میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

بررسی پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش فائو

مصرف سرانه ماهی در جهان به بالای 20کیلوگرم در سال رسید

آخرین گزارش پرورش ماهی فائو زنگ خطر برای جلوگیری از صید بی‌رویه ماهی را به صدا درآورده‌است.

22 تیر 1395
کد خبر : 2437
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از آخرین گزارش فائو در زمینه صید و پرورش ماهی نشان می‌دهد سرانه جهانی مصرف ماهی برای نخستین بار به بالای 20کیلوگرم در سال افزایش یافته‌است. این اتفاق به لطف توسعه صنعت پرورش ماهی و همچنین افزایش تقاضا در جهان رخ داده‌است.

با وجود اینکه پرورش ماهی در برخی از نقاط خاص جهان پیشرفت قابل توجهی داشته‌است، برهی دیگر از مناطق هنوز از عدم توسعه محصولات دریایی رنج می‌برند. گزارش فائو نشان می‌دهد حجم تجارت جهانی ماهی نسبت به سطوح آن در سال 1974 تا کنون سه برابر شده‌است.

مجموع صید و تولید جهانی ماهی در سال 2014 حدود 93میلیون و 400هزار تن بوده‌است. این میزان نسبت به دو سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته‌است. چهار دسته ماهی تن، خرچنگ، میگو و سفالوپودها در گزارش2014 جزو پرطرفداراترین محصولات دریایی بوده‌اند که در این سال بیشتر تولید شده‌اند.

4میلیون و 600هزار مجرای ماهیگیری در جهان در سال 2014 شناسایی شده‌است که 90درصد از آن‌ها در آسیا و آفریقا قرار دارد. به علاوه تنها 64هزار مورد از این مجراها بزرگ‌تر از 24متر هستند.

ماهی در سطح جهان 6.7درصد پروتئین مصرفی انسان‌ها را مهیا می‌کند. به علاوه بخش زیادی از زنجیره امگا3، ویتامین، کلسیم، روی و آهن نیز از طریق همین ماهی‌ها تأمین می‌شود. چیزی حدود 57میلیون نفر در مراحل اولیه تولید ماهی درگیر هستند.

محصولات دریایی یک درصد از ارزش معاملات تجاری جهان را تشکیل می‌دهند. علاوه بر آن 9درصد از صادرات حوزه کشاورزی نیز از پرورش‌های دریایی به دست می‌آید. صادرات در سطح جهان در سال 2014 حدود 148میلیارد دلار بوده‌است. این در حالی است که در سال 1976 میزان صادرات حدود 8میلیارد دلار بوده‌است. منبع 80میلیارد دلار از این صادرات ماهی به کشورهای پیشرفته مربوط شده‌است.

جوزه گرازیانو داسیلوا دبیرکل فائو می‌گوید: «زندگی در زیر دریا و تلاش برای حل چالش‌های آن می‌تواند در زمینه امنیت غذایی و همچنین تغییرات آب‌وهوایی بسیار کمک‌کننده باشد.»

چین در زمینه پرورش ماهی جزو کشورهای پیشرو است. بر اساس گزارش‌های فائو، وضعیت پرورش ماهی در این کشور روبه پیشرفت است. شیلی و اندونزی نیز پس از چین در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن دارند. اما بر اساس گزارش فائو در حال حاضر وضعیت صید تا حدودی نگران‌کننده است. صید بی‌رویه زنگ خطر را به صدا درآورده‌است.

در همین رابطه