رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران اعلام کرد

شاخص مدیران خرید (شامخ) در دی‌ماه 97 به 39.35 درصد رسید

مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران شاخص مدیران خرید (PMI) در ایران را با عنوان شامخ استخراج و منتشر کرده است. این شاخص در دی‌ماه به 39.35 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل بهبود یافته اما همچنان کمتر از 50 درصد است و از انقباض فعالیت‌های اقتصادی حکایت دارد.

09 بهمن 1397
کد خبر : 17433
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران شاخص مدیران خرید (PMI) را با عنوان شامخ استخراج و منتشر می‌کند. طبق اعلام این مرکز، شاخص شامخ در دی‌ماه امسال به 39.35 درصد رسیده که نسبت به آذرماه 97 بالغ بر 14واحد بهبود یافته اما همچنان از انقباض و رکود در اقتصاد حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، شاخص مدیران خرید (PMI) مقیاسی است که با تکمیل سؤالات مشخص از سوی بنگاه‌های نمونه استخراج و اوایل هرماه منتشر می‌شود و رونق، رکود یا ثبات کسب‌وکارهای مورد بررسی را نشان می‌دهد.

در جریان استخراج این شاخص، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ درصد باشد نشان می‌دهد که اقتصاد درحال‌توسعه است درحالی‌که هر رقمی زیر ۵۰ درصد، از قرار داشتن اقتصاد در شرف انقباض و رکود حکایت دارد.

محاسباتی که از سوی مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران برای استخراج شاخص مدیران خرید (شامخ) در دی‌ماه امسال انجام شده نشان می‌دهد که روند نزولی شامخ در سه ماه پاییز، بالاخره در دی‌ماه متوقف شده و با رشد محدودی نیز مواجه شده است.

در طرح استخراج شاخص شامخ، اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه این شاخص در 5 مقیاس اصلی شامل «سطح تولید»، «سفارش‌های جدید از مشتریان»، «سرعت تحویل توسط تأمین‌کنندگان»، «موجودی کالا» و «میزان استخدام نیروی کار» و 7 مقیاس فرعی شامل «قیمت خرید مواد اولیه»، «موجودی انبار»، «صادرات کالا»، «قیمت تولیدات»، «مصرف سوخت»، «میزان فروش» و «انتظارات تولید» جمع‌آوری شده و درنهایت تحت عنوان شاخص مدیران خرید (PMI) استخراج و منتشر شده است.

محاسبات حاکی از این است که در دی‌ماه امسال مقدار تولید و میزان استخدام کارکنان جدید در شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در عدد شامخ در ماه دی هستند.

در این ماه نتایج شاخص میزان استخدام کارکنان جدید نسبت به 5 مؤلفه اصلی شامخ بیشترین روند نزولی را داشته است.

از سوی دیگر شاخص صادرات در این ماه، برخلاف ماه قبل، روندی نزولی را برای دی‌ماه ثبت کرده است.

در دی‌ماه امسال، شاخص انتظارات تولید برای ماه آینده با رقم بیش از 50 (55.5)، برای نخستین بار در 4 دوره گذشته، نشان‌دهنده انتظارات مثبت فعالان اقتصادی بخش صنعت در ماه آینده (بهمن) است.

متن کامل گزارش مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران از شاخص مدیران خرید (شامخ) در دی‌ماه 1397 را اینجا دریافت کنید.

در همین رابطه