رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در چارچوب قراردادی میان ایمیدرو و کنسرسیوم بخش خصوصی

پروژه یک میلیارد دلاری حوزه معدن، به بخش خصوصی رسید

بر اساس اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت بزرگ‌ترین قرارداد صنعت روی ایران به ارزش یک میلیارد دلار با حضور کنسرسیومی از شرکت‌های خصوصی، به امضا رسید.

24 اسفند 1395
کد خبر : 7590
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

قرارداد سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری از معدن مهدی آباد و احداث کارخانه‌های «روی» و «سرب و نقره» بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و کنسرسیومی از شرکت‌های بخش خصوصی به امضا رسید.

ارزش این قرارداد یک میلیارد دلار برآورد می‌شود که بر اساس آن باید کارخانه‌هایی با ظرفیت تولید 800 هزار تن کنسانتره روی و همچنین 80 هزار تن کنسانتره سرب و نقره احداث شوند. به گفته وزیر صنعت معدن و تجارت،‌ این قرارداد در نوع خود بزرگ‌ترین قراردادی است که به بخش خصوصی واگذار شده است.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اهمیت این معدن با توجه به جایگاه آن در تأمین مواد اولیه صنایع سرب و روی کشور،‌ قابل توجه است و این امر سبب شد، ارزیابی محتوای قرارداد با حساسیت بالایی انجام شود.

وی با بیان اینکه پیش بینی شده تا 4 سال آینده کارخانه‌ها به مدار تولید بپیوندند، گفت: طبق قرارداد، بخشی از کار تا 2 سال آتی، انجام خواهد شد. همچنین مقرر شد با اقدام به‌موقع بخش خصوصی در این قرارداد،‌ مزایایی برای ایجاد انگیزه در اختیار آنان قرار گیرد.

مدت قرارداد برای بهره‌برداری از معدن 25 سال در نظر گرفته‌شده که در این مدت تلاش می‌شود تا با همکاری نهادهای دولتی و حکومتی، بخش خصوصی بتواند با انگیزه به سرمایه‌گذاری بپردازد و بدون دغدغه، توسعه کشور به ویژه بخش معدن را پیگیری کند.

6 شرکت از بخش خصوصی همراه با انجمن سرب و روی و همچنین اتحادیه سرب و روی ایران، اجرای آن را برعهده گرفته‌اند که رهبری آن برعهده شرکت راه‌سازی و معدنی مبین است. البته بر اساس اظهارات نعمت زاده در صورت انجام صحیح تعهدات، این زمان قابل تمدید است.

وزیر صنعت معدن و تجارت،‌ از شرکت‌هایی که توان بالایی در سرمایه‌گذاری،‌ بخش فنی و مهندسی دارند خواست در حوزه‌های مختلف ازجمله معدن وارد شوند.

وی یادآور شد: حوزه‌هایی از بخش معدن همچنان دست‌نخورده باقی‌مانده و نیاز به توسعه دارد.

بر اساس تفاهم صورت گرفته این طرح با تعامل و همکاری نهادهایی همچون سازمان حفاظت محیط‌زیست، اداره منابع طبیعی و مقامات محلی اجرا می‌شود.

افزایش میزان ذخایر معدن مهدی‌آباد از 154 به 700 میلیون تن

مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز در مورد این قرارداد گفت: قرارداد سرمایه‌گذاری معدن روی مهدی‌آباد، در اختیار شرکت‌های خصوصی و انجمن‌های تخصصی روی کشور قرار گرفت. امضای این قرارداد جزو وعده‌های دولت یازدهم بود که امروز به ثمر نشست.

وی گفت: هزار نفر به‌طور مستقیم و 3 تا 5 هزار نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم در این پروژه بزرگ مشغول به کار می‌شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه طرح فوق بیش از دو دهه راکد باقی مانده بود، یادآور شد: این طرح تا سال 92 در اختیار تعدادی دیگر از سرمایه‌گذاران بود که با توجه به تعلل ایجاد شده و توقف کار، دوباره فراخوانی برای سرمایه‌گذاری برگزار کردیم که درنهایت گروه فعلی، به‌عنوان برنده شناخته شدند.

کرباسیان با تأکید بر اینکه مهدی‌آباد در استان یزد یکی از بزرگ‌ترین معادن روی جهان را در خود جای داده است افزود: میزان ذخیره فعلی معدن 154 میلیون تن است که 88 میلیون تن ذخیره سولفوره و 66 میلیون تن مربوط به بخش اکسیده است.

وی درعین‌حال خاطرنشان کرد: معدن مهدی‌آباد با شروع اکتشافات به میزان جدیدی از ذخایر می‌رسد که این میزان 700 میلیون تن پیش‌بینی‌شده است.

کرباسیان تأکید کرد: با توجه به اینکه از یک‌سو ذخیره معدن انگوران در استان زنجان طی سال‌های آتی به اتمام می‌رسد و از سوی دیگر بخش خصوصی نیز 457 هزار تن ظرفیت تولید شمش روی ایجاد کرده،‌ ضرورت دارد معدن مهدی‌آباد، وارد فعالیت شود. پیش‌بینی‌شده کارخانه‌های معدن تا 4 سال آینده به بهره‌برداری برسند اما سرمایه‌گذاران وعده داده‌اند که زودتر این برنامه را عملی سازند.

همکاری با شرکت‌های بین‌المللی برای توسعه معدن مهدی‌آباد

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران و مدیرعامل مبین معدن نیز در این مراسم اظهار داشت: برای سرمایه‌گذاری در این طرح دو سناریو در نظر گرفته‌ایم که یکی از آن‌ها همکاری مشترک با بزرگان معدنی دنیا است به‌طوری‌که مذاکراتی با شرکت‌هایی از سوئیس و اسپانیا انجام شده و بخش‌های بازار و خرید از هم‌اکنون در حال تعیین تکلیف است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: یک گزینه هم استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی داخلی است که می‌توانیم آن را عملی کنیم.

وی درباره مشخصات کنسرسیوم این قرارداد تشریح کرد: شرکت مبین معدن به‌عنوان لیدر حضور دارد و شرکت‌های آریاجنوب، کاهنربا، مس کنی، پرلیت،‌ انجمن سرب و روی و اتحادیه سرب و روی ایران نیز بخش‌های دیگر کنسرسیوم را تشکیل می‌دهند.

قرارداد مهدی‌آباد نقطه عطف کارنامه معدنی دولت

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران نیز امضای قرارداد معدن روی مهدی‌آباد را یک اتفاق بزرگ برای دولت و بخش خصوصی قلمداد کرد.

به باور وی دولت یازدهم بزرگ‌ترین تصمیم معدنی خود را طی سه سال گذشته گرفت و با اعتماد به بخش خصوصی تجهیز و راه‌اندازی یکی از بزرگ‌ترین معادن سرب و روی دنیا را به کنسرسیومی متشکل از چند بخش خصوصی سپرد تا پس از 20 سال این ذخیره بالفعل شده و باعث اشتغال دست‌کم هزار نفر شود.

این فعال اقتصادی نمونه قرارداد مهدی‌آباد را الگویی برای انعقاد سایر قراردادهای معدنی در کشور دانست تا ازاین‌پس شاهد بهره‌برداری بهینه از ذخایر معدنی شویم.

رئیس خانه معدن ایران، برنده این قرارداد را هم بخش خصوصی دانست و هم دولت که توانستند با درک متقابل قراردادی را به امضا برسانند که ارزش آن حداقل یک میلیارد دلار است.

در همین رابطه