحولات بازار مسکن منتشر کرده است، در مهرماه امسال، تعداد معاملات مسکن در مناطق 22گانه تهران به 8117فقره رسیده که از کاهش 9.4درصدی نسبت به ماه قبل حکایت دارد.

تعداد معاملات مسکن تهران در مهرماه امسال، نسبت به ماه مشابه سال قبل 34درصد کاهش دارد و در مقایسه با اردیبهشت‌ماه امسال، یعنی پرمعامله‌ترین ماه بازار مسکن افت 51.5 درصدی را تجربه کرده است؛ یعنی تعداد معاملات در این بازار حتی از نصف هم کمتر شده است.

در مقابل اما رشد میانگین قیمت مسکن همچنان در مهرماه نیز ادامه دارد بوده که همین مسئله به تشدید رکود تورمی خواهد انجامید. بر اساس آمارها در مهرماه امسال، میانگین قیمت هر متر زیربنای مسکونی در شهر تهران به 8میلیون و 633هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل 6.3درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 83درصد افزایش پیدا کرده است.

کارشناسان پیش از این هشدار داده بودند که افزایش قیمت مسکن اگر به اخراج تقاضای مصرفی از این بازار بینجامد، نقدشوندگی بازار مسکن به‌شدت افت خواهد کرد و بازار به سمت رکودی می‌رود که احتمالاً از رکود 5 سال اخیر نیز مخرب‌تر باشد؛ چراکه در طول 5 سال اخیر عملاً حوزه تولید مسکن به‌شدت آسیب‌دیده و اکنون نیز به‌واسطه افزایش نجومی قیمت نهاده‌های ساختمانی، تولید مسکن صرفه اقتصادی خود را از دست داده است.

بر این اساس به نظر می‌رسد احتمال به تعادل رسیدن بازار مسکن از مسیر افزایش تولید و عرضه واحدهای مسکونی بسیار بعید است و در این وضعیت ازآنجایی‌که قیمت مسکن به‌شدت چسبندگی دارد و احتمال کاهش آن بسیار بعید است؛ رکورد تورمی بازار مسکن تا زمانی که قدرت خرید متقاضیان به میزان افزایش قیمت فعلی تقویت نشود، رفع نخواهد شد.

در همین رابطه