رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست فعالان اقتصادی استان مرکزی با هیات تجاری سنگال مطرح شد

سنگال، بازار مستعدی برای جذب محصولات ایرانی است

در نشست فعالان اقتصادی استان مرکزی با هیات تجاری سنگال، با اشاره به اینکه سنگال یک کشور رو به ‌رشد است، بر مستعد بودن بازار این کشور برای جذب محصولات ایران به‌ویژه تولیدات استان مرکزی تأکید شد.

22 تیر 1401
کد خبر : 43163
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیأتی متشکل از تجار کشور سنگال با دعوت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک به استان مرکزی سفر کرده و در نشست مشترکی با فعالان اقتصادی این استان در خصوص مراودات تجاری دوجانبه به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

در جریان این نشست، نایب‌رئیس اتاق اراک، یکی از مهم‌ترین اهداف پیش روی اقتصاد کشور را تولید برای داخل و شکستن حصر صادرات به‌صورت هم‌زمان دانست و گفت: بی‌شک افزایش صادرات به اشتغال‌زایی بیشتر، ارزآوری برای کشور و بالا بردن ضریب نفوذ ایران در کشورهای هدف منجر می‌شود.

عماد مردانی افزود: در همین ارتباط به توصیه وزارت امور خارجه کشورمان، استان مرکزی میزبان مشاور رئیس‌جمهور، رئیس اتحادیه کارفرمایان و صنعتگران و تعدادی از تجار سنگالی بود.

نایب‌رئیس اتاق اراک ادامه داد: به نظر می‌رسد کشور سنگال روبه رشد است و به همین جهت بازار خوب و مستعدی برای جذب محصولات ایران به‌ویژه استان مرکزی است.

به گفته مردانی، اتاق اراک در یک سیاست‌گذاری تازه تصمیم به مراوده تجاری با کشورهایی گرفته که بتواند از عهده انتظارات آنها برآید.

او افزود: البته شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن اندکی این تصمیم را دچار کندی کرد ولی خوشبختانه با کاهش گستره این بیماری، می‌توان برنامه‌ریزی‌های بهتری جهت نیل به اهداف پیش‌بینی شده انجام داد.

مسئول میز سنگال در وزارت امور خارجه ایران نیز در این نشست گفت: نظر به ظرفیت‌های اقتصادی، تولیدی و صادراتی استان‌های کشور، وزارت خارجه و اداره کل آفریقا در راستای وظیفه ذاتی خود، ایجاد ارتباط با آفریقا و اتاق‌های بازرگانی استانی را در دستور کار قرار داده است تا شرایط تبادلات اقتصادی برای تولیدات استان‌ها نیز فراهم شود.

حسین پرورش افزود: ظرفیت‌های تهران برای مراودات تجاری با کشورها شناخته شده است و اکنون ضرورت دارد اهتمام خود را بر شناساندن توانمندی‌ها و پتانسیل‌های صنعتی و بازرگانی استان‌ها قرار دهیم و از غفلت در این زمینه بپرهیزیم.

او سنگال را کشوری باثبات، به لحاظ اقتصادی، امنیتی و سیاسی دانست که وزارت امور خارجه آن را به‌عنوان دروازه بازار غرب آفریقا می‌داند و مصمم به زمینه‌سازی برای بهره‌مندی تولیدکنندگان ایرانی از این فضاست.

مسئول میز سنگال در وزارت امور خارجه ایران گفت: سنگال ۱۶ میلیون نفر جمعیت دارد، این کشور عضو جامعه غرب آفریقا است که ۱۵ کشور تحت پوشش این منطقه هستند.

پرورش افزود: ارتباط تجاری با این کشور فرصتی برای ما فراهم می‌کند تا به بازار ۴۰۰ میلیون نفری در این منطقه دست یابیم.

رئیس اتحادیه تجار، کارفرمایان و صنعتگران سنگال نیز در همین نشست با اشاره به استقبال گرم ایرانیان از تجار اظهار داشت: ما تجربه سفر به کشورهای مختلفی را داریم اما استقبال در کشور ایران بسیار گرم‌تر بود.

شیخ سیسه افزود: سنجش توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی کشور ایران و استان مرکزی از مهم‌ترین اهداف این سفر است که به نظر می‌رسد محقق شده است.

او از تصمیم سنگال برای ایجاد و افزایش مراودات تجاری و تبادلات اقتصادی با کشورهای دیگر خبر داد و افزود: ما در ارتباطات اقتصادی خود بسیار جدی هستیم و از این مراودات اهداف مشخص را دنبال می‌کنیم.

او ادامه داد: کشور سنگال می‌تواند از تکنولوژی‌های ایران بهره‌مند شود و در یک تعامل دوجانبه، دو طرف از مراودات اقتصادی با یکدیگر سود برند و کسب درآمد داشته باشند.

معاون امور بین‌الملل اتاق اراک نیز در حاشیه این نشست گفت: کشور سنگال در زمینه معادن و کشاورزی از پتانسیل قابل‌توجهی برخوردار است و ارتباط تجاری با این کشور فرصت مناسبی برای کشور ما به شمار می‌رود.

سعید بیگ زاده افزود: بعد مسافت و توان معدنی و کشاورزی سنگال هرگز نمی‌تواند به مانعی برای تجار و تولیدکنندگان ایرانی در راستای مطالبه و دریافت سهم خود از بازار این کشور و ظرفیت‌های تجاری آن تبدیل شود و استان مرکزی می‌تواند برای تأمین نیازهای این کشور گام‌های ارزشمندی بردارد.

او تصریح کرد: بررسی‌هایی در خصوص چگونگی سرمایه‌گذاری و تولید مشترک و همچنین انتقال تکنولوژی صورت گرفته است که می‌توان به آینده آن امیدوار بود.

بیگ زاده اظهار کرد: هیئت سنگالی از سوی اتحادیه تجار، کارفرمایان و صنعتگران کشور سنگال است که مورد تأیید و وثوق کامل رئیس‌جمهور و دولت آن کشور بوده و نماینده ۱۲۵ هزار عضو زیرمجموعه این اتحادیه هستند که در زمینه تجارت عمومی و بین‌المللی، راه و شبکه‌های مواصلاتی، تجهیزات کشاورزی، قطعات خودرو، کشاورزی و دامداری، حفاری، ساختمان و تأسیسات عمومی، پیمانکاری عمومی، صنایع تبدیلی، انرژی، نساجی و پوشاک، بسته‌بندی، حمل‌ونقل، کیف و کفش و همچنین استخراج سنگ امکان همکاری با آنان وجود دارد.

معاون امور بین‌الملل اتاق اراک خاطرنشان کرد: این نخستین سفر هیأت‌های تجاری خارجی به استان در سال جاری است که امید می‌رود پیش‌زمینه‌ای برای حضور هیأت‌های تجاری اقتصادی از کشورهای دیگر نظیر آسیا و آمریکای جنوبی نیز باشد تا بسترهای لازم برای آشنایی بیشتر با توانمندی‌های تولیدی استان مرکزی فراهم شود.

او گفت: در سال گذشته ۱۰ هیأت تجاری بازرگانی به استان سفر کردند که امید می‌رود با ادامه این روند در آینده نزدیک اتفاقات مطلوبی در بخش صنعت، تولید و صادرات استان به وقوع پیوندد.

موضوعات :
در همین رابطه