رادیو مجازی اتاق ایران - 16 مرداد 1403

کیوان کاشفی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

اتاق ایران روی بازسازی مدارس تخریب شده غرب کشور متمرکز خواهد شد

کاشفی،عضو هیات رئیسه اتاق ایران می‌گوید: اقلام مورد نیاز منطقه نایلون، چادر، بخاری و کانکس است؛ بعد از این عضوهیات نمایندگان اتاق ایران کمک‌های خود را به صورت نقدی به جامعه نیکوکاری ابرار واریز کنند تا در بخش مدرسه‌سازی در منطقه هزینه شود. اتاق می‌تواند 53 مدرسه تخریب شده را به عهده بگیرد. حدود 40-50 درصد شهرکصنعتی سرپل ذهاب آسیب دیده است.

29 آبان 1396
کد خبر : 11091
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
کاشفی،عضو هیات رئیسه اتاق ایران می‌گوید: اقلام مورد نیاز منطقه نایلون، چادر، بخاری و کانکس است؛ بعد از این عضوهیات نمایندگان اتاق ایران کمک‌های خود را به صورت نقدی به جامعه نیکوکاری ابرار واریز کنند تا در بخش مدرسه‌سازی در منطقه هزینه شود. اتاق می‌تواند 53 مدرسه تخریب شده را به عهده بگیرد. حدود 40-50 درصد شهرکصنعتی سرپل ذهاب آسیب دیده است.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران

هشت روز از وقوع زلزله 7.2 ریشتری در غرب ایران می‌گذرد؛ این زمین‌لرزه در ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه و در طول جغرافیایی ۴۵.۹ و عرض ۳۴.۸۴ در عمق ۱۱ کیلومتری زمین رخ داد. برخی منابع، قدرت این زمین‌لرزه را تا ۷.۶ ریشتر نیز اعلام کردند. شدت زلزله سبب شد علاوه بر عراق، مناطقی در کشورهای لبنان، کویت، گرجستان، جمهوری آذربایجان، عربستان و ترکیه نیز به لرزه درآیند. علاوه بر آن، ایرانیان در شهرهای مختلف لرزش زمین را احساس کردند. کرمانشاه، ایلام، همدان، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، سمنان، خوزستان، زنجان، اصفهان، گیلان و تهران از جمله استان‌هایی بودند که لرزیدند. اما استان کرمانشاه، شهرها و روستاهای استان آسیب دید. در این زلزله، طبق آمارها 500 نفر جان باختند و 12 هزار واحد مسکونی صددرصد تخریب شد.

 کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «کار امدادرسانی در منطقه به مرحله تثبیت رسیده است؛ در شرایط حاضر در بخش مواد غذایی هیچ کمبودی وجود ندارد. در چند روز گذشته کالاهای رسیده انبار شده تا در آینده به مرور و با توجه به نیازهای موجود، این مواد توزیع شود. باید این اقلام به گونه‌ای توزیع شود تا به لحاظ تغذیه در آینده مشکلی به وجود نیاید.»

او می‌گوید: «اتاق کرمانشاه روز اول سوله و سالنی 20 هزارمتری را به عنوان ستاد هماهنگی اجازه کرد و کالاها در آنجا تخلیه شد. 10ها کامیون از کالاها با نظارت اتاق توزیع شده و هنوز هم بخشی از این کالاها انبار شده است.»

او می‌گوید: «مهم‌ترین اقلامی که الان مورد نیاز مردم زلزله‌زده غرب کشور است چادر، کانکس و وسایل گرمایی مثل بخاری و چراغ است؛ به دلیل بارندگی، نایلون برای پوشاندن چادرها به شدت مورد نیاز است. باتوجه به تلاش‌های ارتش، هلال احمر، و سپاه باید این اقلام برای توزیع به دست این افراد سپرده شود. از طرفی این نهادها از شوک اولیه زلزله خارج شده و و راحتتر امدادرسانی می‌کنند.»

به گفته کاشفی، آمدن خیلی از مردم کشور به منطقه باعث ترافیک شده است؛ اگر کمک‌ها را به این سه ارگان بدهند، شاید خیلی از مشکلات برطرف شود.

او درباره بحث نوسازی منطقه می‌گوید: «نوسازی مناطق زلزله‌زده شروع شده است؛ امکان عمومی و ساختمان‌های مسکونی در اولویت این بازسازی قرار دارد. دولت بعد از 24 ساعت اعتبار اعلام شده را ابلاغ کرده و قراردادها بسته شده است. برای بازساخت ساختمان‌های مسکونی آواربرداری شروع شده و ارتش و سپاه تمام توان لجستیک خود را به منطقه آورده‌اند.»

او ادامه می‌دهد: «آب و برق منطقه وصل است؛ اما در شرایط حاضر کانکس و ساختمان‌های بهداشتی مورد نیاز است؛ هنوز دستشویی و حمام در منطقه زلزله زده مستقر نیست و این موارد می‌تواند در آینده به لحاظ بهداشتی آسیب‌زا باشد.»

 او تصریح می‌کند: «هنوز خیلی از جسد احشام از زیر آوار بیرون نیامده و این باعث آلودگی شده است. باید این وضعیت خیلی سریع سامان داده شود وگرنه باعث بروز بیماری‌هایی خواهد شد.»

او ادامه می‌دهد: «در باب بازسازی، اتاق کرمانشاه جلسه‌ای با رئیس سازمان نوسازی مدارس و معاونت عمرانی استانداری جلسه‌ای برگزار کرد؛ از حدود 850 مدرسه در منطقه، 81 مدرسه تخریب شده است؛ 53 مدرسه از این آمار تخریب صددرصد شده و بقیه آسیب جدی دیده‌اند.»

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه دامه می‌دهد: «مدارس آسیب دیده قدیمی هستند. در این جلسه مطرح شد که اتاق ایران بخشی از بازسازی مدارس را به عهده می‌گیرد. همچنین روز چهارشنبه جلسه‌ای در اتاق ایران برگزار خواهد شد و بعد از مشخص شدن نقشه مدارس و تعداد کلاس‌ها و مساحت آن، بازسازی‌ها شروع می‌شود.»

به گفته کاشفی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به مدارس به عنوان کانون توسعه نگاه می‌کند و این مسئله اهمیت ویژه‌ای برای اتاق ایران دارد. قرار است تلاش و کمک‌های خود را در این بخش متمرکز کنیم.

او تاکید کرد: «من از همکاران خود خواهش می‌کنم با توجه به اینکه نیاز به کالا کم شده است، این کمک‌ها روی جامعه نیکوکاری ابرار متمرکز شود. اگر کمک‌ها به موقع برسد شاید اتاق ایران بتواند کل این 53 مدرسه را بسازد. این قدم مهمی برای بیرون رفتن روستاها از فقر و توسعه نیافتگی خواهد بود. ما در این مدت سعی کردیم امانتدار خوبی باشیم؛ حتی تا دورافتاده‌ترین مناطق، این اقلام را با نظارت و پیگیری خود اتاق توزیع می‌کردیم. اما باید بعد از این این کمک ها به صورت نقدی انجام شود و به جامعه نیکوکاری ابرار تحویل داده شود، تا با صلاحدید خود اعضا در بخش مدرسه‌سازی مورد استفاده قرار گیرد.»

او درباره زیرساخت‌های عمرانی هم می‌گوید: «خیلی از جاده‌ها آسیب دیده بود ولی روز بعد از حادثه تعمیر شده و الان حتی در روستاها هم امکان تردد وجود دارد.»

کاشفی از واحدهای اقتصادی و صنعتی آسیب‌دیده در منطقه می‌گوید: «عمده تخریب‌ها در حوزه صنعت در سرپل ذهاب اتفاق افتاده است؛ بخشی از واحدهای شهرک صنعتی در آنجا آسیب دیده و حدود 40 تا 50 درصد سوله تخریب شده است. امیدواریم بازسازی این واحدها هم از اولویت‌های اتاق ایران باشد تا باردیگر این صنعت رونق بگیرد.»

او می‌گوید در بقیه مناطق زلزله‌زده واحد صنعتی نداشتیم و این تخریب‌ها فقط در سرپل ذهاب رخ داده است که انشاالله زودتر بازسازی شروع شود.

در همین رابطه