رادیو مجازی اتاق ایران - 12 آبان 1403

روایت مرکز آمار ایران از فرهنگ رفتاری خانوارها

چند درصد ایرانیان عضو شبکه‌های اجتماعی هستند؟

عضویت افراد 15 ساله و بیشتر در شبکه‌های اجتماعی در ایران طی سه سال با 12 درصد رشد به 65 درصد رسیده و واتس‌اپ با عضویت 88.5 درصدی ایرانی‌ها، پرطرفدارترین شبکه‌ اجتماعی است.

25 شهریور 1400
کد خبر : 39603
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز آمار ایران نتایج اولیه طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار در سال 99 را منتشر کرده است. در این طرح آماری ۴۳ هزار و ۷۰۰ خانوار شهری و ١٨هزار و ۸۶۰ خانوار روستایی مشارکت داشته‌اند و اطلاعات مرتبط با حوزه کتاب و نشریات، موسیقی، شبکه­‌های اجتماعی، فعالیت­های ورزشی، تغذیه، سرمایه اجتماعی و ... افراد ١٥ ساله و بیشتر جمع‌آوری شده است که فعلا فقط نتایج مربوط به شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

رشد 12 درصدی عضویت در شبکه‌های اجتماعی در سه سال

بر اساس نتایج این آمارگیری در سال 99 بیش از ۶۵ درصد افراد ۱۵ ساله و بیشتر حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو بوده‌اند که نسبت به عضویت 53 درصدی این افراد در سال 96، عضویت در شبکه های اجتماعی در سه سال با رشد 12 درصدی مواجه بوده است.

البرزی‌ها بیشترین عضویت را در شبکه‌های اجتماعی دارند

به جهت فراوانی میزان عضویت در استان های کشور هم ساکنان استان البرز با ۷۷.۱ درصد، بوشهر با ۷۵.۶ و تهران با ۷۵ درصد بیشترین میزان عضویت را در شبکه‌های اجتماعی دارند.

همچنین ساکنان استان گلستان با 51.5، خراسان جنوبی با ۴۸.۷ و سیستان و بلوچستان با ۴۲.۷ درصد کمترین میزان عضویت در شبکه‌های اجتماعی را در سال 99 به خود اختصاص دادند.

هرمزگانی‌ها بیشترین زمان را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند

بر اساس این مطالعه در سال گذشته متوسط حضور افراد 15 ساله و بیشتر در شبکه‌های اجتماعی یک ساعت و ۳۲ دقیقه و ۱۸ ثانیه در روز بوده است. این در حالی است که در سال 96 متوسط حضور روزانه آنها در شبکه‌های اجتماعی یک ساعت و چهار دقیقه بوده است.

فراوانی این شاخص به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته ساکنین استان هرمزگان با ۱۳۲ دقیقه و یک ثانیه، بوشهر با ۱۲۳ دقیقه و ۵۶ ثانیه و خوزستان با ۱۱۴ دقیقه و ۱۴ ثانیه بیشترین و ساکنین استان‌های خراسان شمالی با ۶۵ دقیقه و ۵۱ ثانیه، سیستان‌وبلوچستان با ۵۴ دقیقه و ۴۸ ثانیه و خراسان جنوبی با ۴۸ دقیقه و ۵۶ ثانیه کمترین متوسط زمان حضور روزانه در شبکه‌های اجتماعی را داشته‌اند.

رشد 60 درصدی استفاده از واتس‌اپ در سه سال 

از لحاظ نوع شبکه‌های اجتماعی که افراد عضو آن بوده‌اند واتس‌‌اپ با ۸۸.۵ درصد و پس از آن اینستاگرام با ۶۸ درصد بیشترین میزان عضویت را دارا بوده‌اند. این در حالی است که در سال 96 میزان عضویت در واتس‌اپ ۲۴ درصد و در اینستاگرام ۴۳.۱ درصد بوده است. بنابراین فیلترینگ تلگرام در این فاصله بر میزان افزایش استفاده از واتس‌اپ اثر مثبت گذاشته است.

در همین رابطه