رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

مجتبی بهاروند در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

دولت در ممنوعیت واردات واگن بازنگری کند

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران با اشاره به اینکه کمبود واگن همواره یکی از مشکلات اساسی ترانزیت و صادرات کالا از ایران به کشورهای آسیای میانه است، راهکار حل این مشکل را ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی توانمند و بازنگری در ممنوعیت واردات واگن عنوان می‌کند.

29 دی 1397
کد خبر : 17284
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود واگن‌های تجاری و ترانزیتی در تجارت با کشورهای آسیای میانه گفت: در شرایط عادی تعداد محدود واگن‌های موجود برای صادرات و ترانزیت کالا از ایران به منطقه آسیای میانه کافی است اما در زمان‌های پیک فعالان اقتصادی با کمبود واگن مواجه می‌شوند.

مجتبی بهاروند، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، افزود: سال‌هاست نسبت به وجود مشکلات حوزه حمل‌ونقل بی‌توجهی می‌شود و وقتی کار به بحران رسید با برگزاری چند جلسه و با اقدامات کوتاه‌مدت برای رفع موقتی مشکلات اقدام می‌شود اما هیچ‌گاه تلاش مؤثری برای ریشه‌کنی مسائل صورت نمی‌گیرد.

بهاروند با اشاره به اینکه در حوزه حمل‌ونقل ترانزیتی و صادرات از طریق ریل نیز مشکلاتی مانند حمل‌ونقل جاده‌ای وجود دارد، کمبود ناوگان موردنیاز در این حوزه را یکی از مشکلات جدی فعالان اقتصادی کشور برشمرد که اغلب به بهانه استفاده از توان داخلی راه برای حل آن بسته می‌شود.

به گفته او بیش از 10 سال است که در اتاق بازرگانی مشهد، موضوع کمبود واگن‌های ترانزیتی و صادراتی پیگیری می‌شود اما همچنان اقدام کارشناسی برای رفع آن انجام نشده است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران با اشاره به اینکه ظرفیت واگن‌سازی داخلی محدود است و قادر به پاسخگویی نیازهای بلندمدت نیست، گفت: زمانی که بحث واردات واگن مطرح می‌شود به بهانه حمایت از تولید داخلی مورد مخالفت قرار می‌گیرد درحالی‌که از یک‌سو تولید داخل قادر به تأمین نیازها نیست و از سوی دیگر قیمت فروش محصولات داخلی به‌مراتب از مشابه وارداتی بالاتر است.

بهاروند ادامه داد: این مسئله در موضوع بازسازی و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای نیز اتفاق افتاده و سال‌هاست به بهانه حمایت از مونتاژ سالانه 13 هزار کامیون در کشور، اجازه واردات کامیون و کشنده صادر نمی‌شود درحالی‌که بخش عمده ناوگان جاده‌ای کشور فرسوده بوده و مصرف سوخت بسیار بالایی دارند.

او ایجاد شرکت‌های فورواردر ریلی توانمند را یکی از اصلی‌ترین راهکارهای حل مشکلات موجود در حوزه ترانزیت و صادرات ریلی دانست که البته به همکاری دولت برای واردات واگن نیز نیاز دارد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران ادامه داد: تقویت توان داخلی اگر به انحصار منجر شود، عاقبت خوشی ندارد درحالی‌که اگر هم‌زمان با توجه به تولید داخل، در حوزه واردات نیز اقدام شود، رقابتی در این حوزه شکل می‌گیرد که درنهایت به تقویت واقعی تولید داخلی منجر خواهد شد.

بهاروند با تأکید بر اینکه شرکت‌های حمل‌ونقلی بزرگ دنیا یک‌شبه شکل نگرفته‌اند، تصریح کرد: ایران برای استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی خود باید به سمت ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقلی توانمند خصوصی حرکت کند اما این کار جز با تسهیلات و همکاری دولت امکان‌پذیر نیست.

در همین رابطه