رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق خرمشهر در نشست کارگروه توسعه صادرات خوزستان

تصمیمات خلق‌الساعه منجر به کاهش صادرات در مرز شلمچه شده است

هانی فیصلی رئیس اتاق خرمشهر می‌گوید: تصمیمات خلق الساعه و عملکرد نامتوازن دستگاه‌های دولتی و مداخله در امور دستگاه‌های دیگر از سوی برخی دستگاه های نظارتی و حکومتی عامل مهم در کاهش میزان صادرات در مرز شلمچه است.

29 دی 1397
کد خبر : 17285
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ششمین نشست کارگروه توسعه صادرات استان خوزستان با موضوع بررسی معضلات و مشکلات صادرات از مرز شلمچه با حضور  قائم مقام معاونت اقتصادی استانداری خوزستان،مدیران کل دستگاه های اجرائی استان و رئیس اتاق خرمشهر در منطقه آزاد اروند برگزار و مشکلات صادرات در استان بررسی شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در این نشست گفت: تصمیمات خلق الساعه و عملکرد نامتوازن دستگاه های دولتی عامل مهم در کاهش میزان صادرات در مرز شلمچه است. عدم انجام وظایف ذاتی و مشروع و همچنین مداخله در امور دستگاه های دیگر از سوی برخی دستگاه های نظارتی و حکومتی باعث خلل در امر تجارت در منطقه شده است.

هانی فیصلی افزود: در شرایط تحریم، بهبود روند صادرات و حمایت همه جانبه از آن سریع ترین مسیر در کاهش اثرات ناشی از فشار تحریم ها و حفظ جایگاه و شرایط اقتصادی است. انتظار بخش خصوصی، همراهی مسئولین و دولتمردان در توسعه صادرات و حمایت از قعالیت های تجاری است، زیرا که شرایط تحریم به خودی خود امکان گسترش فعالیت های صادراتی را کاهش داده و توان رقابتی فعالان اقتصادی کشور با سایر رقبای بین المللی خویش را از بین برده است.

وی بیان کرد: در خرمشهر با وجود زیرساخت های مناسب وکم نظیر، توان افزایش فعالیت های صادراتی به راحتی فراهم است. بندر خرمشهر و مرز زمینی شلمچه با وجود زیرساخت های مناسب و منحصر به فرد توان تبدیل این نقطه از کشور را به پایلوت تجاری و کریدور ترانزیتی را در خود به صورت بالقوه قرار داده است.

فیصلی با اشاره به کاهش میزان صادرات به عراق گفت: در مرز شلمچه با وجود زیرساخت های مناسب و همجواری و مسافت کوتاه با بصره، شاهد کاهش مداوم میزان صادرات در سال های اخیر به صورت مستمر هستیم. به مروز زمان صادرات از این مرز به حداقل رسیده و نقاط مرزی مجاور به سرعت در حال افزایش میزان صادرات هستند که علت عمده، عدم اعمال قوانین به شکل یکسان در مرز های مختلف ، سختگیری و عدم تسهیل در مرز شلمچه است.

به گفته رئیس اتاق خرمشهر از عمده ترین مشکلات موجود در بخش داخلی شلمچه می توان به نبود هماهنگی و عدم تکمیل زیر ساخت لازم جهت ایجاد امنیت برای صادرات، عدم تطابق ساعات کاری گمرک دو طرف و تاخیر در گشودن دروازه های تجاری، عدم وجود مدیریت متمرکز و مدیریت چندگانه در پایانه تجاری شلمچه و عدم اجرای مصوبه شورای امنیت ملی در نحوه ساماندهی مرزی شلمچه است.

فیصلی افزود: همچنین ورود افراد کارگر نما به محوطه بارانداز تجاری و سلب امنیت و آرامش، تاخیر در خروج کامیون ها از مرز، عدم امکان خروج خودروهای ترانزیت، عدم تکمیل و راه اندازی دستگاه های ایکس ری، نبود رایزن بین المللی برای حل مشکلات پیش آمده در ترخیص کالا، نبود رایزنی و دفتر حفظ منافع استان در بصره عراق و صدور دستورالعمل ها و بخشنامه های خلق الساعه در امر صادرات از سوی دستگاه های دولتی و نظارتی از دیگر مشکلات داخلی است.

وی ادامه داد: در مرز شلمچه و از سوی جانب عراق مشکلاتی چون عدم الزام به قوانین در تمامی مرزها، امکان اعلام تناژهای بالاتر در باسکول های مرزهای دیگر، انحصار گروه های ترخیص کار در مرز شلمچه، تفاوت نرخ های کرایه حمل بار، عدم ایجاد تضمین مناسب میان بازرگانان دو طرف جهت اخذ مطالبات، صدور بخشنامه های آنی و عدم اطلاع رسانی مناسب از سوی ادارات عراقی، ورود و خروج بازرگانان در قسمت گمرک عراق که از طریق گیت مشترک با سایر مسافران عراقی صورت می گیرد و عدم وجود تفاهم نامه کارنه تیر کشور عراق در کنواسیون مذکور، سبب رکود صادرات در این مرز شده است.

صادرات کالاهای غیر نفتی، بهترین راه برای دوری از فشارهای تحریم

قائم مقام معاونت اقتصادی استانداری خوزستان نیز در این نشست ضمن اشاره به آثار احتمالی تحریم بر وضعیت اقتصادی کشور ابراز کرد: با نگاهی کارشناسانه می توان به سادگی دریافت که بهترین راه برای عبور و دوری از شرایط سخت تحریم، توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی است.

مهر علیزاده افزود: مدیران دستگاه های دولتی باید در این شرایط به وضعیت توسعه تجارت و افزایش میزان صادرات نگاهی ویژه  داشته باشد و با رفع تمامی موانع و قوانین مخل در امر صادرات تا حد ممکن به توسعه میزان تجارت کشور کمک کند.

وی گفت: بخش خصوصی و دولت، دو بازوی مهم اقتصادی بوده که در کنار هم و به موازات هم باید به فعالیت های اقتصادی سرعت و استحکام بیشتر و افزون تری ببخشند. توسعه صادرات نیازمند همکاری همه جانبه دستگاه های دولتی و بخش خصوصی است.

خوزستان در صادرات و واردات در جایگاه سوم کشور قرار دارد

در ادامه غلامرضا بلوطی میرزا مدیر کل گمرک خوزستان اعلام کرد: در 9 ماه نخست سال جاری، استان خوزستان هم در صادرات و هم واردات به لحاظ ارزش دلاری در جایگاه سوم کشور قرار دارد که با توجه به ظرفیت های بالای این استان زرخیز این عملکرد مورد قبول نیست.

غلامرضا بلوطی میرزا افزود: در زمینه واردات در 9 ماه گذشته، استان خوزستان درآمدی معادل 21 هزار میلیارد ریال را عملی کرده است که نسبت به مدت مشابه سال 96 شاهد 13 درصد کاهش درآمد بوده ایم. بیشترین سهم درآمد استان از واردات متعلق به بندر امام خمینی بوده است.

وی افزود: بندر خرمشهر نیز در این مدت 48 درصد کاهش واردات را ثبت کرده است که عمده دلیل این امر قوانین جدید در حوزه ثبت سفارش و ممنوعیت واردات برخی کالاهای سرمایه ای چون خودرو بوده که تاثیر مهمی در کاهش میزان واردات و کاهش درآمدهای گمرکی در این بندر مهم را به جا گذاشته است.

بلوطی در تشریح عملکرد صادراتی خوزستان نیز گفت: میزان صادرات خوزستان در 9 ماه ابتدائی سال 97 به لحاظ وزنی 12 میلیون تن و از لحاظ ارزش دلاری 5 میلیارد و 420 میلیون دلار بوده است. این آمار به ترتیب 10 درصد کاهش در میزان وزنی و 5 درصد افزایش صادرات به لحاظ ارزش دلاری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

این مقام مسئول افزود: عمده کالاهای صادراتی استان در گروه کالایی پتروشیمی و کشاورزی و کمترین آن به صنایع دستی مربوط می شود. مجموع صادرات خرمشهر در 9 ماه اخیر یک میلیون و 828 هزار تن معادل 594 میلیون دلار بوده که افت 3 درصدی به لحاظ ارزش و 29 درصدی به لحاظ وزنی را نسبت به مدت مشابه سال 96 نشان می دهد.

وی با اشاره به کاهش بی سابقه صادرات از مرز شلمچه گفت: صادرات از مرز زمینی شلمچه به لحاظ وزنی و ارزشی با 52 درصد کاهش مواجه شده به شکلی که میزان صادرات در 9 ماه اول سال 97 از این مرز 191 میلیون دلار معادل 562 هزار تن بوده است. در حالی که این کاهش در مرز مجاور چزابه تنها 16 درصد بوده و در بندر خرمشهر شاهد افزایش صادرات 212 درصدی به کشور عراق بوده ایم.

موضوعات :
در همین رابطه