رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

در نشست رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه با استاندار مرکزی مطرح شد

رایزنان اقتصادی، بسترهای توسعه صادرات را فراهم کنند

در نشست 26 رایزن اقتصادی وزارت امور خارجه به استاندار و فعالان اقتصادی استان مرکزی، با اشاره به اهمیت نقش رایزنان به‌عنوان سفیران اقتصادی کشور، بر لزوم تعامل آنها با اتاق‌ها برای بسترسازی توسعه صادرات تأکید شد.

31 اردیبهشت 1401
کد خبر : 42483
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه، سفیران اقتصادی در نقاط مختلف جهان هستند و آشنایی آنها با منابع تولیدی در استان‌ها، شرایط تسهیل روابط تجاری ایران با کشورهای خارجی را فراهم می‌کند.

ناصر بیکی در نشست رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه با استاندار مرکزی، یکی از رسالت‌های اتاق بازرگانی را گسترش روابط تجاری در حوزه اقتصادی دانست و افزود: وظیفه ما به‌عنوان رابط بین حوزه تولید، اقتصاد و دستگاه‌های حاکمیتی فراهم آوردن بستر مناسب بین مسئولین دستگاه‌های اجرایی با فعالان اقتصادی است.

وی ادامه داد: این سفر راهگشا و زمینه‌ساز آشنایی هرچه بهتر نمایندگان اقتصادی ایران است که مأموریت خود را به‌زودی در کشورهای دیگر آغاز می‌کنند و به همین منظور در برنامه‌ای فشرده، بازدید از چندین واحد صنعتی در سطح استان، دیدار با فعالان صنعتی و بررسی پتانسیل‌های تولیدی و اقتصادی آنان از نزدیک و همچنین دیدار با مدیر ارشد استان صورت گرفت.

رئیس اتاق اراک ابراز امیدواری کرد: سفر 26 رایزن اقتصادی وزارت امور خارجه به استان مرکزی، فتح بابی برای فراهم آوردن بسترهای مناسب صادراتی برای فعالان حوزه‌های اقتصادی و صنعتی استان باشد.

در ادامه نشست، رئیس اداره اطلاعات اقتصادی و همکاری‌های توسعه‌ای وزارت امور خارجه نیز گفت: صاحبان صنعت و آنان که چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درمی‌آورند باوجود تمامی مشکلات ناشی از تحریم و امثال آن، میدان را خالی نکرده و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و این مهم‌ترین دلیلی است که باید ارج نهاده و زمینه‌های رفع موانع فعالیت آنان مهیا شود.

محمدجواد همت پناه اظهار کرد: این سفرها به این منظور انجام شده است که رایزنان اقتصادی با دست پر به کشورهای محل مأموریت خود اعزام شوند و سفیران خوبی برای معرفی پتانسیل‌های استان‌ها باشند.

او تصریح کرد: وزارت امور خارجه و به‌تبع آن وابستگان اقتصادی این وزارتخانه، خود را مکلف می‌دانند همه تلاش خود را بکار گیرند تا برای تسهیل فعالیت اقتصادی و صادراتی تولیدکنندگان و همچنین رفع موانع صادرات، اقدامات و رایزنی‌های لازم را انجام دهند.

در ادامه جلسه استاندار مرکزی نیز گفت: از سه سال گذشته به دلیل تحریم‌های خارجی اعمال شده، نقش نفت در اقتصاد کشور ما کمرنگ شده است.

فرزاد مخلص الائمه ادامه داد: اکنون گفته می‌شود بیشترین اقلام صادراتی کشور غیرنفتی هستند اما دقت نظر در این زمینه نشانگر آن است که اقلامی همچون میعانات گازی، قیر، محصولات پتروشیمی و... پایه نفتی دارند.

او با اشاره به تحقیقی از سوی دانشگاه هاروارد در همین رابطه بیان داشت: این پژوهش حکایت از این دارد که حدود ۷۷ درصد از اقتصاد کشور ما همچنان به نفت وابسته است.

مخلص الائمه تأکید کرد: باید این فرموده رهبر انقلاب را نصب العین خود قرار دهیم که «نفت این سرمایه خدادادی عامل فروریختگی اقتصاد است» و لذا بر همین اساس ضرورت دارد با افزایش روابط اقتصادی مفید، از تبدیل این سرمایه خدادادی به عامل فروریختگی جلوگیری نماییم.

استاندار مرکزی با اشاره به انتشار سند تحول دولت، گفت: صد سند کلان کشور به همراه قوانین توسعه‌ای و موارد راهبردی و کلیدی کشور را در برمی‌گیرد.

او توضیح داد: این سند همچنین حاوی ۱۳۴ چالش و بیش از ۲۵۰ عامل چالش کشور است.

مدیر ارشد استان افزود: ۹ فصل و ۳۷ موضوع نیز در این سند هدف‌گذاری شده که تعدادی از آنها به وزارت امور خارجه مربوط است.

وی تصریح کرد: تعداد هزار و ۲۳ اقدام نیز در سه دوره زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در این سند تعریف شده که باید مورد اجرا قرار گیرد و به دنبال آن ۱۰ گردش کلان اقتصادی محقق خواهد شد.

مخلص الائمه سپس با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی، تولیدی و صادراتی استان مرکزی بسیاری از نقاط استان همچون ساوه و زرندیه را به لحاظ موقعیت جغرافیایی، مستعد جذب و پذیرش سرمایه‌گذار دانست.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: از سفیران اقتصادی کشور تقاضا می‌شود از شهرستان ساوه بازدید داشته باشند، غیرنفتی‌ترین و غیردولتی‌ترین اقتصاد به این شهرستان تعلق دارد، اگر در کشور دو یا سه نقطه درجه‌یک سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد ساوه جزو این نقاط محسوب می‌شود، این شهر ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که در بیشتر استان‌ها مشاهده نمی‌شود و می‌توان گفت رتبه اول در کشور به این منطقه تعلق دارد.

او از رایزنان اقتصادی مأمور به کشورهای دیگر خواست زمینه‌های خواهرخواندگی و برادرخواندگی استان مرکزی با نقاط مختلف جهان را فراهم آورند.

موضوعات :
در همین رابطه