رادیو مجازی اتاق ایران ۲ دی 1403

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

کشف قیمت خودرو در بورس واقعی و ملاک فروش خودروسازان باشد

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، عرضه خودرو در بورس با هدف کشف قیمت را اقدام مناسبی می‌داند اما معتقد است این کار باید مشروط به این انجام شود که پس از کشف قیمت، خودروسازان هم به همان قیمت محصولات را به فروش برسانند و به‌صورت دستوری قیمت‌های پایین‌تری تعیین نشود.

28 آبان 1399 - 12:35
کد خبر : 35361
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، عرضه خودرو در بورس با هدف کشف قیمت را اقدام مناسبی می‌داند اما معتقد است این کار باید مشروط به این انجام شود که پس از کشف قیمت، خودروسازان هم به همان قیمت محصولات را به فروش برسانند و به‌صورت دستوری قیمت‌های پایین‌تری تعیین نشود.

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران؛ عکس: سعید عامری

نمایندگان مجلس کلیات طرح ساماندهی عرضه خودرو در بورس را تصویب کردند که بر اساس آن هر شخص می‌تواند هر سه سال یک‌بار با یک کد ملی، یک خودرو در بورس کالا خریداری کند و قبل از پایان سه سال مقرر نمی‌تواند اقدام به فروش خودرو کند. به اعتقاد نمایندگان مجلس، اجرای این طرح منجر به شفافیت بازار و کاهش قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

در همین زمینه، محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: عرضه خودرو در بورس با هدف کشف قیمت‌ها، اقدام مناسبی است؛ اما به شرطی که پس از کشف قیمت‌ها، خودروسازان هم به همان قیمت محصولات را به فروش برسانند نه اینکه قیمت‌ها از قصد پایین تعیین شود تا قیمت بازار و کارخانه یکی شود، نتیجه‌ای جز ضرر تولیدکنندگان و قطعه‌سازان نخواهد داشت.

نجفی‌منش در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» با اشاره به تحولات چند وقت اخیر بازار خودرو و نابسامانی در این بازار، تأکید می‌کند: هرگونه دخالت دولت در قیمت‌گذاری منجر به برهم ریختن تعادل بین عرضه و تقاضا و درنتیجه نابسامانی در بازارها می‌شود. یک بنگاه اقتصادی می‌داند چطور خودش را اداره کند، می‌داند چه کند که از بازار حذف نشود. دولت اما دست گذاشت روی این صنعت و سایر صنایع و مسیر را تغییر داده است.

رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران می‌گوید: در همه جای دنیا، این مکانیسم بازار و خودروسازان هستند که قیمت‌ها را تنظیم می‌کنند؛ اما متأسفانه در ایران شاهد یک مکانیسم ابداعی هستیم که تنها دلالان هستند که سود می‌برند. درحالی‌که خرید هر خودرویی از خودروسازان بین ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان سود برای خریدار به همراه دارد اما خودروساز خودرو را با ضرر می‌فروشد و همین موضوع سبب شده است خودروساز پول قطعه‌ساز را با تأخیر تحویل دهد و این چرخه قطعه ساز را نیز با بحران روبرو کرده است

نجفی‌منش با اشاره به مجوز افزایش قیمت‌ها هر سه ماه یک‌بار توسط شورای رقابت تأکید می‌کند که با این مکانیسم هم، خودروسازان و شرکت‌های وابسته به آنها که اکثراً در بورس هستند، در زیان انباشته به سر می‌برند.

او با اشاره به تفاوت فاحش بین قیمت‌های کارخانه و بازار تأکید می‌کند که برای حل این موضوع بهتر است تا قیمت‌ها را بر اساس حاشیه بازار تعیین کنیم؛ تجربه‌ای که در دهه هفتاد هم وجود داشت و در آن دوره دولت، قیمت را بر اساس حاشیه بازار تعیین می‌کرد. به‌عنوان‌مثال می‌گفت این خودرو اگر هفت میلیون تومان است، خودروساز به قیمت ۶ میلیون و پانصد هزار تومان تحویل دهد. کم‌کم بازار با قیمت کارخانه هماهنگ می‌شد و کارخانه دوباره سیصد هزار تومان قیمت را پایین می‌آورد. حتی در مقطعی شاهد بودیم که قیمت بازار از قیمت کارخانه‌ها پایین‌تر آمد.

در همین رابطه