روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از جدیدترین تحولات بازار مسکن

حال بازار مسکن چطور است؟

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهرتهران در آبان ماه سال جاری به ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مهرماه ‌۲۱.۲ و نسبت به آبان ماه سال 94، ۴.۱ درصد افزایش دارد.

06 آذر 1395
کد خبر : 5599
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بانک مرکزی از افزایش بیش از هفت درصدی قیمت هر متر خانه در آبان ماه امسال در قیاس با مدت مشابه سال خبر داد.  با توجه به شرایطی که نظام بانکی برای تامین مالی بازار مسکن فراهم آورده معتقد است که اکنون فضای مناسبی برای خانه‌دار شدن زوجین خواهد بود.

  جدیدترین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی درباره تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان‌ماه امسال از این حکایت داشت که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهرتهران به ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مهرماه ‌۲۱.۲ و نسبت به آبان ماه سال 94، ۴.۱ درصد افزایش دارد.

در ماه مورد بررسی متوسط قیمت خرید و فروش یک‌ متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده که حدود ۰.۱ درصد نسبت به ماه قبل افزایش دارد. قیمت خرید هر متر زیربنای واحد مسکونی درآبان‌ماه امسال نسبت به آبان سال گذشته تا ۷.۳ درصد گران شده است.

بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 9 (معادل 13.1 درصد) و کمترین رشد متوسط قیمت به منطقه 8 (معادل 0.7 درصد) تعلق دارد.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 52.2 درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند.

این در حالی است که در مناطق ۲۲ گانه تهران منطقه پنج با سهم ۱۶.۴ درصد از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. مناطق ۴، ۲ و ۱۴ در رده‌های بعدی قرار دارند. در مجموع حدود ۷۳ درصد از کل معاملات انجام شده در تهران مربوط به ۱۰ منطقه (۵، ۴، ۲، ‌۱۴، ۸، ۱۰، ۷، ۱۵، ۱ و ۳) بوده و ۱۲ منطقه باقی ‌مانده حدود ۲۷ درصد دیگر معاملات را پوشش می دهد.

اما در رابطه با تحولات اجاره بهای مسکن شاخص کرایه در تهران حدود ۱۰.۴ و در کل مناطق شهری تا ۹.۳ درصد رشد دارد. ماهیت قراردادهای اجاری مسکن که غالبا یک‌ساله تنظیم می‌شود و از سیاست‌های کنترل و مهار تورم تاثیر پذیری دارد سبب تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم شده است.

در هشت ماهه منتهی به آبان‌ماه سال 1395، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 106.1 هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 10.3 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 43.8 میلیون ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل، 4.4 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در مجموع حجم معاملات و متوسط قیمت یک‌متر مربع واحد مسکونی که در آبان ثبت شده، موجب شده تا بانک مرکزی اعلام کند با توجه به رشد ملایم قیمت مسکن در سطحی کمتر از نرخ تورم در هشت‌ماه منتهی به آبان ماه و از سوی دیگر گشایش ‌های مالی اخیر نظام بانکی به ویژه تک‌رقمی شدن نرخ سود تسهیلات شرایط مناسبی جهت خانه‌دار شدن زوج‌های جوان و خانه‌اولی‌ها فراهم شده است.
بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن در آبان‌ماه سال 1395 نیز مؤید تغییر متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم و رشد قیمت مسکن در این دوره می‌باشد، به طوری که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 10.4 و 9.3 درصد رشد نشان می‌دهد.

در همین رابطه