رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در نشست هم‌اندیشی وزیر صنعت با فعالان بخش خصوصی

لازمه توسعه اقتصادی کشور، وفاق ملی است

رئیس اتاق ایران در نشست هم‌اندیشی وزیر صنعت با کارآفرینان و فعالان مؤثر بخش خصوصی، ضمن بیان وضعیت اقتصادی کشور، خواسته های بخش خصوصی از دولت را عنوان کرد.

11 اسفند 1395
کد خبر : 7344
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ایران در نشست هم‌اندیشی وزیر صنعت با کارآفرینان و فعالان مؤثر بخش خصوصی، ضمن بیان وضعیت اقتصادی کشور، خواسته های بخش خصوصی از دولت را عنوان کرد.

غلامحسین شافعی گفت: «اگر بخواهیم نگاهی عمیق به تمام معضلات و مشکلات داشته باشیم باید اینگونه عنوان کنیم که همه بحران‌های موجود در تمام حوزه‌ها ریشه در بحران عدم تحقق توسعه اقتصادی دارد و ما امروز نیازمند نگاه عمیق‌تری برای تحقق توسعه اقتصادی و رفع مشکلات پیش رو هستیم.»

شافعی افزود: «تحقق توسعه اقتصادی هم باید به عنوان ریشه حل معضلات اجتماعی و زیست محیطی در کشور قلمداد شود و هم به عنوان تأمین کننده اقتدار و امنیت کشور در عرصه‌های بین المللی و داخلی.»

رئیس اتاق ایران تحقق توسعه اقتصادی را پیش شرط توسعه همه جانبه اجتماعی و امنیتی دانست و لازمه آن را وفاق ملی عنوان کرد.

شافعی افزود: «در خصوص فعالیت‌های اقتصادی نیز باید بپذیریم که فعالیت‌های اقتصادی مختلف اثرات یکسانی بر اقتصاد ندارند. ارزش افزوده و اشتغالی که یک بخش مولد ایجاد می‌کند با ارزش افزوده و اشتغالی که یک فعالیت غیر مولد ایجاد می‌کند به لحاظ ماهیتی متفاوت است. اقتصادی بودن و سودآور بودن بخش‌های مولد به ویژه بخش‌های صنعتی و صادراتی فراتر از بخش‌های غیر مولد است.»

رئیس پارلمان بخش خصوصی  در مورد الزامات توسعه یافتگی هم گفت:  «امروزه نمی‌توان توسعه نیافتگی را به کمبود منابع و عوامل مورد نیاز توسعه مرتبط دانست بلکه توسعه نیافتگی به صورت بسیار ساده حاصل عدم بکارگیری درست و تخصیص منابع در دسترس و ایجاد فضای سالم به دور از رانت و فساد برای ظهور کارآفرینان در عرضه‌های مختلف مخصوصاً تولید و صادرات در طول سال‌های گذشته است.»

شافعی افزود: «منابع مالی رؤیایی که در گذشته بدست آمده بر اثر بی برنامگی به جایی هدایت شد که ما به‌ازائی برای اقتصاد کشور نداشته است و در حال حاضر  باید مسایلی فراتر از مسائل مالی برای توسعه مورد توجه قرار گیرد.»

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: «مسائلی  مانند نرخ تسهیلات، نرخ  مالیات و مواردی از این قبیل ابزارهایی برای رسیدن به هدف توسعه هستند؛ولی به اینها به چشم هدف می‌نگریم. در حالی که هدف اصلی توسعه است.»

شافعی در بخش دیگری از سخنانش شکاف تکنولوژیک تولید در ایران را مورد توجه قرار داد و گفت: «کشور در حال حاضر به اقتصادی نیاز دارد که بتواند سرمایه گذاری خارجی، تکنولوژی و تخصص جذب کند. به دلیل مشکلات ناشی از تحریم  بخش تولید در کشور نتوانسته از نظر تکنولوژیک از تولید جهانی پیروی کند ولی مصرف ما متأثر از مصرف جهانی است و این شکاف باید هر چه سریع‌تر پر شود.»

رئیس اتاق ایران الزامات جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی را شفافیت، حاکمیت قانون، حاکمیت شرکتی، ثبات در قوانین، ثبات نرخ ارز و سیاست مالی پاسخگو عنوان کرد.

شافعی گفت: «در شرایط فعلی و با نگاه به آینده، مجبوریم در کنار هم به تعامل و همفکری تازه‌ای دست زده، راه‌های جدیدی پیدا کنیم و دولت و بخش خصوصی را مکمل هم قلمداد کنیم.»

رئیس اتاق ایران همچنین بهبود محیط کسب و کار را برای رسیدن به توسعه ضروری خواند.

شافعی تصریح کرد: «جدای از منابع بالقوه سرشار داخلی برای فعالیت در صحنه اقتصاد منطقه‌ای و بین‌المللی امکانات قابل توجهی وجود دارد که باید آنها را به عنوان یک فرصت مورد توجه جدی قرار دهیم. البته این در صورتی امکان‌پذیر است که رویه‌های گذشته را بطور جدی اصلاح کنیم.»

رئیس اتاق ایران در ادامه به ظرفیت‌های بالقوه کشور اشاره کرد و گفت: «سه میلیون ایرانی خارج از ایران زندگی می‌کنند که باید آنها را به عنوان یک پتانسیل مد نظر قرار دهیم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم. همچنین ایران با هفت کشور خارجی مرز خاکی دارد که 430 میلیون نفر جمعیت دارند و برآورد شده تا سال 2025 متوسط نرخ رشد جمعیت آن کشورها 5.5 درصد شود.»

شافعی افزود: در زمینه‌های حمل و نقل، ترانزیت و گردشگری و سرمایه‌گذاری های مشترک زمینه‌های فراوانی برای همکاری با این کشورها وجود دارد.

رئیس اتاق ایران همچنین در مورد رشد کشورهای چین و هند هم گفت: «پیش بینی می‌شود تا سال 2025 مرکز ثقل اقتصادی دنیا روی مرز کشورهای چین و هند باشد و این موضوع ظرفیت‌های بسیاری برای ایران به وجود می‌آورد که باید از آنها به درستی استفاده کند.»

شافعی همچنین به طرح جاده ابریشم نوین اشاره کرد و گفت: «احیای جاده ابریشم و تشکیل اتاق جاده ابریشم به گردآوری 65-67 کشور در یک مسیر، موقعیت استثنائی و استراتژیک برای ایران به وجود می‌آورد.»

رئیس اتاق ایران همچنین  با اشاره به ظرفیت‌های بسیار در صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی گفت: «توسعه صادرات این بخش موجب بهره‌وری  بسیار در تولید می‌شود و  باید مورد توجه و حمایت جدی قرار گیرد. صادرات عملاً موجب رشد فناوری در کشور و بهبود و تغییر و توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با جهان است و می‌تواند به عنوان نوک پیکان توسعه اقتصادی کشور عمل کند. حمایت جدی از صادرت به ویژه آنها که ریسک‌پذیرتر و مبارزترند و درجه‌ای از رشد رسیده‌اند که می‌توانند مسیر را برای واحدهای کوچک و متوسط هموار کنند، باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.»

رئیس اتاق  ایران افزود: «بخش خصوصی همواره آماده بوده و در یک رقابت نابرابر هم تلاش کرده و هم خون دل خورده اما از پا ننشسته و هم‌اکنون نیز آماده است در قالب عمل و نه حرف به عنوان یک بازیگر اصلی نه یک بازی شونده برای توسعه اقتصادی کشور تلاشی مضاعف انجام دهد.»

 

در همین رابطه