رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

متن کامل رویدادهای نشست هیات نمایندگان

هجدهمین نشست دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق ایران برگزار شد

هجدهمین نشست دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق ایران، صبح امروز در ساختمان اتاق ایران برگزار شد.

23 آبان 1395
کد خبر : 5312
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
 هجدهمین نشست دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق ایران، صبح امروز در ساختمان اتاق ایران برگزار شد.

 سجاد غرقی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در هجدهمین جلسه هیئت نمایندگان به‌عنوان سخنران پیش از دستور در مورد اظهارات اخیر معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر مبارزه دولت با خام فروشی بخش معدن و بروز مشکلاتی در این حوزه سخن گفت. این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: دولت گذشته نیز با همین ادبیات در مورد معدن سخن می‌گفت و امیدوار بودیم که دولت یازدهم رویکرد منطقی‌تری نسبت به دوره قبل در مورد صادرات محصولات معدنی داشته باشد که متأسفانه این‌گونه نبود.

وی ادامه داد: میزان تولید سنگ‌آهن در کشور نسبت به تقاضا بیشتر است بنابراین تنها راه عرضه این تولید، پاسخ به تقاضای خارجی یا همان صادرات است.

غرقی سهم بخش خصوصی از معادن فعال کشور را 5 درصد و سهم تولید محصولات معدنی از سوی بخش خصوصی را 25 درصد دانست و افزود: این آمار نشان می‌دهد که بهره‌وری در معدن بخش خصوصی وضعیت به نسبت خوبی دارد. البته به دلیل هزینه‌های تولید و حمل، رقابت‌پذیری این تولیدات تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران همچنین روند دریافت حقوق دولتی از معدن‌کاران و عدم تخصیص تسهیلات به این حوزه را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت: فراموش نکنیم که اطلاق مفهوم خام فروشی به معدن کاران دور از انصاف است. رویکرد کنونی دولت درواقع مبارزه با خام فروشی نیست بلکه مبارزه با صادرات است.

اعتبارات 16 هزار میلیارد تومانی دست تولید را نگرفت

رمضان بهرامی، رئیس اتاق گرگان با تأکید بر این نکته که نمی‌توان از اقتصاد سخن گفت و اخلاق را نادیده گرفت، عنوان کرد: رقابت نادرست و غیرمنطقی در اقتصاد به‌وفور دیده می‌شود. سیاست‌مداران بر اقتصاد سیطره انداخته‌اند و به مباحث اقتصادی با دید سیاسی می‌نگرند.

وی روند تخصیص اعتبارات 16 هزار میلیارد تومانی که قرار بود دست تولید را بگیرد، غیرقابل دفاع دانست و تشریح کرد: بخش خصوصی شرایط دولت یازدهم را درک می کند و اتاق ایران تعامل خوب و سازنده‌ای را با دولت از سر گرفت اما درنهایت چه شد؟

این عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران نبود شفافیت در برنامه اعتباردهی دولت را اقدامی غیرقابل‌توجیه توصیف و تأکید کرد: متأسفانه اشتباهات گذشته تکرار شد و این اعتبار در دست کسانی که می‌توانند تولید را نجات دهند، قرار نگرفت. وضعیت بنگاه‌های اقتصادی رو به وخامت است و شاهد انحراف در برنامه دولت هستیم.

توجه به تولید، رکود را از اقتصاد دور می‌کند

در ادامه غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور از رکود، محدودیت‌های بانکی، توزیع نامتوازن درآمدها، بیکاری، نبود برنامه هدفمند و مورد وفاق همه به‌عنوان مشکلات اساسی کشور یاد کرد و گفت: موانع تنها با لیست کردن آنها حل نمی‌شود. نگاه و ارائه راهکارهای کوتاه‌مدت که در گذشته انجام شد و نتایج بسیار تلخی در پی داشت، کارساز نیستند؛ دیدیم طرح بنگاه‌های زودبازده چگونه شکست خورد.

وی ناکارامد بودن نظام پولی و مالی و عدم هماهنگی آن با منافع کشور و کمبود سرمایه‌گذاری مولد را بخشی از هزارتوی اقتصاد ایران دانست و راهکار اصلی نجات کشور را در تولیدمحوری، همدلی و اقتصاد مقاومتی خلاصه کرد.

شافعی با نگاهی به آمارهای بانک مرکزی، تأکید کرد: نقطه شروع رکود، بخش تولید است و با تداوم آن، کود در سایر بخش‌ها نیز نفوذ کرده است. پس آنچه اهمیت دارد این است که برای حل رکود باید سراغ منشأ شکل‌گیری آن یعنی تولید برویم. برای اقتصاد ایران یگانه راه توسعه، توجه به بخش‌های تولید است.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: تعادل، توازن و همگامی دولت و بخش خصوصی می‌تواند عرصه را برای حرکت هدفمند میسر سازد. رویکرد دیگر، شناسایی زمینه‌های نابه‌سامانی و تعیین ابزارهای لازم برای مقابله با آنهاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فساد و رانت اشاره و هزینه‌های ناشی از آن بر اقتصاد را کمرشکن توصیف کرد. شافعی گفت بر این باور است که در محیط فسادآمیز، فعالیت غیرمولد بر فعالیت سالم ترجیح داده می‌شود چرا که برخورداری از کانال‌های فسادآلود آسان تر است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور فساد را دشمن بهره‌وری خواند و ادامه داد: با رانت خواهی هزینه‌های مبادله افزایش یافته و انگیزه سرمایه‌گذاری کاهش پیدا می‌کند.

شافعی ضعف قانون، اجرای نادرست آنها، نبود قوانین جامع و شفاف را عامل پیدایش فساد در اقتصاد دانست و تشریح کرد: زمانی که فساد به وجود می‌آید انعکاس‌دهنده انحصار و نبود رقابت است.

وی در پایان به راهکارهای مقابله با این پدیده شوم اقتصادی اشاره کرد و گفت: راه‌حل‌های پیشگیرانه در کنار شناسایی کانون‌های فسادآمیز، تدوین و تصویب قوانین و آیین‌نامه‌های دقیق و کامل می‌تواند در راه مبارزه با فساد مؤثر باشند.

متن کامل سخنان غلامحسین شافعی را اینجا بخوانید.

در ادامه این نشست، احمد اصغری قاجاری، رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق ایران در هجدهمین نشست دوره هشتم هیئت نمایندگان، ضمن مرور بر  وضعیت گردشگری ایران، گزارشی نیز از عملکرد کمیسیون مذکور ارایه کرد.

راهکارهای توسعه صنعت گردشگری

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق ایران سهم گردشگری جهانی بین المللی در جهان را یک میلیارد و 186 میلیون نفر عنوان کرد و گفت: این رقم از 25 میلیون نفر در سال 1950 به رقم حاضر رسیده است و پیش بینی می‌شود در سال 2030 به 1.8 میلیارد نفر برسد.

احمد اصغری قاجاری، نوسانات غیر معمول و شدید نرخ ارز، کاهش قیمت نفت و سایر کالاها و افزایش دغدغه‌های جهانی در مورد امنیت و ایمنی در برخی از مقاصد گردشگری را از مهم‌ترین عوامل موثر بر جریان گردشگری در سال 2015 برشمرد.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق ایران در بیان گردشگری ایران از دریچه نشریات معتبر خارجی گفت: نشریات فاینشنال تایمز، تلگراف، لس آنجلس تایمز و گاردین  از ایران به عنوان کشوری امن و پنجمین مقصد اصلی گردشگری سال 2016 نام می‌برند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران سهم گردشگری در اشتغال کشور را 476 هزار فرصت شغلی و معادل 1.9 درصد کل اشتغال کشور در سال 2013 عنوان کرد و گفت: چشم‌انداز 1404 دولت ایران ایجاد 150 هزار فرصت شغلی در گردشگری است.

اصغری سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2015 را حدود 800 هزار میلیارد ریال آورده مالی معادل 6.7 درصد GDP عنوان کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق مازندران، سرمایه‌گذاری خارجی، تعریف راهبرد واحد برای توسعه گردشگری، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری، افزایش کیفیت و تنوع محصولات گردشگری و ایجاد برند گردشگری جهانی –ایرانی را از مهم‌ترین توصیه‌های موسسه جهانی مکنزی برای توسعه گردشگری ایران برشمرد.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق ایران توسعه بومی و محلی، توسعه ملی و منطقه‌ای و توسعه بین ‌المللی را سه گام  اجرایی اتاق بازرگانی برای توسعه گردشگری برشمرد.

اصغری همچنین پیشنهاداتی را برای بهبود وضعیت گردشگری و توسعه این صنعت بیان کرد.وی دعوت از خبرنگاران و روزنامه‌های خارجی برای آشنایی با ایران و تبلیغ جاذبه‌های آن، تبلیغ رویدادهایی همچون برگزیده شدن تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018،  توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی، بازبینی در قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری را از مهم‌ترین راهکارها برشمرد.

وی همچنین پیوند بین دانش و تجربه و یا تئوری و عملف توجه به استانداردهای جهانی و استاندارد سازی، توجه به اینترنت و افزایش سرعت آن و کاربرد این ابزار در توسعه گردشگری، استفاده از تجارب جهانی در بومی سازی خدمات را از دیگر راهکاری توسعه صنعت گردشگری عنوان کرد.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق ایران همچنین گزارشی از عملیکرد کمیسیون از ابتدای دوره هشتم تا به امروز ارایه کرد.

 فایل گزارش عملکرد کمیسیون گردشگری را از اینجا دانلود کنید.

معرفی مرکز آمار اتاق

محمدرضا دوست محمدی، رئیس مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران طی سخنانی در صحن هیئت نمایندگان اتاق ایران، سامانه آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران را معرفی کرد.

دوست محمدی با اشاره به ماده ششم قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار گفت: ماده ششم قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مرکز آمار اتاق ایران را موظف کرده است برنامه ملی آماری کشور موضوع ماده 54 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران را طوری تهیه کند که بر اساس آن اطلاعات آماری مورد نیاز برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران در ایران در پایگاه اطلاعات آماری کشور به شکل مستمر و روزآمد ارائه شود. بر اساس این الزام، اقلام و اطلاعات آماری مورد نیاز سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی که باید به شکل مستمر در این پایگاه منتشر شود، توسط شورای گفت‌وگو تعیین می‌شود.

رئیس مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران افزود: در پنجاه و هفتمین نشست شورای گفت‌وگو در اسفند سال 94، دو هزار قلم آمار اقتصادی مورد نیاز فعالان اقتصادی به مرکز آمار ایران اعلام شده و ماده 6 این قانون از طریق اتاق ایران عملیاتی شده و مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، پیگیر اجرای این ماده از طرف مرکز آمار ایران است.

محمدرضا دوست‌محمدی، مدیر مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران در این نشست دلایل راه اندازی این سامانه را تشریح کرد. به گفته او سامانه آماری اتاق ایران، به منظور حفظ یکپارچگی در تعاریف و مفاهیم آماری، استفاده بهینه از آمارهای تولیدی دستگاه های اجرایی و همچنین پر کردن خلاء آماری موجود در مورد بخش خصوصی در نظام آماری کشور، راه اندازی شده است. دوست‌محمدی گفت که این سامانه نیازهای آماری دی‌نفعان از جمله تجار، دانشجویان، اساتید، محققان داخلی و خارجی را پاسخگو خواهد بود.

اطلاعات سامانه آماری اتاق ایران در 5 بخش اصلی بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی و فرابخشی تقسیم‌بندی شده که هر کدام زیربخش مربوط به خود را دارد.

به گفته محمدرضا دوست‌محمدی، سامانه آماری اتاق ایران شامل امکاناتی از جمله خروجی در قالب‌های HTML، WORD، PDF و EXCEL، دریافت نمودارهای آماری و امکان اتصال به سامانه مرکز آمار ایران است.

مدیر مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران گفت: «با توجه به اهمیت آمار و اطلاعات به‌روز، همکاران واحد آمار اتاق ایران با تمرکز بر نظام آماری کشور و با دریافت اطلاعات از مراکز ذی‌ربط، سامانه آماری اتاق ایران را به‌روز نگه داشته و اکنون در این سامانه بیش از 7 هزار و 500 داده آماری در قالب 299 قلم آماری ارائه شده است.»

انتخاب نایب رئیس چهارم اتاق

در هجدهمین نشست دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق ایران که صبح امروز در ساختمان اتاق ایران برگزار شد، نمایندگان پارلمان بخش خصوصی، حسین سلاح‌ورزی را به عنوان نایب رئیس چهارم اتاق ایران انتخاب کردند.

در انتخابات میان دوره ای هیات رئیسه اتاق ایران، حسین سلاح ورزی با کسب 178 رای از مجموع 349 رای اخذ شده، برای مدت زمان باقی مانده تا پایان دوره هشتم هیات نمایندگان، به عنوان نایب رئیس چهارم اتاق ایران انتخاب شد.

میرمحمد صادقی به عنوان رئیس سنی جلسه، مدیریت برگزاری انتخابات را برعهده داشت. فرهاد فزونی و محسن احتشام به عنوان ناظران و شهلا عموری به عنوان منشی جلسه او را همراهی کردند.

علی شمس اردکانی، حسین سلاح ورزی، غلامحسین جمیلی و شمسعلی هادیزاده معلم نامزد کرسی نایب رئیسی اتاق ایران بودند. پیش از این، غلامحسین شافعی عهده دار این سمت بود که پس از استعفای محسن جلال‌پور از ریاست اتاق ایران، در انتخابات شهریورماه به عنوان رئیس جدید انتخاب شد. 

حسین سلاح ورزی رئیس اتاق خرم‌آباد و قائم مقام دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی است.

نتیجه انتخابات به این شرح اعلام شد:

حسین سلاح ورزی: 178 رای

غلامحسین جمیلی: 112 رای

علی شمس اردکانی: 34 رای

شمسعلی هادیزاده معلم: 24 رای

رای باطله: 1 رای

در همین رابطه