رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

معاون کمیسیون‌های اتاق ایران در همایش وراثت و توسعه کسب‌وکار مطرح کرد

عامل وراثت 30 تا 35 درصد در کارآفرینی نقش دارد

علی چاغروند، معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران با بیان اینکه عامل وراثت در کارآفرینی 30 تا 35 درصد نقش دارد، گفت: در اتاق ایران باید بیشترین تمرکز را بر ایجاد فرهنگ چگونگی استعدادیابی، بگذاریم.

18 بهمن 1402
کد خبر : 69084
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران گفت: تحقیقات جدید نشان می‌دهند نقش عامل وراثت در کارآفرینی 30 تا 35 درصد است.

علی چاغروند در سمینار ملی ژنتیک، استعدادیابی و توسعه کسب‌وکار، ادامه داد: در دو دهه گذشته تحقیقات زیادی به دنبال پاسخ به این سؤال هستند که عامل وراثت چه میزان در موفقیت کارآفرینان مؤثر است. تحقیقاتی که درباره توضیح رفتار اقتصادی بر اساس ساختار ژنتیکی انجام شده‌اند جنبه‌های مختلفی را مطرح کرده‌اند.

او افزود: یکی از این جنبه‌های قابل بررسی موضوع تاثیرگذاری بر روی ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان است. ویژگی‌های خاص کارآفرینان شامل ویژگی‌هایی همچون ریسک‌پذیری، تحمل استرس، مهارت رهبری، خلاقیت، اشتیاق و ... می‌شود که از وراثت تأثیر پذیرفته‌اند.

چاغروند با بیان اینکه این مفاهیم برای انتخاب مدیران و منابع انسانی، مفاهیم جدیدی محسوب می‌شوند، گفت: در وضعیت فعلی کشور ارتباط کارفرما و نیروی کار در مراکز کاریابی کاملاً سنتی شکل می‌گیرد و بر پایه ابزار و یا انجام آزمون خاصی انجام نمی‌شود. بنابراین اگر در این فرآیند ژنتیک و روانشناسی را دخیل کنیم، یک گام به جلو خواهد بود.

او با تأکید بر ضرورت تمرکز بر استعدادیابی، بیان کرد: این وظیفه اصلی ما در اکوسیستم کارفرمایی و تشکل‌های مرتبط است. در اتاق ایران به عنوان تشکل تشکل‌ها، باید بیشترین تمرکز را بر ایجاد فرهنگ چگونگی استعدادیابی و چگونگی معرفی نیروی کار و کارفرما به یکدیگر باید باشد.

حضور روانشناس کسب‌وکار در سازمان‌ها الزامی می‌شود

امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت و دبیر این سمینار نیز گفت: مطالعات جهانی نشان می‌دهد تغییرات در کروموزوم‌ها می‌تواند قدرت ریسک‌پذیری را بالا ببرد و در این میان، شناسایی فاکتورهای اساسی و چگونگی تعامل بین ژنتیک با کارآفرینی، ارتباط بین روانشناسی با کسب‌وکار، صفت‌های انسان در توسعه کسب‌وکار و نقش ژن، آموزش و علوم روان در توسعه این صفت‌ها، موضوعات جدید و فن‌آورانه‌ای است که جای آن در ادبیات توسعه کسب‌وکار ما خالی است.

او با بیان اینکه شخصیت کارآفرینان از سنین پایین شکل می‌گیرد، افزود: اگر شناسایی استعداد کارآفرینی از سنین پایه انجام شود، بهره‌وری افزایش یافته و بهای تمام‌شده کالا پایین می‌آید.

اسدی گفت: با تفاهمی با سازمان روانشناسی داشتیم قرار است تعداد مراکز روانشناسی کسب‌وکار در کشور توسعه پیدا کند و در کنار هر سازمانی یک مشاور روانشناسی کسب‌وکار قرار بگیرد.  یعنی همان‌طور که هر سازمان مشاور مالی یا حقوقی دارد یک مشاور روانشناسی هم داشته باشد. امیدوارم بتوانیم این امر را به زودی الزام‌آور کنیم.

در همین رابطه