رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در راستای برنامه‌ریزی برای تقویت خطوط ترانزیتی کشور

دومین قطار ترانزیتی روسیه وارد ایران شد

مدیرعامل راه‌آهن از عبور دومین قطار ترانزیتی روسیه از طریق کریدور شمال-جنوب ایران خبر داد.

09 مهر 1401
کد خبر : 43970
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دومین قطار ترانزیتی روسیه از طریق کریدور شمال-جنوب ایران وارد کشور شده و قرار است به بندر شهید رجایی بندرعباس ‌برسد و محموله آن از بندرعباس با کشتی به کشور هند منتقل شود.

میعاد صالحی، مدیرعامل راه‌آهن با بیان این که پس از هماهنگی‌های صورت گرفته بین راه‌آهن ایران و روسیه، قطار ترانزیتی تشکیل شده از ۳۷ واگن فله‌بر محموله کود شیمیایی از مبدا روسیه برای اعزام به بندرعباس از مرز ریلی سرخس وارد کشور شد، گفت: این دومین قطار ترانزیتی از مبدا روسیه است که برای حمل بار به مقصد هند از کریدور شمال-جنوب در خاک ایران عبور می‌کند.

مدیر عامل راه آهن گفت: این قطار ترانزیتی پس از خروج از روسیه با عبور از قزاقستان و ترکمنستان و طی مسافت بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر از مرز ریلی سرخس وارد کشور شده و روز جمعه ۸ مهر ماه حرکت در مسیر شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب ایران را آغاز کرده و پس از طی مسیر حدود ۱۶۰۰ کیلومتری در ایران به بندر شهید رجایی بندرعباس می‌رسد و محموله آن از بندرعباس با کشتی به کشور هند منتقل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مقصد این محموله‌ها، کشورهای هندوستان و آفریقای جنوبی است، گفت: عبور این قطار، سرآغازی برای ادامه این فرایند خواهد بود و با تثبیت کریدورهای عبوری از کشور، شاهد توسعه قابل توجهی در این مورد خواهیم بود.

نخستین قطار ترانزیت مسیر روسیه به هند، ۲۱ تیر سال جاری از مسیر کریدور شمال-جنوب ایران عبور کرد. این قطار ترانزیتی شامل محموله 39 کانتینر 20 فوتی شامل مواد عایق رطوبتی سقف بود که 6 تیرماه از ایستگاه مبدا (چخوف روسیه) تا مرز ایران و ترکمنستان (سرخس ترکمنستان) از طریق واگنهای روسی و سپس از ایستگاه سرخس ترکمنستان بر روی واگنهای متعلق به ایران ترانسشیپمنت شد و از مرز سرخس به سمت بندرعباس به حرکت خود ادامه داد.

در همین رابطه