رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق خرمشهر در نشست تخصصی رونق کسب و کار

از ظرفیت های منطقه آزاد اروند، بهره برداری لازم صورت نمی گیرد

نشست تخصصی رونق کسب و کار و بهبود وضعیت واردات به منطقه آزاد اروند با حضور مدیران دستگاه دولتی و نظارتی منطقه، اعضای هیئت رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق خرمشهر و جمعی از فعالان اقتصادی در سالن اجتماعات اتاق خرمشهر برگزار شد.

25 آذر 1397
کد خبر : 16767
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

این نشست با هدف بهبود وضعیت واردات و کسب و کار منطقه و نقش تاثیرگذار آن در گذر از دوران تحریم از طریق واردات از کشورهای همجوار به ویژه عراق صورت گرفت و موارد و مشکلات موجود در این امر مطرح و به بررسی پرداخته شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در این نشست با اشاره به شرایط اقتصادی ناشی از تحریم ها گفت: زمانی که اکثر کشورها با حمایت از تحریم های آمریکا، سعی در ایجاد شرایط سخت اقتصادی و ایجاد خلل در حرکت موتور اقتصادی کشور می کنند، مناطق آزاد و فعالیت های تجاری و صنعتی آن می تواند به نحوی موثر، عامل اصلی ایجاد رونق اقتصادی و دور زدن تحریم ها شود.
هانی فیصلی با اشاره به عدم بهره برداری کامل از ظرفیت های منطقه آزاد اروند گفت: در مقایسه با مناطق آزاد قدیمی‌تر می توان گفت که بهره برداری کامل و کافی از ظرفیت های فراوان منطقه آزاد اروند صورت نگرفته است. این امر با توجه به تعامل بسیار مناسب سازمان منطقه آزاد اروند با دستگاه های حکومتی و بخش خصوصی در حال رفع شدن است.

فیصلی ادامه داد: برای جبران فاصله ایجاد شده با مناطق قدیمی تر کشور نیاز به گسترش تعاملات و همکاری همه جانبه تمامی دستگاه ها داریم زیرا که ظرفیت ها و توانائی های منطقه آزاد اروند را به سختی می توان در سایر نقاط اقتصادی و مناطق آزاد کشور یافت.

وی به مشکلات ایجاد شده از سوی نهادهای دولتی اشاره کرد و افزود: مسائل و مشکلات زیادی در روند فعالیت های اقتصادی و تجاری فعالان بخش خصوصی پابرجاست که مهم ترین بخش این مشکلات به تصمیمات خلق الساعه، بدون مطالعه کافی و برنامه لازم برمی گردد.

فیصلی ادامه داد: بخشنامه های پیمان سپاری ارزی برای صادرات کالاها به ویژه در مناطق مرزی، شمول مناطق آزاد در قوانین صادرات و واردات سرزمین مادری، الزام ثبت سفارش در مناطق آزاد و محدودیت و ممنوعیت واردات بسیاری از کالاها، مهم ترین موارد در ایجاد مانع برای رونق فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی و در نتیجه آن کند شدن چرخه ی پویائی اقتصاد کشور شده است.

هدف از ایجاد مناطق آزاد، حذف بروکراسی اداری است
در ادامه معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار سازمان منطقه آزاد اروند نیز ضمن اذعان بر حذف روند زمانبر اداری به عنوان اصلی ترین هدف در ایجاد مناطق آزاد، اعلام کرد: در منطقه آزاد اروند اقدامات و گام های موثری در کوتاه کردن مسیر اخذ مجوزات و روند اداری فعالیت های اقتصادی برداشته شده که به مرور زمان و با رفع معایب قبل، این روند در حال بهبود و رونق است.

سید علی موسوی با اشاره به تعامل مناسب گمرکات جمهوری اسلامی ایران و سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: در قیاس با سایر مناطق آزاد کشور و طبق مشاهدات صورت گرفته، با قدرت صحبت از تعامل گمرکات در این منطقه می کنیم که البته این امر دال بر نبود نواقص و معایب نیست که بر مبنای همین همکاری ها و تعامل موجود و با مشورت و رایزنی بخش خصوصی سعی در رفع نواقص موجود خواهیم کرد.

وی بیان کرد: تا کنون بیش از 50000 خودرو در طول چند سال اخیر از گمرکات منطقه آزاد اروند ترخیص شده اند که در این مورد شاهد حجم 10 برابری نسبت به حداکثر ترخیص خودروها در سایر مناطق آزاد دیگر کشور هستیم.  با توجه به مصوبه های اخیر دولت بیش از 200 خودرو در گمرک خرمشهر ترخیص نشده که طی جلسات متعدد با سازمان های مرتبط سعی در رفع مشکل موجود کرده ایم.

موسوی افزود: پس از جلسات متعدد و پیگیری های مداوم در آخرین نشست هفته اخیر موفق به اخذ موافقت معاون حقوقی هیئت دولت شده ایم تا ضمن اخذ آخرین نظرات کارشناسی با طرح در هیئت دولت، مصوبه ای در جهت رفع قوانین پیش روی ترخیص خودروها اخذ شود. امیدواریم تا پایان سال مشکلات عدم ترخیص خودروهای موجود در گمرکات منطقه آزاد اروند رفع شود.

معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند ضمن اشاره به عدم شمول مناطق آزاد کشور در قوانین ثبت سفارش بیان کرد: با رایزنی صورت گرفته موفق به اخذ مصوبه عدم لزوم ثبت سفارش قطعات، ماشین آلات و مواد اولیه صنعتگران و واحدهای تولیدی فعال در منطقه آزاد اروند شده ایم.

وی ادامه داد: واردات قریب به 1400 قلم کالا به کشور ممنوع شده است که با رایزنی های صورت گرفته ممنوعیت ورود این کالا به مناطق آزاد کشور من جمله منطقه آزاد اروند با الزام ثبت سفارش لغو شده است. البته در حال رایزنی برای عدم شمول شرط ثبت سفارش برای سایر کالاها نیز هستیم که امیدواریم در آینده ای نزدیک به این هدف برسیم.
موسوی به عدم وجود مشکل حاد در اخذ مجوزات و تاییدیه های دستگاه های نظارتی در منطقه آزاد اروند اشاره کرد و افزود: مشکل نمونه برداری و آزمایشگاه بهداشت با تفویض اختیاری که از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته به شکل کامل رفع شده و روند تاییدیه های سازمان استاندارد نیز از هفته آینده برای کالاهای با حجم مشخص و معیت رفع خواهد شد.
در ادامه این نشست رئیس گمرک منطقه آزاد اروند نیز از دو برنامه خاص در روند امور بازرگانی منطقه خبر داد و گفت: ایجاد مسیر سبز جهت خروج کالاها از گمرک منطقه آزاد اروند و راه اندازی و از سرگیری مشوقات و تسهیلات به بازرگانان در امر تجارت در این منطقه را از مرکز پیگیری کرده و امیدواریم تا در آینده ای نزدیک به صورت کامل به نتیجه برسانیم.

 

در همین رابطه