رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اراک در دیدار با مدیرکل اداره فنی و حرفه‌ای استان مرکزی

فراگیری مهارت، نجات‌دهنده تولید است

ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک با بیان اینکه بخش تولید با یک نگرش سنتی، همیشه چشم‌انتظار یک نجات‌دهنده است تا موانع را از سر راه آن بردارد، کسب مهارت را نجات‌دهنده اصلی تولید عنوان کرد.

19 اردیبهشت 1400
کد خبر : 37998
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

طی نشستی با حضور مدیرکل و معاون اداره فنی و حرفه‌ای استان مرکزی و رئیس، دبیر و مدیر امور بین‌الملل اتاق اراک، اجرای تفاهم‌نامه دوطرفه مهارت‌آموزی، بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری شد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در این نشست با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه مذکور در شهریورماه ۹۹ منعقد شده است، گفت: ازآنجاکه بهره‌وری نهایی و بهبود وضعیت اقتصادی از مهم‌ترین رسالت‌های اتاق بازرگانی است درصدد برآمدیم تا با ایجاد زمینه‌های کسب مهارت و دانش شرایط بهتری را برای فعالان بخش صنعت، معدن، کشاورزی، تجارت و بازرگانی استان فراهم آوریم.

ناصر بیکی افزود: در ابتدا پیشنهاد شد محل قدیم اتاق اراک به مرکز مهارت‌آموزی تبدیل شود که پس از بررسی‌های صورت گرفته، این مکان به مرکز فناوری و نوآوری اختصاص یابد و برای آموزش و مهارت‌آموزی مکان دیگری پیش‌بینی شد.

رئیس اتاق اراک گفت: مرکز فناوری اتاق، تشکیلاتی جدا از پارک علم و فناوری دارد، اما اهداف آن با پارک علم و فناوری یکسان و هم‌راستا است.

او ترکیبی از همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای، پارک علم و فناوری استان و همچنین کارخانه نوآوری آفتاب ماشین‌سازی با اتاق اراک را یک گام بلند دانست که مسیر آسان‌سازی و ظهور مهارت‌آموزی را هموار می‌سازد و در عملیاتی کردن این مهم یک اتفاق بزرگ محسوب می‌شود.

بیکی گفت: واقعیت این است که بخش تولید با یک نگرش سنتی، همیشه چشم‌انتظار یک نجات‌دهنده است تا موانع را از سر راه آن بردارد درحالی‌که باید این باور در میان اهالی صنعت، معدن، بازرگانی و کشاورزی نهادینه شود که برای بهبود اوضاع و توسعه حوزه‌های اقتصادی می‌طلبد از کسب تجربه و خطرپذیری و هزینه‌های آن نهراسیم. به همین دلیل در این زمینه اتاق بازرگانی خود را ملزم و متعهد می‌داند که با یافتن روش‌های نوین به‌روزرسانی، از طرح‌های جدید استقبال کرده و مشوق بخش خصوصی در فراگیری مهارت‌ها باشد.

رئیس اتاق اراک با تأکید بر اینکه مهارت یک امر اکتسابی است و باید بستر آموختن آن مهیا شود، خاطرنشان کرد: مکانی که برای این اقدام در نظر گرفته شده است باید تحت نام پایگاه، مرکز، دفتر یا و... فعالیت خود را انجام دهد و در انجام وظایف خود جلسات منظم و پیاپی دوره‌ای و همچنین تشکیل کارگروه‌های تخصصی مختلف را در دستور کار خود قرار دهد.

ناصر بیکی با اشاره به اثربخشی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در ارتقاء سطح مهارت منابع انسانی فعال در خط تولید اظهار کرد: این مجموعه نیز آمادگی دارد از تمام ظرفیت‌های در اختیار در جهت ترویج و ترغیب آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در استان استفاده کند.

او در خاتمه گفت: علم و تکنولوژی با سرعت زیادی در حال تغییر است و باید آمادگی لازم جهت این تغییرات را داشته باشیم و اگر با این سرعت هماهنگ نباشیم در این مسیر دچار اختلال خواهیم شد. افراد مجرب و با تجربه‌ای در مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای وجود دارد که می‌توان با همکارها و نشست دوجانبه طرح‌هایی همچون شورای مهارت استان، مراکز جوار کارگاهی در این مسیر گام برداشت، علاوه بر این شورای مهارت با اهداف تعریف شده و عملیاتی، برنامه‌های خود را اجرایی سازد.

در ادامه این نشست، دبیر اتاق اراک نیز گفت: تا سال ۲۰۳۰، تعداد ۸۰۰ هزار عنوان شغلی از دست می‌رود و جای خود را به یک‌میلیون فرصت شغلی جدید که تاکنون وجود نداشته، می‌دهد.

علی جودکی افزود: این به معنای یک تحول عظیم و پرسرعت است که باید برای رویارویی با آن آماده باشیم و برای اینکه در هنگام این تغییر بزرگ دچار سردرگمی نشویم ضرورت دارد اهمیت مبحث مهارت‌آموزی را جدی بگیریم.

دبیر اتاق اراک در خصوص تفاهم‌نامه میان اتاق بازرگانی و اداره کل فنی و حرفه‌ای استان اظهار کرد: بخش خصوصی برای کسب مهارت به خدمات آموزشی فنی و حرفه‌ای نیاز دارد و در مقابل هر جا که قوانین دولتی سخت‌گیرانه برخورد کند و محدودیت برای مجریان دولتی ایجاد کند ما به‌عنوان بخش خصوصی ورود کرده و موانع را رفع می‌نماییم و البته این موضوع مستلزم این است که تفاهم‌نامه از قالب نوشتار روی کاغذ خارج شده و شکل اجرایی به خود گیرد.

جودکی توضیح داد: در حال حاضر ۳۲۰۰ واحد صنعتی و ۳۰۰۰ واحد خدماتی و بازرگانی چشم دوخته‌اند که اتاق بازرگانی چه راهبردی برای آنان لحاظ کرده تا عبور از تنگناها و کمبودها را تسهیل کند و مسلم است که در این رابطه، آموزش نباید مورد غفلت قرار گیرد.

سپس مدیر امور بین‌الملل اتاق اراک نیز گفت: ارتباط اتاق بازرگانی و اداره کل فنی و حرفه‌ای به سال‌های گذشته برمی‌گردد و ما علاقه‌مند به حفظ و گسترش این مناسبات هستیم.

سعید بیگ زاده ابراز کرد: در سال ۹۶ طی تفاهم‌نامه‌ای میان اتاق بازرگانی ایران و سازمان فنی و حرفه‌ای، پروژه‌ای با عنوان پروژه دوگانه شغلی ایران و آلمان با همکاری شرکت آلمانی در سه فاز اجرا شد.

او ادامه داد: در فاز اول این پروژه نظرسنجی و نیازسنجی از ۶۰ واحد در دستور کار گنجانده شد و به دنبال آن توانمندی‌ها شرکت‌ها از یکسو و نیازهای که شرکت‌ها خود؛ قادر به رفع آن نبودند از سوی دیگر بررسی و همچنین ظرفیت مجموعه فنی و حرفه‌ای دراین‌ارتباط ارزیابی شد.

بیگ زاده گفت: در این فاز ۵۰ شرکت اعلام حضور کردند و از میان آنان ۳۰ شرکت موفق به دریافت امتیازات لازم شدند. پس‌ازآن، اتاق اراک به‌عنوان پایلوت جوشکاری کشور انتخاب شد و در فاز دوم شرکت آلمانی نفراتی را اعزام کرد تا از نزدیک بازدید یک‌هفته‌ای از واحدهای صنعتی همچون گام اراک و هپکو داشته باشند و در فاز سوم نیز کار عملیاتی با همکاری فنی و حرفه‌ای و واحدهای تولیدی که شرکت کرده بودند آغاز شد. در پایان نیز گواهینامه‌هایی با عنوان پایلوت جوشکاری برای شرکت‌کنندگان صادر شد.

او انجام پروژه مذکور را اقدامات ارزنده مشارکتی میان اتاق با مجموعه‌های دیگر برشمرد و اضافه کرد: این پروژه به‌منظور تأکید بر اهمیت مهارت‌آموزی و کسب دانش کافی، پیش از ایجاد شغل اجرایی و از تجربیات طرف آلمانی استفاده شد.

در ادامه، منصور جلیلوند، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای پشتوانه‌ای مطمئن برای رونق تولید بشمار می‌آید افزود: این اداره کل خوشبختانه از ظرفیت‌های خوبی همچون منابع انسانی و تجهیزات آموزشی برخوردار است که می‌تواند در جهت رونق تولید استان تأثیرگذار باشد.

جلیلوند ادامه داد: یکی از سیاست‌های آموزشی این اداره کل روان‌سازی جهت ارائه آموزش‌ها در حوزه‌های مختلف دنبال می‌کند که در این راستا نیز ایجاد مراکز کارگاهی را در دستور کار خود قرار داده و تاکنون ۶۷ مرکز جوار کارگاهی در این استان راه‌اندازی که در سطح کشور عنوان خوبی را کسب کرده است.

او گفت: همچنین اخیراً نیز مرکزی تحت عنوان کسب‌وکار ایجاد شده است که نیز می‌توان از ظرفیت‌های دوجانبه در این زمینه استفاده کرد.

در این جلسه مصوب شد به‌منظور استفاده از توانمندی‌های طرفین در جهت فعال کردن شورای مهارت با همکاری اتاق بازرگانی و سازمان فنی حرفه‌ای اقدام لازم صورت پذیرفته و به‌منظور اجرایی شدن تفاهم‌نامه فی‌مابین قدم‌های مؤثری برداشته تا نتایج ملموس به دست آید.

موضوعات :
در همین رابطه