رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

ناصر بیکی در جلسه شورای گفت‌وگوی استان مرکزی

مرغداران، نیازمند حمایت‌های اورژانسی دولت هستند

رئیس اتاق اراک با اشاره به شرایط اقتصاد و بازار پس از اصلاحات اقتصادی و حذف ارز ترجیحی، می‌گوید: در حال حاضر مرغداران به لحاظ تولید و تأمین امنیت غذایی روزهای سختی را سپری می‌کنند و نیازمند حمایت‌های اورژانسی هستند.

18 مرداد 1401
کد خبر : 4172
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا در نشست آینده شورا با آقای منظور رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور به مشکلات مرتبط با امور مالیاتی فعالین اقتصادی شهرهای مختلف استان مرکزی پرداخته شود.

ناصر بیکی در شصت و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی افزود: ۳۹ مورد متفاوت در موضوعات مالیاتی از بخش خصوصی احصاء شده که در صورت حضور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در جلسه آینده طرح و ارائه راهکار شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی ادامه داد: جلسات کارشناسی مرتبط با این مبحث برگزار شده و تا جلسه آینده به‌صورت تکمیل شده مطرح خواهد شد.

بیکی سپس از تشکیل مرکز علمی و فناوری اتاق اراک خبر داد و گفت: استان صنعتی مرکزی مفتخر است که به‌عنوان نخستین اتاق در سراسر کشور به شکل عملیاتی، آغاز به کار این مرکز را اعلام می‌دارد.

او گفت: در همین راستا توافقات لازم به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام و پروتکل موردنیاز امضا شده است.

رئیس اتاق اراک اظهار کرد: برای تجهیز این مرکز بودجه‌ای از سوی معاونت مذکور پیش‌بینی شده و نخستین قسط آن به شکل کمک بلاعوض تخصیص یافته است.

او اضافه کرد: در همین رابطه سبد استارتاپی با مشارکت دانشگاه صنعتی اراک برپا می‌شود تا انشا الله وارد فاز عملیاتی خود گردد.

بیکی گفت: در مرحله نخست ۱۰ میز استارتاپی برگزیده از نخبگان بخش خصوصی و دولتی یا حقوقی انتخاب می‌شود تا به‌موجب آن ایده‌های نو به مناقصه و مزایده گذاشته شده، موردبررسی علمی قرار گیرد و زمینه‌های تبدیل آن به محصول و خدمات فراهم گردد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تصریح کرد: این اقدام در جهت تحقق شعار سال و جامه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری در دستور کار قرار گرفت و امید است با این اقدام، اتاق اراک سهم خود به اجرای شعار سال را ادا نماید.

به گفته بیکی با راه‌اندازی مرکز علم و فناوری، اتاق اراک پس از اتاق ایران صدرنشین این اقدام در کشور به شمار می‌رود.

او همچنین از سازمان جذب سرمایه‌گذاری استان در زمینه تأیید اعطای تسهیلات به اتاق اراک در قالب منابع ملی ابراز قدردانی کرد.

رئیس اتاق اراک در ادامه با اشاره به موضوعات روز اقتصادی کشور گفت: در حال حاضر تولید پروتئین خام دامی از شرایط نامطلوبی در کشور برخوردار است و مرغداران به لحاظ تولید و تأمین امنیت غذایی روزهای سختی را سپری می‌کنند.

او ادامه داد: پس از حذف ارز ترجیحی و تعیین قیمت جدید مصوب توسط وزارت جهاد کشاورزی، بضاعت خانواده‌ها در تهیه و خریداری مرغ با قیمت فعلی کاهش چشمگیری یافته و تولیدات روی دست مرغداران انباشته مانده است.

بیکی خاطرنشان با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی، مرغداران، نیازمند حمایت‌های اورژانسی دولت هستند، گفت: اکنون جوجه ریزی ۱۱۰ میلیونی با کاهش قابل‌توجه، به ۸۰ میلیون در ماه رسیده است و مرغداران گوشتی امکان تأمین سرمایه چند برابری برای ادامه فعالیت را ندارند و علاوه بر آن، جوجه‌ای که قیمت تمام‌شده آن بیش از ۱۳ هزار تومان است به قیمت ۲-۳ هزار تومان به فروش نمی‌رسد.

او با اشاره به اینکه از ۱۶ واحد مرغ مادر در سطح استان حدود ۱۰ واحد فعال هستند، افزود: این تعداد واحد فعال، متحمل فشار زیادی هستند که می‌طلبد به‌منظور حمایت از آنان اقدامات مناسب صورت گیرد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تأکید کرد: از راهکارهایی که دراین‌ارتباط می‌توان در پیش گرفت صادرات تخم‌مرغ نطفه‌دار و جوجه یک‌روزه است.

او افزود: پس از شش سال شک و تردید دولت عراق به گزارشات مراجع بین‌المللی مبنی بر عاری بودن ایرانی از بیماری‌های خاصی چون آنفولانزای مرغی و ممنوعیت ورود مداوم کالاهای ایران به عراق ازنظر مراجع عراقی، واردات از سوی کشور عراق آزاد شده که اگر مجوز صادرات نیز برای تولیدکنندگان داخلی اعطا شود می‌توان به کاهش این مشکل امیدوار بود.

استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: برای تأمین ایمنی کاربران لیفتراک‌ها و ماشین‌آلات سنگین مقرر شد آموزش و آزمون در شهرهای محلات و دلیجان، ساوه و زرندیه و شهرهای متقاضی دیگر گسترش یابد و معطوف به مرکز استان نباشد تا خدمات‌دهی شتاب بیشتری به خود گیرد.

فرزاد مخلص الائمه افزود: برای شناسایی شهرهای متقاضی و اولویت‌بندی نیز باید نظر فرمانداران دریافت شده و این آموزش‌ها در قالب مستمر و مداوم برگزار گردد که در صورت فراهم بودن زمینه، اقدامات لازم دراین‌ارتباط بلامانع است.

استاندار مرکزی سپس در مورد توسعه شهرک صنعتی حاجی‌آباد اظهار کرد: توسعه این شهرک ضروری به نظر می‌رسد و مساعدت‌های لازم باید صورت گیرد تا اهداف موردنظر از این توسعه حاصل شود.

مخلص الائمه همچنین بسترسازی برای انتقال مشاغل مزاحم ضایعاتی را نیز که از مباحث دیگر جلسه بود ضروری دانست و افزود: دراین‌ارتباط پیشنهاد شده است که معاونت عمرانی با شهرداری اراک رایزنی‌های لازم را انجام دهد و تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ شود تا این اقدام به شکل برنامه‌ریزی شده انجام گیرد.

موضوعات :
در همین رابطه