رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

بایزید مردوخی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

نظام تدبیر ناکارآمد در اقتصاد، هر تغییری را به بن‌بست می‌برد

مردوخی، به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: دولت دوازدهم به دنبال تغییر در نظام اقتصادی کشور است؛ اما این تغییر به دلیل ناکارآمدی نظام تدبیر در اقتصاد کشور، ممکن نیست. اقتصاد ایران درگیر ناهماهنگی، مطالعات و برنامه‌های غیردقیق، غیرفنی، غیرتخصصی و کنترلی است.

27 مرداد 1396
کد خبر : 9780
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
مردوخی، به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: دولت دوازدهم به دنبال تغییر در نظام اقتصادی کشور است؛ اما این تغییر به دلیل ناکارآمدی نظام تدبیر در اقتصاد کشور، ممکن نیست. اقتصاد ایران درگیر ناهماهنگی، مطالعات و برنامه‌های غیردقیق، غیرفنی، غیرتخصصی و کنترلی است.

بایزید مردوخی، کارشناس اقتصادی

 اقتصاد ایران گرفتار مشکلات و معضلات ریشه‌ای است و تنها راه‌حل این مشکلات اصلاح ساختار نظام تدبیر اقتصادی و تبدیل آن به‌نظامی شایسته است دولت دوازدهم می‌خواهد در مسیر اقتصاد تغییرات جدی ایجاد کند؛ رفتن علی طیب نیا از وزارت اقتصاد و دارایی و محمدرضا نعمت زاده از وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان از این تغییر است.

گزینه‌های پیشنهادی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری برای کابینه دولت دوازدهم معرفی‌شده است؛ کارنامه و برنامه این افراد در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی و منتظر رأی اعتماد است.

بایزید مردوخی، اقتصاددان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «اگرچه رفتن طیب نیا می‌تواند برنامه او را ناتمام بگذارد اما محمد شریعتمداری هم از نیروهای زبده اقتصادی در ایران است. همین گسست برنامه‌ها خودبه‌خود باعث مشکلات جدی در اقتصاد خواهد شد.»

مردوخی با توجه به کابینه اقتصادی دولت و چینش کابینه، عزم دولت را برای تغییرات اقتصادی، جدی می‌داند اما معتقد است: «درمجموع تغییرات ایجادشده در تیم اقتصادی دولت قادر به ایجاد تغییراتی ملموس نخواهد بود.»

او دلیل این مسئله را چنین بیان می‌کند: «اقتصاد ایران گرفتار مشکلات و معضلات ریشه‌ای است و تنها راه‌حل این مشکلات اصلاح ساختار نظام تدبیر اقتصادی و تبدیل آن به‌نظامی شایسته است. چنین تحولی هم قطعاً با تغییر جدی کابینه و برنامه‌های دولت ممکن است.»

او خروج اقتصاد کشور از بن‌بست را نه در تغییر دو وزیر اقتصادی که با تغییر در نظام تدبیر و نظام برنامه‌ریزی ممکن می‌داند.

بایزید مردوخی که زمانی عضو سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بود به برنامه ششم توسعه امیدی ندارد. او می‌گوید: «برنامه ششم توسعه هم به قطع و یقین قادر به ایجاد تغییرات بنیادین نیست چون اگرچه این برنامه حاوی بندها و قوانین فراوانی برای ایجاد اصلاح در نظام تدبیر اقتصادی کشور است اما درمجموع خود این برنامه فاقد فلسفه‌ای ذاتی است ضمن این‌که صرف تصویب قوانین و مقررات قادر به حل مشکلات نیست و به همین دلیل فاقد اثربخش و اهمیت است.»

مردوخی اصلاحات مقطعی، جزئی و گسسته را راه‌حل مناسبی برای خروج اقتصاد از بحران نمی‌داند.: «اقتصاد با برنامه‌ریزی عملیاتی، دقیق و واقع‌بینانه می‌تواند مسیر درستی را طی کند؛ به شرطی که مسیر توسعه به‌نظام تدبیر توانمندی متکی باشد.»

او معتقد است: «اقتصاد ایران درگیر ناهماهنگی، مطالعات و برنامه‌های غیردقیق، غیرفنی، غیرتخصصی و کنترلی است.»

به گفته مردوخی برای ترسیم چشم‌انداز روشن برای اقتصاد ایران باید توان رقابتی، سلامت اقتصاد صنعتی و تولیدی را در نظر داشت؛ این چشم‌انداز در اصلاح نظام تدبیر اقتصادی است. بدون داشتن نظام تدبیر کارآمد نباید از اقتصاد انتظار کارآمدی داشت.

مردوخی می‌گوید: «در غیبت نظام تدبیر کارآمد، نتیجه هر برنامه و سیاست یا تغییر درست، بن‌بست است. این را باید دولت دوازدهم در نظر داشته باشد. مهمترین خواسته فعالان اقتصادی، کارشناسان و بخش خصوصی اصلاح نظام تدبیر از دولت دوازدهم است. تدبیر برای اقتصاد باید اصلاح شود و نهاد تدبیر نهادینه شود. با آمد و رفت دولت‌ها این نهاد یا نظام تدبیر نباید تغییر کند.»

در همین رابطه