رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

مهم‌ترین نکات مطرح شده در نشست شورای عالی اصل ۴۴

۴۵۰ مجوز زائد طی دو سال اخیر حذف شد

معاون اول رئیس‌جمهور گفت:اتاق بازرگانی خود را متولی فضای کسب و کار کشور بداند و از طریق مشورت با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی، پیشنهادات مشخصی را در جهت بهبود فضای کسب و کار به دولت و مجلس شورای اسلامی ارائه دهد

24 خرداد 1395
کد خبر : 1825
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
معاون اول رئیس‌جمهور گفت:اتاق بازرگانی خود را متولی فضای کسب و کار کشور بداند و از طریق مشورت با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی، پیشنهادات مشخصی را در جهت بهبود فضای کسب و کار به دولت و مجلس شورای اسلامی ارائه دهد

جلسه اصل ۴۴ قانون اساسی-عکس: ایرنا

جلسه شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل 44 ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. در این جلسه اسحاق جهانگیری مهم‌ترین اظهاراتش را به مسئله بهبود فضای کسب‌وکار که فعالان اقتصادی با جدیت خواستار آن هستند، اختصاص داد. مهم‌ترین نکات مطرح شده در نشست شورای عالی اصل ۴۴ به این شرح است:

*۴۵۰ مجوز زائد در دو سال اخیر حذف شده و شاخص فضای کسب‌وکار ۳۴ پله بهبود یافته است.

*۵۶۱ مصوبه مخل فضای کسب و کار تاکنون شناسایی شده که لازم است روند حذف یا اصلاح این مصوبات با جدیت بیشتری پیگیری و هرچه سریعتر اصلاحات لازم در این زمینه انجام شود.

*شاخص تجارت فرامرزی کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نیست،  این مسئله به هیج وجه قابل توجیه نیست زیرا توسعه صادرات یکی از اولویت های اصلی کشور است که در اقتصاد مقاومتی نیز بر آن تاکید ویژه شده است.

*اتاق بازرگانی خود را متولی فضای کسب و کار کشور بداند و از طریق مشورت با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی، پیشنهادات مشخصی را در جهت بهبود فضای کسب و کار به دولت و مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

*برای تسریع در صدور مجوزهای مختلف برای فعالیت بخش خصوصی، نباید به علت تخلف، بدهی مالیاتی و یا معوقات بانکی برخی افراد، روند صدور مجوز برای سایرین به تاخیر بیفتد.

*مدیران نباید در اتخاذ تصمیمات صحیح دچار تردید شوند از اتخاذ برخی تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز واهمه داشته باشند

در این جلسه، وزیر امور اقتصادی و دارایی، و رئیس اتاق ایران نیز صحبت کردند. علی‌طیب‌نیا با تاکید بر اهمیت بهبود فضای کسب و کار برای فعالان اقتصادی، گفت: هر چقدر در این زمینه تعلل و کوتاهی شود، هزینه های آن بر فعالان اقتصادی و بخش خصوصی تحمیل می شود. باید در کنار حذف مجوزها و مقررات دست و پا گیر، بیشتر به دنبال تسهیل فرایند صدور مجوزهای مختلف باشیم تا هزینه ای که بر فعالان اقتصادی تحمیل می شود کاهش پیدا کند.

محسن جلالپور نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت بهبود فضای کسب و کار گفت: یکی از مهمترین محورهای اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد است و اگر فضای کسب و کار اصلاح شود، شاهد مشارکت بیشتر و افزایش حضور مردم در اقتصاد و به تبع آن رونق اقتصاد کشور خواهیم بود.

در همین رابطه