رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

تجار ایران و سوئیس راه‌های گسترش همکاری‌ها را بررسی کردند

حضور هیات ایرانی در نشست تجاری ژنو-تهران 2

هیات تجاری ایران که به سرپرستی پدرام سلطانی، نائب رئیس اتاق ایران، از روز سه شنبه به سوئیس سفر کرده، امروز در «نشست تجاری ژنو-تهران 2» شرکت کرد.

01 مهر 1395
کد خبر : 4129
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

صبح پنجشنبه، اول مهر، هتل کمپینسکی ژنو میزبان «نشست تجاری ژنو-تهران 2» بود که با حضور هیات تجاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تجار و فعالان اقتصادی استان ژنو و رئیس پارلمان محلی این استان برگزار شد.

اعضای هیات ایرانی که به سرپرستی پدرام سلطانی، نائب رئیس اتاق ایران، از روز سه شنبه به سوئیس سفر کرده‌اند، در حاشیه نشست تجاری ژنو-تهران به مذاکره رودررو (B2B) با شرکای سوئیسی خود پرداخته و زمینه های توسعه همکاری را مورد بررسی قرار دادند.

ژان-مارک گینشار، رئیس پارلمان استان ژنو، که اسفند سال گذشته در قالب هیات اقتصادی-تجاری سوئیس به همراه یوهان اشنایدر آمان، رئیس جمهور این کشور، به تهران سفر کرده بود در سخنان آغازین نشست، با اشاره به سفرش به ایران گفت: «بازخورد سفر تا حدی مثبت بود که حدود دو ماه بعد یک هیات بزرگ تجاری بار دیگر از ژنو به تهران سفر کرد و در تهران نشست تجاری تهران-ژنو افتتاح شد؛ امروز برگزاری دومین جلسه از این نشست را در ژنو شاهد هستیم.»

طی دوره 6 ماهه پس از تصویب توافق هسته ای ایران با قدرت های بزرگ موسوم به «برجام»، 5 هیات تجاری و اقتصادی سوئیسی به ایران سفر کرده اند.

گینشار حضور ایرانیان در عرصه اقتصاد جهان را همراه با موفقیت دانست و خواستار افزایش مبادلات تجاری میان ایران و سوئیس شد. رئیس پارلمان ژنو گفت که دو دانشگاه بزرگ فنی- مهندسی در زوریخ و لوزان وجود دارند که در زمره ۲۰ دانشگاه برتر دنیا هستند؛ این دانشگاه ها می توانند پذیرای ایرانیان باشند. او پیشرفت های کشورش در زمینه کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMEها) را برشمرد و گفت که این حوزه می تواند به عنوان یکی از حوزه های اصلی برای گسترش همکاری های دو جانبه در نظر گرفته شود.

سوئیس، شریک قابل اعتماد ایران در قلب اروپا

پدرام سلطانی، نائب رئیس اتاق ایران، ژنو را «شاهراه سیاست جهانی، قانون، اقتصاد، هنر و فرهنگ» دانست و گفت: «هیات تجاری ایران در این سفر متشکل از طیف وسیعی از شرکت های بخش خصوصی است که به دنبال یافتن شرکای توانمند خارجی برای توسعه مروادات تجاری دو جانبه هستند.» سلطانی نهایی شدن برجام و پایان تحریم های بین المللی را عامل ایجاد راه های جدید برای همکاری با ایران دانست و هدف سفر هیات ایرانی به سوئیس را «اجرایی کردن این مهم» در شراکت با تجار سوئیسی عنوان کرد.

نائب رئیس اتاق ایران، سوئیس را «شریک قایل اعتماد ایران در قلب اروپا» دانست و گفت که این کشور می تواند دروازه ای برای تجارت ایران با دیگر کشورهای قاره سبز باشد.

پدرام سلطانی حجم تجارت میان دو کشور را بسیار کمتر از توانایی و ظرفیت های طرفین ارزیابی کرد و خواستار ارتقای آن شد. او خطاب به تجار سوئیسی گفت: «زمینه همکاری‌های زیادی در ایران برای سوئیس وجود دارد و قرار دادن ایران به عنوان شریک اول اقتصادی سوئیس در منطقه، منافع زیادی برای شما به دنبال خواهد داشت.»

طبق آمار گمرک ایران، واردات ایران از سوئیس طی سال 1394، 2 میلیارد و 538 میلیون دلار و صادرات ایران به این کشور طی همین مدت، تنها 10 میلیون دلار بوده است. سوئیس در لیست کشورهای عمده صادر کننده کالا به ایران، در رتبه هشتم قرار دارد اما نامی از این کشور در لیست 20 کشور عمده وارده کننده کالا از ایران دیده نمی شود.

سلطانی گفت: «موقعیت امن و استراتژیک ایران در منطقه می تواند این کشور را به پلی میان آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و شمال آفریقا از یک سو و سوئیس و اروپا از سوی دیگر تبدیل کند؛ این خود نشاندهنده موقعیت ویژه جغرافیایی ایران به صورت طبیعی و نقش تاریخی آن در دوران شکوفایی جاده ابریشم در منطقه ای با بیش از 600 میلیون جمعیت است.»

به گفته نائب رئیس اتاق ایران، زمینه های مستعد فعالیت شرکت های خارجی در ایران، حوزه های انرژی، انرژی های تجدید پذیر، پتروشیمی، معدن، ساخت و ساز، کشاورزی، ترمیم محیط زیست، گردشگری، سلامت و داروسازی، مخابرات، بازاریابی بین المللی، پژوهش و توسعه، سرمایه گذاری و بانکداری هستند.

رشد اقتصادی ایران بر پایه SMEها

شریف نظام‌مافی، رئیس اتاق مشترک ایران-سوئیس، به عنوان دیگر سخنران اصلی نشست تجاری ژنو-تهران به لغو تحریم های بین المللی علیه ایران اشاره کرد و از تجار سوئیسی خواست برای ورود به بازار ایران و افزایش همکاری تجاری با فعالان اقتصادی کشور فرصت را از دست ندهند. او گفت: «دیروز خزانه داری آمریکا مجوز فروش هواپیماهای مورد نیاز ایران را به ایرباس داد؛ رفته رفته همه تحریم ها برداشته خواهد شد. ما به عنوان تاجر محافظه کار هستیم اما در واقعیت شایسته نیست فرصت ها را از دست دهیم. فراموش نمی کنیم در دوران تحریم نیز مردم سوئیس همواره در کنار ایرانی ها بودند.»

رئیس اتاق مشترک ایران-سوئیس با برشمردن زمینه های مشترک همکاری اقتصادی میان سوئیس و ایران گفت: «اگر به ترکیب هیات همراه من نگاه کنید، همگی از SMEها هستند و شرکت های بزرگی چون مپنا و ایران‌خودرو در این هیات حضور ندارند؛ همین بیانگر شرایط اقتصاد در حال رشد ایران بر پایه کسب و کارهای کوچک و متوسط است، همانگونه که بیش از 90 درصد اقتصاد سوئیس را SMEها تشکیل می دهند.»

نظام‌مافی تاکید کرد که در مسیر توسعه همکاری های دو جانبه، حضور بانک ها از اهمیت بالایی برخوردار است. او گفت: «امروز مذاکراتی با دو بانک سوئیسی خواهیم داشت؛ ریل بانک و هریتیج بانک. اما این کافی نیست و در آینده نزدیک امیدواریم بانک های بیشتری همکاری مالی بانکی خود را با ایران آغاز کنند.»

در ترکیب هیات فعالان بخش خصوصی ایران، نمایندگان و مدیران حوزه های مختلف اقتصادی کشور شامل کشتیرانی، حمل و نقل، فناوری اطلاعات، کاشی و سرامیک، معدن، کشاورزی، انرژی، برق، مالی و بانکی، دارو و تجهیزات پزشکی و لوازم خانگی حضور دارند. اعضای این هیات در ژنو پیش از شرکت در مذاکرات B2B، در پنلی تخصصی به بررسی موانع و زمینه های گسترش همکاری های دوجانبه پرداختند.

در این سفر همچنین کارشناسان امور بین الملل اتاق ایران در کارگاه هایی به معرفی فعالیت های اتاق ایران و همچنین معرفی زمینه های همکاری و سرمایه گذاری میان ایران و سوئیس پرداخته و به سوالات تجار سوئیسی پاسخ دادند.

هیات ایرانی فردا در آخرین روز سفر خود به سوئیس به مقر سازمان تجارت جهانی (WTO) در ژنو خواهد رفت تا در نشستی با مدیران این سازمان از تجربیات آن ها در زمینه اتصال به شبکه تجارت جهانی مطلع شود.

سخنرانی پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران، در نشست تجاری ژنو-ایران

مذاکرات B2B شرکت های ایرانی و سوئیسی در ژنو

در همین رابطه