رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

علی‌اکبر شریف‌پور در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

نگاه سیاسی مشکل اصلی اقتصاد است

علی‌اکبر شریف‌پور رییس اتاق بازرگان، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر می‌گوید: تورم و رکود معلول است و علت مشکلات اقتصادی به نگاه سیاسی‌ای برمی‌گردد که بر اقتصاد سایه افکنده است.

23 خرداد 1395
کد خبر : 1794
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
علی‌اکبر شریف‌پور رییس اتاق بازرگان، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر می‌گوید: تورم و رکود معلول است و علت مشکلات اقتصادی به نگاه سیاسی‌ای برمی‌گردد که بر اقتصاد سایه افکنده است.

علی‌اکبر شریف‌ پور، رئیس اتاق بوشهر

علی‌اکبر شریف‌پور رییس اتاق بوشهر در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران درباره کارنامه اقتصادی دولت می‌گوید: «در شرایط رکود حاکم بر جامعه ما، کاهش تورم چه سودی دارد؟ تنها در زمان رونق اقتصادی است که می‌توانیم از این شرایط بهره بگیریم و تا زمانی که رونق اقتصادی وجود نداشته باشد ما نمی‌توانیم کار خاصی برای کاهش رکود انجام دهیم.» اگرچه شریف‌پور کارنامه دولت را در کنترل تورم مثبت ارزیابی می‌کند ولی معتقد است تورم معلول است نه علت. او توصیه می‌کند که دولت باید به فکر رفع علل مشکلات اقتصادی باشد وگرنه رفع معلول خیلی دردی را درمان نمی‌کند.

تورم موجب تشدید رکود شده است. اما راه حل کدام است؟ شریف‌پور می‌گوید: «دولت باید برای رونق اقتصادی تلاش کند. اما از آنجایی که با کمبود نقدینگی مواجه است خیلی نمی‌تواند موفق باشد.» برای افزایش نقدینگی دولت یازدهم باید زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را فراهم کند. دولت باید بتواند میزان نقدینگی خود را بالا برد اما متاسفانه دولت در این زمینه مشکل دارد.

شریف‌پور دلیل این مشکل را موانع ساختاری می‌داند که این موانع اجازه نمی‌دهند دولت در راستای اهداف و برنامه‌های خود موفق عمل کند. او به فضای پسابرجام اشاره می‌کند که بهترین فرصت در اقتصاد ایران است اما هنوز برونداد ملموسی در اقتصاد نداشته است، برای اینکه موانع ساختاری اجازه چنین بروندادی را به اقتصاد نمی‌دهد.

چرا نمی‌توانیم از فضای پسابرجام در اقتصاد و شکوفایی آن استفاده ‌کنیم. شریف‌پور علت را نه در رفتار اقتصادی دولت که در نگاه سیاسی به اقتصاد دنبال می‌کند. او معتقد است: «نگاه‌های سیاسی که فراتر از دولت است اجازه حرکت به برنامه‌های اقتصادی دولت نمی‌دهد.» او تاکید می‌کند که ما باید بدانیم که اولین اولویت روز کشور حل مشکلات اقتصادی است و باید در حل این مشکلات یک اجماع بین قوا و حاکمیت بوجود بیاید وگرنه حل مشکلات اقتصادی بسیار سخت خواهد بود.

رییس اتاق بوشهر به برنامه ششم توسعه و به برنامه رشد 5 الی 8 درصدی دولت اشاره می‌کند و می‌‌گوید این میزان رشد زمانی ممکن خواهد بود که با اقتصاد با نگاه سیاسی برخورد نشود. باید اجازه سرمایه‌گذاری خارجی و جذب منابع به دولت داده شود تا دولت بتواند اول به رونق اقتصادی و بعد به کاهش رکود و تورم تلاش کند.

در همین رابطه