نشست بررسی نقش بخش خصوصی در توسعه فضاهای آموزشی با حضور فعالان اقتصادی کشور و کرمان و مدیرکل آموزشوپرورش و نوسازی مدارس این استان برگزار شد.
رئیس اتاق کرمان در این نشست از پویش احداث 100 مدرسه در استان کرمان خبر داد که با همکاری فعالان اقتصادی، موسسه خیریه مهر گیتی و سایر خیرین مدرسهساز راهاندازی خواهد شد تا بتوان بخشی از کمبودهای فضای آموزشی این استان را پوشش داد.
سیدمهدی طبیب زاده افزود: در اجرای این طرح از تجربیات و راهنماییهای مدیر و سایر فعالان اقتصادی پویش مدرسهسازی" ایران من" استفاده خواهیم کرد تا مدارسی راهاندازی شود که ضمن آموزش علم و دانش، کانونهای کارآفرینی و مراکزی برای توسعه پایدار روستاها باشند.
او ادامه داد: بخش خصوصی استان کرمان همواره در عمده فعالیتهای خیرخواهانه در حوزههای آموزش، بهداشت، درمان، آزادی زندانی جرائم غیرعمد، طرحهای پیشگیری از بیماری و... مشارکت داشته و در بحث آموزش نیز معتقد است که باید توسعه ابتدا در ذهن افراد و دانشآموزان شکل گیرد تا پسازآن توسعه فیزیکی در هر منطقه محقق شود.
طبیب زاده، تصریح کرد: هدف این است که انسانهایی با منش خوب تربیت شوند تا بتوان به جامعه خوب دست یافت.
مدرسه باید کانون تحول محله باشد
در ادامه این نشست مدیرکل آموزشوپرورش استان کرمان با بیان اینکه مدرسه کانون اصلی برای تعلیم، تربیت و آموزش هرگونه مهارت و یادگیری است، گفت: مدرسه کانونی از نشاط، شادابی و سرزندگی است و به این موضوع تأکید داریم.
احمد اسکندری نسب، افزود: معتقدیم مدرسه باید کانون تحول محله باشد و مردم محله از فضای ایجاد شده در مدرسه استفاده کنند.
او با بیان اینکه وجود فضای آموزشی مناسب در یادگیری دانشآموزان تأثیرگذار است، ادامه داد: فضای نامناسب آموزشی مانند کانکس، کپر، چادر و مدارس غیرقابل استفاده، انگیزه معلم و دانشآموز را کاهش میدهد.
مدیرکل آموزشوپرورش استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه از سال 92 تاکنون 2 هزار کلاس درس با کمک خیرین مدرسهساز در سطح استان ساخته شده است، اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی استان 4.9 درصد و متوسط این میزان در کشور 5.2 درصد است که علاوه بر مناطق کمتر توسعهیافته به دلیل افزایش مهاجرتها به مرکز استان، در شهر کرمان نیز با کمبود مدرسه روبرو هستیم.
اسکندری نسب گفت: تعداد زیاد دانشآموزان در کرمان، باعث شده که هزار و 171 مدرسه بیش از 35 نفر و حتی کلاس 48 نفره داریم و البته در مقابل نیز برای رعایت عدالت آموزشی و پوشش تحصیلی همه دانشآموزان 710 مدرسه با جمعیت زیر 10 دانشآموز وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: از پنج هزار و 600 فضای آموزشی استان 611 مدرسه فرسوده هستند، 361 مدرسه نیاز به مقاومسازی دارند، 181 مدرسه در چادر دایر میشوند، 46 مدرسه کپری، 232 مدرسه بلوکی و 170 مدرسه کانکسی هستند.
اسکندری نسب افزود: دولت بهتنهایی نتوانسته و نمیتواند مدرسه بسازد و از سال 90 با شدید شدن تحریمها علیه ایران، 310 پروژه مدرسهسازی به دلیل نبودن اعتبار لازم متوقف شدهاند.
مدیرکل آموزشوپرورش استان کرمان با بیان اینکه خیرین مدرسهساز خیرین مدرسه یار نیز هستند، بیان کرد: در برخی مناطق به دلیل کمبودهای بسیار در پوشاک، تغذیه و لوازمالتحریر دانشآموزان، خیرین به رفع این نیازها نیز کمک میکنند.
او خاطرنشان کرد: طرح احداث 100 مدرسه در استان کرمان توسط بخش خصوصی و خیرین بیسابقه است که با کمک دو میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار دولتی در نظر گرفته شده برای تکمیل پروژههای آموزشی، میتوان این تعداد مدرسه را تا 300 مدرسه افزایش داد.
مدارس توسعه پایدار راهاندازی میشوند
در ادامه این نشست مدیر پویش مدرسهسازی «ایران من» با اشاره به اینکه این پویش چهار سال پیش توسط بخش خصوصی و فعالان اقتصادی عضو اتاق ایران راهاندازی شده است، گفت: در نخستین گام عملی این پویش 100 مدرسه در مناطق کمتر برخوردار 19 استان کشور ساخته شده است.
پدرام سلطانی تصریح کرد: بخش خصوصی و خیرین بهاجبار و به دلیل قوی نبودن زیرساختهای لازم در مدیریت کشور وارد حوزه مدرسهسازی شده درحالیکه ساختن مدرسه کار دولت و حاکمیت است.
او ادامه داد: در دنیا معمولاً سازمانهای مردمنهاد با رویکرد آسیبشناسی، مطالبهگری، ترویجگری و تسهیلگری راهاندازی میشوند اما در کشور ما به دلیل اینکه نظام بودجهریزی و تقسیم منابع ناقص است، مجموعههای مردمی نیز باید در مدرسهسازی ورود کنند.
سلطانی، خاطرنشان کرد: سالانه بهطور متوسط هزار تا هزار و 200 مدرسه در کشور ساخته میشود و این در حالی است که بیش از 33 هزار مدرسه نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و یا کاملاً فرسودهاند و 30 سال زمان برای ساختن آنها نیاز است و از سوی دیگر پس از 30 سال نیز تمامی مدارس فعلی فرسوده میشوند و انگار در نقطه ابتدایی قرار میگیریم.
مدیر پویش مدرسهسازی «ایران من» بیان کرد: در ساخت 100 مدرسه این پویش بنا به ذات بخش خصوصی که به دنبال جستجو و بررسی همه موارد و راهکارهاست، یک دوره دانشگاهی را در مدرسهسازی طی کردیم که نتایج خوبی را به دست آوردیم.
او ادامه داد: بهعنوانمثال یکی از این نتایج در مورد مدارس کپری است، کپر سازگارترین سازه بومی ایران در اعصار و قرون گذشته بوده و مردم در آن زندگی کردهاند و درس خواندهاند.
سلطانی خاطرنشان کرد: ارتقا شرایط و وضعیت اینگونه مدارس را با همان اصالت کپر در قالب نوکپر در دستور کار قرار دادیم زیرا در بسیاری از این مناطق به دلیل جمعیت بسیار کم مردم منطقه، مهاجرتها و... نیازی به ساخت مدرسه با هزینههای بسیار نیست و استان کرمان میتواند بهراحتی 46 مدرسه کپری خود را به نوکپر تبدیل کند.
او اظهار کرد: پروژه ساخت 100 مدرسه در نخستین گام پویش ایران من تا یک ماه آینده به پایان میرسد و پسازآن مدارس توسعه پایدار را بهعنوان کانون توسعه روستایی و کمک به اشتغال و اقتصاد مردم منطقه راهاندازی خواهیم کرد که در ابتدا یکی از این مدارس در روستای سیدبار جدگال سیستان و بلوچستان در حال ساخت است.
نایبرئیس سابق اتاق ایران، گفت: در طرح مربوط به این مدرسه علاوه بر فضای آموزشی، مجموعه کوچک بوم گردی، استارتاپ سوزندوزی ویژه بانوان این منطقه و بازاریابی تولیدات این بانوان را راهاندازی کردهایم تا ضمن ایجاد اشتغال به اقتصاد خانوادهها و مهمتر از همه به روحیه و نشاط مردم آنها بیفزاییم.
سلطانی، با تأکید بر اینکه توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و محیطزیست از اهداف مهم طرح احداث مدارس توسعه پایدار است، افزود: فعالیتهای مجموعههای مردمنهاد باید یادگیرنده و پیشرونده باشد و کاری را مدام با همان شکل اولیه آن انجام ندهند.
زهرا گیتی نژاد، مدیرعامل موسسه خیریه مهر گیتی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه هر یک از ما دین و مسئولیتی نسبت به جامعه داریم، گفت: تاکنون توسط این موسسه 350 مدرسه در سطح کشور ساخته شده که 100 مدرسه مربوط به پویش «ایران من» بوده است.