شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

تقلای پالایشگاه‌ها برای تولید حیاتی‌ترین سوخت جهان

سوخت دیزل کمیاب شد

پالایشگاه‌های جهان توانایی تولید کافی دیزل را ازدست‌داده‌اند و همین موضوع بازارهای جهانی را با خطر تورمی جدیدی مواجه می‌سازد زیرا احتمال محروم شدن اقتصادها از این سوخت حیاتی برای صنایع و حمل‌ونقل را افزایش می‌دهند.

27 شهریور 1402
کد خبر : 67810
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بازار قیمت‌های آتی نفت روندی صعودی به خود گرفته است؛ اما این افزایش قیمت در برابر افزایش قیمت دیزل ناچیز است. انقباض بازار دیزل قیمت این محصول را با نزدیک‌تر شدن به فصل زمستان افزایش داده است و تهدید افزایش فشارهای تورمی را جدی‌تر ساخته است. قیمت دیزل در آمریکا، از پنج‌شنبه گذشته به بالای ۱۴۰ دلار برای هر بشکه رسیده است که این نرخ بالاترین قیمت طی سال جاری است. قیمت معاملات اروپایی این سوخت هم از تابستان ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

کندی فعالیت در پالایشگاه‌ها به‌واسطه گرمای شدید هوا و افزایش تقاضا برای تولید سوخت‌های دیگری به‌جز دیزل، تغییر جریان‌های تجارت جهانی نفت، خوش‌بینی محتاطانه به بازار حمل‌ونقل در آمریکا و رسیدن موجودی انبارها به پایین‌ترین سطوح در سال‌های اخیر، بازار دیزل را به‌شدت تحت‌فشار کمبود و افزایش قیمت گذاشته است؛ فشاری که قرار است در ماه‌های آینده افزایش پیدا کند.

قیمت‌های آتی دیزل در ایالات‌متحده در حالی افزایش می‌یابد که سواحل شرقی پیش از زمستان برای تأمین سوخت‌های تقطیری تلاش می‌کنند، زیرا پالایشگاه‌ها قرار است در زمستان برای انجام تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده دست از کار بکشند.

بازار جهانی دیزل با کاهش ذخایر نفت و محدود شدن عرضه نفت خام ترش توسط اوپک پلاس به‌واسطه کاهش تولید هم تحت‌فشار قرارگرفته است. این وضعیت منجر به نفوذ افزایش قیمت دیزل در اقتصاد کلان خواهد شد زیرا با افزایش هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل منجر به افزایش فشارهای تورمی فراتر از حد پیش‌بینی فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی خواهد شد. این وضعیت در صورت بالا ماندن نرخ بهره برای مدتی طولانی‌تر، می‌تواند در مورد اقتصاد آمریکا و دیگر کشورهای جهان نگران‌کننده شود.

بااین‌حال، امید به بهبود وضعیت کمبود دیزل هم وجود دارد، زیرا نزدیک شدن به ماه‌های خنک‌تر سال در نیمکره شمالی می‌تواند محدودیت‌های آب و هوایی پالایشگاه‌هایی که قرار نیست برای تعمیرات فصلی تعطیل شوند را برای تولید دیزل برطرف کند.

اما این خوش‌بینی نگرانی‌ نسبت به کاهش عرضه از سوی کشورهای صادرکننده بزرگ دیزل را از بین نمی‌برد. روسیه، یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان دیزل جهان به دنبال محدود کردن حجم دیزلی است که به بازارهای خارجی صادر می‌کند. از سویی دیگر چین هم اخیراً برای صادرات سوخت خود سهمیه جدیدی اعلام کرده است.

به‌طورکلی کاهش عرضه دیزل بر میزان ذخیره‌سازی انبارهای بزرگ سوختی جهان تأثیرگذار بوده است. ذخایر دیزل در آمریکا و سنگاپور، در حال حاضر از کمترین میزان ذخیره فصلی برخوردارند و ذخایر دیزل در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی هم بسیار پایین‌تر از سطح ذخایر این کشورها طی ۵ سال گذشته است.

در همین رابطه