رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

محمدرضا کرباسی در نشست بررسی روش‌های حضور در بازار روسیه و کشورهای اوراسیا

در مقطع کنونی بر استفاده از ابزار تهاتر کالا با روسیه تمرکز شود

به اعتقاد بخش خصوصی برای حضور موفق در بازار روسیه و همچنین برنامه ریزی جهت رفع نیازها و خلاء های تجاری ایجاد شده ناشی از تنش های اخیر روسیه و اوکراین نیاز است کمیته ای ملی و با مشارکت بخش های دولتی و خصوصی تشکیل شود.

25 اسفند 1400
کد خبر : 41946
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاونت بین‌الملل اتاق ایران به منظور بررسی روش‌های مناسب برای حضور در بازار روسیه و کشورهای اوراسیا و همچنین تنگناها و اختلالات اقتصادی ناشی از تنش های اخیر روسیه و اوکراین نشستی را برگزار کرد.

محمدرضا کرباسی در این نشست ضمن اشاره به عواقب و اثرات طولانی‌مدت تحریم‌های غرب علیه روسیه حتی در صورت اتمام جنگ همچون افزایش جهانی قیمت نفت و غلات، تنگناهای تجاری روسیه برای صادرات، افزایش فرصت‌های اقتصادی جهت تامین اقلام مورد نیاز، خلاهای ایجاد شده جهت تامین بازار های انرژی و فولاد اروپا و سایر نقاط و...  بر  استفاده نظام تهاتر کالا بین ایران و روسیه در مقطع کنونی تاکید کرد. با توجه به نیازهای جدید بوجود آمده دوجانبه، سطح همکاری ها می تواند با نظام تهاتر کالا بسیار افزایش یابد.

هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در این نشست بر لزوم یکپارچه شدن و هماهنگی بین دولت و بخش خصوصی در روند کار اشاره کرد و گفت: در این بین به یک تشکل منسجم نیاز داریم. این فعال اقتصادی دسترسی مورد نظر روسیه به جنوب را از طریق ایران ممکن دانست و ادامه داد: خوشبختانه کشتیرانی ایران در دریای خزر فعال شده و امکان حمل بار با نرخ پایین ممکن است. البته فرسوده بودن ناوگان در کشور معضل دیگری است که باید برای ان فکری کرد. در این بین تقویت سطح مناسبات بین ایران و روسیه از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه قطعه‌سازان، نیز مهم است.

تیزهوش تابان ثبات در بازار را موضوع بسیار مهمی ارزیابی کرد و گفت: اگر قرار باشد ایران در مواجه با روسیه و کشورهای اوراسیا موفق عمل کند، باید ثبات را در داخل ایجاد کند تا امکان تولید و صادرات برای فعالان اقتصادی مهیا شود.

در ادامه امیرعابدی، رئیس توسعه صادرات غیر نفتی ایران، استفاده از فرصت پیش‌رو را با توجه به حضور مذاکره‌کنندگان قوی ضروری دانست و تصریح کرد: اگر قرار است در ارتباط با روسیه و دیگر کشورهای منطقه عملکرد موفقی داشته باشیم باید برنامه بلندمدتی را طراحی کنیم. در این رابطه استفاده از تمام توان وامکانات ضرورت دارد. بر اساس اظهارات او کاهش ارزش پول ملی در روسیه و قزاقستان موجب شده تا قرارداد فعالان اقتصادی در این بازارها با مشکلات پیچیده‌ای مواجه شود و نتوانند قرارداد جدیدی منعقد کنند.  

در حال حاضر فرصت مناسبی است تا مذاکرات اوراسیا و همچنین موضوع دسترسی ها و همکاری های ترانزیتی را با همسایگان شمالی با قدرت پیش ببریم.

علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران به مشکلات زیرساختی در ایران اشاره کرد و بی‌توجهی به این مباحث از گذشته تاکنون را یکی از چالش‌های اصلی دانست و گفت: در این شرایط یک پیشنهاد، استفاده از پول ملی در تجارت بین ایران و روسیه است. باید سعی کنیم با دیپلماسی اقتصادی دست بالا را بگیریم و از فرصت نبود رقبا در این بازار بهره ببریم.

این فعال اقتصادی مسیر ترانزیتی ایران با ترکمنستان و آستارا را همراه با معضلاتی دانست و ادامه داد: در بنادر شمالی کشور امکان تخلیه و بارگیری ۳۰ میلیون تن کالا را داریم در حالی که این رقم در اجرا ۵ میلیون تن است. در واقع در خدمات پسابندری دچار کمبودهایی هستیم که می توان در این زمینه با همکاری های جدید این خلا ها را برطرف کرد.

او با توجه به اینکه لجستیک یک بحث سه جانبه بین ریل، دریا و جاده است، پیشنهاد داد: سازمان بنادر، راه‌آهن و راهداری به همراه انجمن‌های فعال در این سه حوزه باید متمرکز شوند و کنسرسیومی را شکل دهند تا به کمک آن بتوان چالش‌های موجود را برطرف کرد. در این بین تنها نباید روسیه را مدنظر قرار داد چراکه در این جنگ قزاقستان، ترکمنستان و دیگر کشورهای منطقه نیز تحت تاثیر قرار دارند و برای تامین نیازهای خود دچار مشکل شده‌اند که در ارتباط با ایران می‌توانند بخشی از این نیازها را تامین کنند. حسینی مدیریت واحد مرزی در ایران را مورد توجه قرار داد و افزود: دولت در بحث حمل‌ونقل باید به طور کامل دست بخش خصوصی را باز بگذارد و به کمک تعامل با دولت از امکانات موجود بهره ببرد.

سعید پورآبادی، رئیس اتاق بجنورد فرصت‌های موجود را در تعامل بین بخش خصوصی و دولت قابل استفاده دانست و تاکید کرد: برنامه‌های موردنظر بخش خصوصی در صورتی به مرحله اجرا می‌رسد که بتوانیم حمایت دولت را پشت خود داشته باشیم. طبق تجربه تا دولت پای کار نیاید موفق به استفاده از فرصت‌های پیش‌رو نمی‌شویم. بخش خصوصی بدون زیرساخت‌ها قادر نیست قدم جدی بردارد.

دباغ، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیستم ساختمانی قالب‌های سبک فولادی سردنوردشده و نماینده کمیسیون احداث، به بحران انرژی و رکوردشکنی تورم در جهان به دلیل شروع جنگ روسیه و اوکراین اشاره کرد.  برنامه‌ریزی بلندمدت و کوتاه‌مدت توامان با هم برای حضور در بازار روسیه، استفاده از سیستم حمل هوایی روسیه، تسهیل همکاری های گمرکی و استفاده از پول ملی دو کشور، مهم‌ترین پیشنهادهایی بودند که از سوی این فعال اقتصادی مطرح شد.

محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با نگاهی به مجموعه تحلیل‌های ارائه شده درباره وضعیت جنگ روسیه با اوکراین تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد اثرات این جنگ کوتاه‌مدت باشد و لازم است گروه مذاکره‌کننده قوی کار را در دست بگیرد تا روند کار از یک محل مدیریت شود. در این بین نقش دولت بسیار کلیدی است به این معنا که دولت باید مرکز باشد و دستورکار را بخش خصوصی ارائه دهد.

به باور او در این رابطه باید به تهدیدها هم اشاره کرد مانند افزایش بهای غلات که در بودجه ۱۴۰۱ برای آن منابعی درنظر نگرفتیم. برای این موضوعات باید راهکار ارائه داد و از همین امروز برای آن فکری کرد.

شرکت کنندگان در این نشست بر لزوم جلوگیری از موازی‌کاری و تعیین یک کمیته ملی با مشارکت دستگاه های دولتی و خصوصی برای انسجام بخشیدن به امور مربوط به روسیه به عنوان جمع‌بندی تاکید نمودند.

در همین رابطه