سیدطهحسین مدنی در گفتوگو با اتاق ایران آنلاین، افزود: کشورهای دنیا معمولاً در قبال جنگهایی که مناطق مختلف جهان رخ میدهد موضعگیری میکنند. تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به خاک ایران و به شهادت رساندن زنان، کودکان، اقشار مختلف، دانشمندان، فرماندهان عالیرتبه و نظامیان کشور هم با موضعگیری کشورهای مختلف همراه بود.
مدنی خاطرنشان کرد: این مواضع در حساسترین موقعیت کشور، میتواند برای بخشهای مختلف حاوی پیامها و سیگنالهای مهمی برای تنظیم روابط آینده باشد. بخش خصوصی بهویژه تجار و بازرگانان بهعنوان یکی از بخشهای مهم و اثرگذار اقتصاد هم میتوانند با رصد این مواضع، روابط تجاری آینده را تنظیم و بر مبنای آن مبادی وارداتی و مقاصد صادراتی خود را مشخص کنند.
تنظیم روابط تجاری بر اساس مواضع کشورهای خارجی
وی توضیح داد: تجار و بازرگانان در اقتصاد کشور بهویژه در شرایطی که ما با یک جنگ تحمیلی مواجه شدهایم جایگاه بسیار مهم و اثرگذاری دارند. آنها در وضعیت کنونی برای جلوگیری از کمبود یا گران شدن کالاهای موردنیاز مردم تلاش میکنند. برای وضعیت بعد از جنگ هم توصیه میشود به مواضع این روزهای کشورهای مختلف دقت کرده و روابط تجاری خود را بر این اساس و با نگاه به آسیبهایی که تحمیل جنگ به هممیهنان داشته است، تنظیم کنند.
مدنی در ادامه به مواضع برخی کشورها در قبال حمله رژیم صهیونیستی اشاره و خاطرنشان کرد: کشورهایی چون آمریکا، فرانسه و آلمان در طرف متجاوز قرار گرفتند. بسیاری از کشورها چون عمان، عربستان سعودی، یمن، اندونزی، کویت، عراق، افغانستان، مصر و ارمنستان این حملات را محکوم کردند. کشورهایی چون انگلستان، ایتالیا و امارات خواستار کاهش تنشها و توقف این وضعیت شدند، چین هم با این تجاوز اعلام مخالفت کرد، کشورهایی چون پاکستان، روسیه و کره شمالی هم حمایت خود را از ایران اعلام کردند.
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند افزود: اینها فقط نمونههایی از مواضع کشورهای مختلف در قبال تجاوز به خاک کشور است که بهراحتی قابلدسترس و رصد است. در این میان موضع کشورهایی چون هند و ترکیه هم قابلتوجه است.
وی ادامه داد: ترکیه باوجود محکوم کردن این حملات اما آسمان خود را به نفع رژیم صهیونیستی در اختیار سامانههای ضد بالستیک قرار داد. هند هم در این تجاوز آشکار، ترجیح داد یک موضع محافظهکارانه اتخاذ و به ابراز نگرانی نسبت به تحولات منطقه بسنده کند. این کشور حتی پاکستان را هم تهدید کرد که در صورت حمایت از ایران، کنار اسرائیل خواهد ایستاد. چنین مواضع و عملکردی در این بزنگاه حیاتی، میتواند نشان دهد که شاید ترکیه و هند که ادعای شراکت با ایران را دارند؛ شرکای خوبی برای ما نیستند.
این یک رویکرد ملیگرایانه نیست
مدنی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه بازرگانان و تجار ایرانی، موضع کشورها در قبال تجاوز به خاک وطن را مبنایی برای واردات کالا از این کشورها و صادرات کالا به این کشورها قرار دهند، صرفاً یک رویه اخلاقی و ملیگرایانه نیست و جنبه امنیتی و اقتصادی نیز دارد. بهبیاندیگر وقتی کشوری در قبال حمله به خاک ما در طرف نیروی متخاصم قرار گیرد یا موضع ممتنع یا محافظهکارانهای اتخاذ کند؛ ممکن است در شرایط حساس، در روابط تجاری و در قبال بازرگانان ما هم شیطنتهایی به خرج داده و آنها را با بلوکه شدن دارایی و اموال، دادن اطلاعات تجار به سرویسهای جاسوسی، فشارهای مقرراتی و استانداردی برای اطاله امور گمرکی و دیگر اقدامات مخرب اقتصادی، امنیتی و حتی جانی برای تجار مواجه کند. بنابراین تجار با این نگاه هم خود را از اخلالگری احتمالی این کشورها مصون میکنند و هم آسیب خود را در مقابل اتخاذ و اعمال سیاستهای تجاری حاکمیت نسبت به این کشورها کاهش میدهند.
وی افزود: علاوه بر این کالاهایی که تجار و بازرگانان ما از این کشورها بهخصوص ترکیه و هند وارد کشور میکنند در بسیاری از دیگر کشورها با قیمت و کیفیت مناسب وجود دارد.
مدنی اضافه کرد: علاوه بر این با توجه به اینکه ممکن است حاکمیت نسبت به برخی از کشورهایی که موضع بدی گرفتند در آینده برنامهای مشابه آنچه در مورد برندهای لوازمخانگی کرهای مانند الجی و سامسونگ اجرا کرد را در پیش بگیرد. در این شرایط، تاجرانی که جایگزینهای خود را قبل از این تصمیمات فعال نکرده باشند؛ آسیب خواهند دید.
اطلس تجاری ایران باید خیلی سریع و برای روزهای بعد از جنگ آماده شود
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند تصریح کرد: البته در این رویکرد، دولت و حاکمیت باید سریعاً با تدوین اطلس تجاری ایران به تجار و بازرگانان کشور کمک کنند. نبود این اطلس باعث شده تجار برای پیدا کردن بازارهای جدید، هزینههای زیادی متحمل شوند و در بسیاری از مواقع به بازارهای مناسب جدید دست پیدا نکنند.
وی توضیح داد: وقتی کشور از اطلس صادراتی بیبهره باشد؛ ممکن است شرکتهای داخلی بدون دانش کافی در نمایشگاههای خارجی شرکت کرده و بعد متوجه شوند انتخاب آن نمایشگاه صحیح نبوده و تمام یا بخشی از هزینهها هدر رفته است. اما وجود اطلس صادراتی میتواند به آنان درک درستی برای شرکت در نمایشگاهها و بازارسازی در کشورهای خارجی بدهد.
وی خاطرنشان کرد: اطلس تجاری میتواند با دادههای ساده و قابلفهم، به تجار برای درک بهتر بازارهای خارجی و ایجاد مبادی وارداتی و مقاصد صادراتی جدید بر مبنای همان نگاهی که به آن اشاره شد کمک کند. تجار با بهرهگیری از اطلس تجاری میتوانند در بازارسازی و تبلیغات، بسیار هوشمندانهتر، کمهزینهتر و اثرگذارتر ورود کرد.
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند در پایان تصریح کرد: ما معتقدیم اگر قرار است منفعتی از بازار ایران چه در صادرات و چه در واردات به کسی برسد؛ باید اولویت با کشورهایی باشد که در شرایط بحرانی کنار ما بودهاند. بنابراین حاکمیت باید با تدوین اطلس تجاری کشور، به بازرگانان و تجار برای اجرایی شدن این نوع نگاه کمک کند.
تجار منتظر اقدام دولت نباشند
وی خاطرنشان کرد: البته ممکن است دولت به خاطر تحریمها و اقدامات مخرب دولتهایی چون رژیم صهیونیستی، قادر به انتشار سریع و وسیع اطلس تجاری نباشد. در این شرایط تجار و بازرگانان میتوانند در حوزه کاری خود، با همکاری بخشهای پژوهشی و دانشبنیان و با توجه به دادههای موجود در اتاق بازرگانی، گمرک و منابع تجارت جهانی، برای اقلام موردنظر خود این اطلس و تحلیلهای منتج شده از آن را تهیه و به کار بگیرند.