رادیو مجازی اتاق ایران - 6 مرداد 1403

در چهارماه نخست سال 1398

12 درصد صادرات فولاد با تکلیف عرضه در بورس کالا کاهش یافت

موضوع تکلیف عرضه فولاد در بورس کالا با تعیین کف عرضه ازنظر فعالان این بخش به‌عنوان عاملی است که افت ۱۲ درصدی صادرات را در چهارماهه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه به دنبال داشت.

01 شهریور 1398
کد خبر : 29993
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بررسی آمار ۱۰ شرکت بزرگ فولادساز در دوره فروردین تا تیرماه امسال گویای آن است که درمجموع ۲ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۳۲۶ تن صادرات انجام شد که در مقایسه با چهارماهه پارسال نزول ۱۲ درصدی رقم خورد.

آمار شرکت‌های ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، خوزستان، هرمزگان، خراسان، بناب، چادرملو، کاوه جنوب، آلیاژی و اکسین نشان می‌دهد که درمجموع تیرماه امسال ۶۲۰ هزار و ۵۸۹ تن صادرات داشتند که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته کاهش ۱۳ درصدی را ثبت کرد.

فعالان بخش فولاد، مسئله الزام به رعایت کف عرضه فولادسازان در بورس کالا را عاملی می‌دانند که در شرایط فعلی افت صادرات را موجب شده و مازاد عرضه داخلی هم افت ۲۰ درصدی قیمت‌ها نسبت به قیمت‌های صادراتی (فوب) را به دنبال داشته است.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در سه‌ماهه امسال آمار داده بود که مجموع صادرات فولاد میانی (خام) به رقم یک‌میلیون و ۴۲۵ هزار تن رسید که نسبت به یک‌میلیون و ۸۵۴ هزار تن عملکرد سه‌ماهه نخست ۹۷ کاهش ۲۳ درصدی ثبت شد اما درزمینهٔ صادرات محصولات تفاوت وجود داشت، به‌گونه‌ای که در بخش محصولات ۷۵۸ هزار تن صادرات در سه‌ماهه ابتدایی ۹۸ انجام شد که در مقایسه با ۶۳۳ هزار تن عملکرد سه‌ماهه نخست سال ۹۷ رشد ۲۰ درصدی داشت.

براساس آمارهای سه‌ماهه ابتدایی امسال، نزدیک به ۹۰ درصد صادرات مربوط به سه قلم بود (فولاد میانی (خام) با سهم ۵۹.۲ درصدی، میلگرد با ۱۹.۹ درصدی و آهن اسفنجی با ۹.۳ درصد) و بقیه سهم خرد داشتند.

در همین رابطه