رادیو مجازی اتاق ایران - 15 آبان 1403

از سوی معاونت اقتصادی اتاق ایران صورت گرفت

بررسی تجربه اتاق استانبول در آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای

در بولتن تیرماه بررسی مسائل روز اقتصادی ایران، گزارشی درباره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در اتاق استانبول منتشرشده است.

31 تیر 1396
کد خبر : 9351
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بولتن تیرماه بررسی مسائل روز اقتصادی ایران از سوی مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران منتشر شد. «آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در اتاق استانبول» موضوع گزارش تیرماه مسائل روز اقتصادی ایران است.

اتاق بازرگانی استانبول به‌منظور ایجاد اشتغال در این شهر و غلبه بر مشکل بیکاری اقدام مشارکت و حمایت از اجرای پروژه اداره تخصصی دوره‌های آموزش شغلی (OZIMEK) نمود که در سال 2007 اجرای آن آغاز شد.

هدف اصلی این پروژه حفاظت، توسعه و افزایش اشتغال و کاهش بیکاری از طریق زمینه‌سازی تحصیل در سازمان‌های آموزش فنی و حرفه‌ای برای افراد مختلف جویای شغل است. پروژه OZIMEK مشتمل بر برگزاری دوره‌های آموزشی برای همه‌کسانی است که از حق تحصیل محروم شده و به دنبال بهبود مهارت‌های حرفه‌ای خود برای تغییر شغل یا کسب شغل جدید هستند.

 بیکاری چالش مشترک همه کشورها

یک چالش مشترک میان همه کشورها صرف‌نظر از عملکرد اقتصادی و توسعه منابع انسانی آن کشور، ورود جوانان به عرصه‌های اقتصادی و ممانعت از بیکاری این قشر است. گرچه اغلب دلایل این بیکاری مشخص شده اما هنوز راه‌حل قطعی برای این مشکل باوجود توجه روزافزون بخش دولتی و سازمان‌های خصوصی پیدا نشده است. آنچه مسلم است بیکاری جوانان خود نمایانگر عدم کارکرد درست سیاست‌ها و برنامه‌های آموزشی است. فقدان مهارت‌های مناسب منطبق با نیازهای بازار کار و عدم هماهنگی ظرفیت‌های دانشگاهی با نیاز بازار ازجمله مهم‌ترین مشکلات آموزشی است که منتج به بیکاری می‌شود. نتیجه آنکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دنیای امروز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. ترکیه هم ازجمله کشورهایی است که با معضل بیکاری جوانان به‌خصوص بعد از بحران اقتصادی سال 2009 دست‌به‌گریبان است. استانبول به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین کلان‌شهرهای ترکیه که 92 درصد از درآمد ملی این کشور را تولید می‌کند، حتی از نرخ بیکاری بالاتر از متوسط کشور ترکیه برخوردار است. اعضای اتاق استانبول 99 درصد از تولید ناخالص ملی ترکیه و 44 درصد از درآمدهای مالیاتی ترکیه را ایجاد می‌کنند. همین موضوع سبب شد تا اتاق استانبول به‌منظور ایجاد اشتغال در این شهر و غلبه بر مشکل بیکاری به فکر چاره‌جویی باشد.

حفاظت، توسعه و افزایش اشتغال و کاهش بیکاری از طریق زمینه‌سازی OZIMEK هدف اصلی پروژه OZIMEK تحصیل در سازمان‌های آموزش فنی و حرفه‌ای برای افراد مختلف جویای شغل است. پروژه مشتمل بر برگزاری دوره‌های آموزشی برای همه‌کسانی است که از حق تحصیل محروم شده و به دنبال بهبود مهارت‌های حرفه‌ای خود برای تغییر شغل یا کسب شغل جدید هستند. سیاست آموزش شغلی شامل دبیرستان‌های فنی و حرفه‌ای، آزمایشگاه‌ها و کارگاه،OZIMEK در پروژه‌های هنری به دلیل برخورداری از امکانات و شرایط مناسب ارائه دوره‌ها، به‌عنوان مکان برگزاری دوره‌ها انتخاب شدند. به دلیل استفاده از همین مؤسسات فنی و حرفه‌ای به‌عنوان مکان آموزشی، دوره‌ها بعد از ساعت کاری مدارس در روز شنبه و بعد از ساعات کاری در طول هفته ارائه می‌شود. این موضوع همچنین سبب می‌شود که افراد شاغلی که به دنبال ارتقاء مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای خود هستند بتوانند در این دوره‌ها شرکت کنند.

محاسبات اتاق استانبول در سال 2011 نشان می‌دهد که بیش از 61 درصد از کارآموزان زندگی خود را بعد از دوره‌های OZIMEK بهبود بخشیدند. این نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهد که 24.4 درصد از شرکت‌کنندگان بیکار موفق به یافتن شغل و 15.1 درصد از کارآموزان موفق به تغییر شغل و 39.6 درصد از فارغ‌التحصیلان درآمد خود را افزایش دادند.

در فاز بعدی هم پروژه OZİMEK تجربه‌های خود را در اختیار یک پروژه بین‌المللی گذاشت که توسط اداره همکاری و هماهنگی ترکیه حمایت و توسط اتاق بازرگانی استانبول اجرا شد. در این پروژه دانشجویان خارج از کشور از طریق تسهیلات و رویکردهای آموزشی OZİMEK آموزش دیدند.

این دوره‌ها تنها در استانبول و با توجه به نیازهای جاری بازارهای صنایع، انفورماتیک و بخش خدمات برگزار می‌شوند. برنامه دوره‌ها توسط وزارت آموزش ملی مشخص می‌شود و شامل فعالیت‌های تئوری و عملی است.

ازنقطه‌نظر منابع مالی، اتاق بازرگانی استانبول و اداره مدیریت استانی استانبول بخش عمده بودجه این پروژه را تأمین می‌کنند. سؤال اساسی سیاست‌گذاران و مجریان سیاستی و مخصوصاً بخش خصوصی در ترکیه در حوزه آموزش‌های شغلی این موضوع است که ترکیه چگونه می‌تواند پتانسیل‌های پنهان نیروی کار خود را که بیش از نیمی از جمعیت نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند به تحرک وا دارد.

به دلیل پیچیدگی سیستم آموزش ملی در ترکیه وزارت آموزش ملی امور مرتبط با این وزارتخانه را با همکاری برخی از نهادهای دیگر انجام می‌دهد. ازجمله این نهادها:

*کنفدراسیون تجار و صنعتگران ترکیه

*اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و بورس کالای ترکیه

*اتحادیه‌های کارگری و کارفرمایی

*شورای تحقیقات فناوری و علمی ترکیه

*اداره اشتغال ملی ترکیه

مسئولیت اصلی ارائه خدمات به افراد بیکار ثبت‌نام‌شده در 200 دفتر موجود این اداره در 10 استان را بر عهده دارد. برنامه‌های آموزشی مهم‌ترین برنامه این نهاد برای ایجاد تحرک در بازار کار است. اکثر دوره‌های آموزشی ارائه‌شده دوره‌های آموزش شغلی عمومی است که طیف وسیعی از مشاغل را پوشش می‌دهد. دوره‌ها معمولاً رایگان هستند اما هر کارآموز فقط حق شرکت در یک دوره موردحمایت توسط اداره اشتغال ملی ترکیه را در بازه زمانی 5 سال دارد. علاوه بر این دولت ترکیه به‌منظور توسعه و بهبود آموزش‌های شغلی در این کشور طرح‌ها و سندهای استراتژیک زیادی را نیز به تصویب رساند. این دوره‌ها در سیستم آموزشی ترکیه اجباری است.

متن کامل بولتن مسائل روز اقتصادی تیرماه را از اینجا بخوانید.

در همین رابطه