رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

صمد حسن‌زاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

دولت برای تقویت بخش خصوصی بسته حمایتی ارایه کند

حسن‌زاده، رئیس اتاق تبریز می‌گوید: مهمترین مشکل اقتصاد کشور فاصله گرفتن از توسعه‌یافتگی، هرز رفتن منابع و عدم استفاده بهینه از آن‌ها منابع است.

10 مرداد 1395
کد خبر : 2863
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
حسن‌زاده، رئیس اتاق تبریز می‌گوید: مهمترین مشکل اقتصاد کشور فاصله گرفتن از توسعه‌یافتگی، هرز رفتن منابع و عدم استفاده بهینه از آن‌ها منابع است.

صمد حسن زاده؛ رئیس اتاق تبریز

مشکل امروز اقتصاد بخش خصوصی کدام است؟ صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق تبریز مهمترین مشکل بخش خصوصی را «فاصله گرفتن کشور‌هایی مثل ایران از توسعه‌یافتگی، هرز رفتن منابع و عدم استفاده بهینه از آن‌ها منابع می‌داند.»

او می‌گوید: «اقتصاد ایران سه دهه است که گرفتار دیدگاه‌های متعارضی است. دیدگاه‌هایی که گاه اگر به کرسی اجرا ننشسته‌اند، لااقل در نقش مخالفان قدرتمند به سیستم اجرایی کشور چنان فشار آورده‌اند که گاه دولت‌ها ناچار به عقب‌نشینی از دیدگاه‌های خود شده‌اند.»

رئیس اتاق تبریز مشکلات دیگر اقتصاد کشور را در حوزه روابط کار بررسی می‌کند؛ «چندین سال است که بخش اقتصادی کشور با بحران‌هایی بزرگ، چون رکود اقتصادی مواجه است. رکود باعث فشار بر کلانِ جامعه، نیروی کار و کارفرمایان شده است.»

حسن‌زاده معتقد است: «دولت با یک برنامه‌ریزی اساسی می‌تواند وضعیت تولید و کار را بهبود بخشد و روابط کار را اصلاح کند. دولت باید با یک استراتژی و برنامه منسجم، به فکر تولید و اقتصاد باشد؛ در آن صورت می‌توان امیدوار به بهبود فضای اقتصادی شد.»

برنامه‌های کوتاه‌مدت اقتصاد کشور را مداوا نمی‌کند؛ صمدزاده معتقد است اقتصاد ایران همزمان نیاز به برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دارد. باید این برنامه‌ها در راستای هم باشند و باهمدیگر هم‌پوشانی داشته باشند نه اینکه ضد همدیگر عمل کنند.

به‌گفته صمدزاده، مشکلات اقتصادی ما به ساختارها برمی‌گردد و برای همین نیاز به برنامه‌ریزی کلان احساس می‌شود.

صمدزاده می‌گوید: «متاسفانه دولت استراتژی منسجمی ندارد. در دوره دوم  دولت اصلاحات، آقایان نیلی و جهانگیری در حوزه صنعت استراتژی‌ها را تدوین کردند ولی در دولت نهم و دهم به این موارد توجهی نشد.»

او در ادامه می‌گوید: « ما بار دیگر به برنامه‌ریزی منسجمی نیاز داریم. چندین سال است که در حوزه صنعت استراتژی نداریم.» او اشاره می‌کند: «دولت روحانی میراث‌دار مشکلات و نارسایی‌های بسیار زیادی است. اگرچه الان هم آقایان جهانگیری و نیلی همراه دولت هستند ولی مشکلات کشور از جنس سابق نیست.»

آقای جهانگیری، معاون اول ریاست‌جمهوری از همان ابتدای شروع به کار به‌دنبال اجرای ان برنامه‌ها هستند. اما همه تیم اقتصادی کشور با هم منسجم نیستند. به‌گفته رئیس اتاق تبریز، برای تقویت دولت باید همسویی و تعامل گسترده‌ای با برنامه دولت وجود داشته باشد و این تعامل در همه رده‌های کلان و خرد باید به کار گرفته شود.

صمدزاده می‌گوید: «تیم اقتصادی دولت در رده‌های میانی، بالایی و پایین با هم هماهنگ نیستند یا تعامل کمرنگ‌تری دارند. برای رونق دادن به تولید و صنعت همه مسئولان باید سیاست‌های وزارت صنایع، معادن و کشاورزی را دنبال کنند. وگرنه هر کسی برای خودش یک استراتژی خاصی داشته باشد هیچ وقت نتیجه مطلوبی نخواهیم گرفت.»

حسن‌زاده به عملکرد شورای گفت‌وگو در استان‌ها اشاره می‌کند که در راستایی همسویی استراتژی مناطق با برنامه‌های ملی عمل می‌کند. «هر ماه در استان‌ها و تهران جلسات شورای گفتگو برگزار می‌شود. در استان‌ها ریاست جلسه بر عهده استاندار است و رئیس اتاق تبریز به عنوان دبیر جلسه حضور دارد؛  4 نفر از بخش خصوصی هستند و 8 نفر از سازمان‌ها در جلسه حضور دارند. 4 نفر هم از نمایندگان مجلس در این جلسه حضور دارند.»

حسن‌زاده تاکید می‌کند: ‌«روند کار اینگونه است که مسایلی که قابل حل در استان است توسط استاندار حل می‌شود. آنهایی که نیاز به مصوبه و قوانین دارد به مرکز ارجاع داده می‌شود و در شورای گفت‌وگوی تهران عنوان می‌شود، تا برای حل مسایل اقدام می‌شود و عده‌ای هم به صورت لایحه به مجلس ارسال می‌شود.»

رئیس اتاق تبریز می‌گوید: «در سال آخر، دولت برنامه‌ریزی و بسته حمایتی برای بخش خصوصی داشته باشد تا واحد کوچک و متوسط تسهیلات ارزان قیمتی برای احیا واحد خود دریافت کنند. با پرداخت این تسهیلات و سیسات‌های همسو دولت می‌تواند اوضاع ر ا سامان دهد.»

صمدزاده تاکید می‌کند: «ما اگر برنامه منسجمی داشته باشیم و در راستای هم کار کنیم می‌توانیم از سرمایه‌های خارجی استفاده کنیم.»

در همین رابطه