رادیو مجازی اتاق ایران - 17 شهریور 1403

در نشست با هیات اقتصادی عمان در اتاق خرمشهر مطرح شد

مبادلات اقتصادی ایران و عمان باید از 2 میلیارد دلار بگذرد

رئیس اتاق خرمشهر با اشاره به حضور هیات اقتصادی سلطنت عمان در این اتاق، از تمایل دو طرف برای توسعه تجارت و افزایش مبادلات دوجانبه به ارقام بالاتر از 2 میلیارد دلار خبر داد.

19 شهریور 1403
کد خبر : 70839
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر، گفت: با دعوت اتاق خرمشهر، هیات اقتصادی عمان متشکل از دو معاون وزیر، رئیس، نائب رئیس اتاق بازرگانی استان شمال شرقی سلطنت عمان و جمعی از بازرگانان و سرمایه‌گذاران این کشور وارد خرمشهر شدند و در روز نخست از شهرک صنعتی خرمشهر و برخی از واحدهای صنعتی این منطقه بازدید کردند.

سید مصطفی موسوی افزود: نشست رو در روی اعضای این هیات تجاری با فعالان اقتصادی خرمشهر و مدیران سازمان منطقه آزاد اروند، یکی دیگر از برنامه‌های این هیات بود. به‌خصوص که منطقه آزاد اروند به دلیل ظرفیت‌های بالقوه و مختلف اقتصادی و همچنین مزیت‌هایی چون معافیت‌های مالیاتی 20 ساله و تخفیف و تسهیلات در واگذاری زمین‌ها و اخذ مجوزها، خاستگاهی مناسبی برای جذب سرمایه‌های بین‌المللی به شمار می‌آید.

وی به افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک با همتایان عمانی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: مزیت‌های سرمایه‌گذاری مشترک میان فعالان اقتصادی فراوان و مسیر این امر جریان یافته ئ نیازمند تثبیت فضای امن در توسعه سرمایه‌گذاری‌هاست.

رئیس اتاق خرمشهر ادامه داد: شاخص‌های اصلی در توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک در اروند، صنایعی چون پتروشیمی و صنایع وابسته، صنایع فولاد، بسته‌بندی خرما، خشکبار و محصولات کشاورزی، صنایع پزشکی و مراکز درمانی، سرمایه‌گذاری‌های ترانزیتی و حوزه انرژی است.

موسوی بر آغوش باز ایران در پذیرش سرمایه‌گذاری‌های مشترک و آمادگی سازمان منطقه آزاد اروند در این امر تأکید کرد و افزود: طرف‌های عمانی نیز در این نشست ضمن اشاره به فعالیت 14 منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در این کشور، بر تمایل و رغبت بر توسعه همکاری‌های اقتصادی تأکید داشته و توسعه فعالیت اقتصادی و تجاری میان دو طرف را خواستار شدند.

او ضمن اشاره به میزان مشارکت‌های اقتصادی میان دو کشور بیان کرد: در حال حاضر در حدود 2 میلیارد دلار همکاری اقتصادی میان ایران و عمان وجود دارد که با توجه به مستعد بودن بازارهای و همچنین تمایل دو طرف به توسعه روابط، ظرفیت و پتانسیل افزایش این حجم از همکاری‌ها به آماری چند برابری وجود دارد. لازمه این کار توسعه دیپلماسی اقتصادی و بهبود فضای بازاریابی و مشارکت‌های اقتصادی است.

در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه‌ای میان اتاق خرمشهر، سازمان منطقه آزاد اروند و اتاق بازرگانی و صنایع استان شمال شرقی عمان به امضا رسید که همکاری در زمینه‌های بازرگانی، صنعتی، کشاورزی و سرمایه‌گذاری، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، اعزام هیات‌های تجاری، برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مشترک، توسعه ابزار ارتباطی، همکاری‌های بانوان بازرگان و حمایت از صنایع کوچک و متوسط و کارآفرینی از مهم‌ترین موارد موردتوافق بود.

موضوعات :
در همین رابطه