رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

علیرضا خائف در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

برای مبارزه با فساد اقتصادی، باید فرهنگ تولید را تقویت کرد

علیرضا خائف، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: راه مبارزه با فساد اقتصادی و اداری قانون خوب یا شفافیت اطلاعاتی نیست؛ باید اقتصاد تولید محور و صنعت را به مردم آموزش داد.

23 تیر 1395
کد خبر : 2482
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
علیرضا خائف، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: راه مبارزه با فساد اقتصادی و اداری قانون خوب یا شفافیت اطلاعاتی نیست؛ باید اقتصاد تولید محور و صنعت را به مردم آموزش داد.

علیرضا خائف، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران

باز هم فساد، فساد اقتصادی و اداری؛ عده‌ای از «فساد سیستمی» می‌گویند و نسبت به آن هشدار می‌دهند. فسادی که به تار و پود اقتصاد چنگ انداخته و آن را به بیراهه می‌کشد. علیرضا خائف، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از فساد در اقتصاد می‌گوید: «فساد در کشور، به فرهنگ تبدیل شده است.» او معتقد است: «این روزها، دیگر از فساد به عنوان یک ‌ناهنجاری عادی نباید حرف زد، باید از فرهنگ فساد گفت. وقتی فساد به فرهنگ تبدیل شود، تغییر و جایگزینی این فرهنگ خیلی زمان‌بر است.»

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران به رشوه دادن در ادارات اشاره می‌کند؛ و می‌گوید: «سال‌هاست که دولت‌های متعدد می‌خواهند از طریق قانون و مقررات با رشوه مبارزه کنند ولی در عمل موفقیت چندانی حاصل نشده است. حالا درباره فساد سیستمی هم مشکل این است که فساد در برخی از ادارات و در میان مردم به فرهنگ تبدیل شده است و مبارزه با آن نیاز به حوصله و زمان زیادی دارد.»

خائف از  واژه فرهنگ‌سازی می‌گوید؛ تاکید می‌کند: «فرهنگ که ساختنی نیست؛ تغییر فرهنگ، بطئی، آرام و زمان‌بر است و نیاز به برنامه و سیاست‌گذاری دقیق و جدی دارد. باید کارشناسان خبره درباره این تغییر به نتیجه واحد برسند. آنها باید این تغییر را از پایه‌های اول آموزش رسمی و غیررسمی شروع کنند. این همان فرهنگ توسعه است که باید الزامات توسعه را از کودکی یاد گرفت.»

او اشاره می‌کند: «باید یک گزارش و پژوهش میدانی از دانش‌آموزان و تحصیلکرده‌های رشته‌های اقتصاد در دانشگاه‌ها انجام شود. همه این افراد می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان، طولانی‌ترین مسیر را طی کنند؛ یک‌شبه ره چهل ساله بروند و پولدار شوند. درحالیکه اینها باید یاد بگیرند که موفقیت زمان‌بر است. کسی که تعجیل در موفقیت می‌کند به آفت دچار می‌شود و در دام فساد سیستمی گرفتار می‌شود.» خائف تاکید می‌کند: «برای مبارزه با فساد اقتصادی و ادارای باید فرهنگ تولید آموزش داده شود. باید به تولید و صنعت حرمت گذاشت و این را به کودکان خود یاد داد. باید یاد گرفت که تولید و صنعت دیربازده هستند، اما راه توسعه از تولید و صنعت می‌گذرد.» او تصریح می‌کند: «اگر ما تولیدکننده باشیم و الزام موفقیت در تولید را بشناسیم درگیر فساد برای رسیدن به موفقیت زودبازده مثل دلالی در اقتصادی نمی‌شویم.» او در کنار این به کمک دولت و همیاری آنها تاکید می‌کند. دولت باید با حمایت از بخش خصوصی و با تدوین مقررات و آیین‌نامه‌های خوب در کنار قوانین خوب به کمک مبارزه با فساد بیاید. اگر بخش خصوصی در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد حتما این فرهنگ ترویج می‌شود و الزام آن آموزش داده می‌شود.» خائف تاکید می‌کند: «اما تنها راه مبارزه با فساد قانون و شفافیت نیست؛ برای مبارزه با فساد باید فرهنگ تولید جایگزین شود.»

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران از شفافیت در عرصه اقتصاد می‌گوید: «باید در عرصه اقتصادی آزادی اطلاعات را محترم شمرد. این قوانین می‌تواند مانعی بزرگ در سر راه فساد باشد؛ ولی کافی نخواهد بود. برای اینکه مبارزه با فرهنگ فساد همت همه دستگاه‌های اداری، آموزشی، قانون‌گذاری و قضایی را می‌خواهد.»

در همین رابطه