براساس گزارش کمیسیون اتحادیه اروپا، مهارتهای ریاضی و خواندن کودکان در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا «بهطور قابلتوجهی بدتر شده است» و این موضوع توانایی نیروی کار آینده در این اتحادیه برای قدرت بخشیدن به اقتصاد را به خطر انداخته است.
نرخهای عدم موفقیت، زمانی که دانشآموزان توانایی دستیابی به حداقل مهارتها را ندارند، طی ۱۲ سال گذشته با کاهش چشمگیر مهارتهای اساسی در سال ۲۰۲۲، احتمالاً درنتیجه تعطیلی مدارس طی دوران همهگیری، افزایشیافته است.
در این گزارش آمده است که اتحادیه اروپا در حال حاضر از هدف خود برای کاهش عدم موفقیت به ۱۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ فاصله زیادی گرفته است. تقریباً از هر سه نوجوان ۱۵ ساله یک نفر در ریاضیات مهارتهای اولیه را ندارد و از هر چهار نوجوان یک نفر نمیتواند به حداقل سطوح در خواندن و علوم برسد.
گزارش جدید این نتایج ضعیف را تهدیدی برای بهرهوری نیروی کار و رقابت در میانمدت ارزیابی کرده است. این سازمان به نظرسنجیهای کارفرمایان اشاره کرد که براساس آن داشتن کارگران ماهر بسیار مهم است و به کمبود نیروی کار ماهر اشارهکرده است که مانع از توانایی شرکتها برای افزایش تولید خواهد شد.
در این بیانیه آمده است که در این وضعیت سیستمهای آموزشی و تمرینی کارآمد و مؤثر برای تجهیز جوانان و بزرگسالان به مهارتهای مرتبط با بازار کار برای مشارکت در مشاغل باکیفیت، بهویژه با توجه به تحولات بزرگی که اتحادیه اروپا با آن مواجه است، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
در بلغارستان، قبرس و رومانی، میزان عدم موفقیت در ریاضی بدترین نرخ را دارد. در این گزارش آمده است که دانشآموزان فقیرتر در سراسر اتحادیه اروپا بهمراتب وضعیت بدتری در یادگیری دارند و تقریباً نیمی از آنها در سال ۲۰۲۲ در ریاضیات عملکرد ضعیفی داشتند که نسبت به ۳۸٫۲ درصد در سال ۲۰۱۸ «افزایش قابلتوجهی» به شمار میرود.
اما این کاهش به کودکان ثروتمندتر نیز ضربه زده است و در این گزارش به کمبود معلمان واجد شرایط اشارهشده است که «در چند سال گذشته، ازجمله در دوران همهگیری کرونا این وضعیت را تشدید کرده است».
چندین دولت در حال انجام اقداماتی پیشگیرانه هستند. ازجمله فنلاند دروس اجباری بیشتری را معرفی کرده است و هلندیها قصد دارند به ازای هر دانشآموز ۵۰۰ یورو به مدارسی که مایل به بهبود مهارتهای اولیه هستند پرداخت کنند.
بخش مهارتهای کمیسیون اروپا هم قرار است در اوایل ماه مارس برنامه مهارتی جدیدی ارائه کند. قرار است این برنامه بر سرمایهگذاری در مهارتها، یادگیری بزرگسالان و یادگیری مادامالعمر، آموزش و تمرین حرفهای، حفظ و شناخت مهارتها متمرکز خواهد بود. این کمیسیون همچنین در نظر دارد طرح آموزش دیجیتالی را بررسی کرده و نقشه راه آینده آموزش دیجیتال را تهیه کند.
منبع: پولتیکو