رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در سیزدهمین گزارش «پایش تحولات تجارت جهانی» بررسی شد

آیا مواضع چین در مورد توافق هسته‌ای به آمریکا نزدیک می‌شود؟

در گزارش پایش تحولات تجارت جهانی و منطقه‌ای تاثیر این تحولات بر شرایط ژئواکونومیک ایران بررسی شده است. چین در کشورهای آسیایی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس چه راهبر دی در پیش گرفته است؟

25 آبان 1400
کد خبر : 40415
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در رویکردی تازه انتشار سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» با هدف بررسی رویدادهای کلیدی در محیط ژئواکونومیک ایران را در دستور کار قرار داده است.

 در این قالب رویدادهای کلیدی از منظر تاثیرگذاری بر دیپلماسی اقتصادی و موقعیت ژئواکونومیک ایران مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

در سیزدهمین گزارش از این سلسله گزارش‌ها، گلچینی از تحولات اخیر در دو لایه جهانی و منطقه‌ای محیط ژئواکونومیک ایران ارائه شده، و آخرین روندها و پیش‌بینی‌های اقتصادی ارائه شده توسط بزرگ‌ترین نهادهای اقتصادی بین‌المللی، در قالب داده‌های تازه مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند.

در بخش اول این گزارش و در ذیل عنوان پایش تحولات در لایه جهانی، چرخش سیاسی چشمگیر چین به سمت رفع چالش‌های مذاکره با آمریکا و پیگیری برای مذاکره نتیجه‌محور با این کشور در حوزه یارانه‌های صنعتی، در صدر اخبار بوده که می‌تواند زمینه‌ساز نزدیکی مواضع چین در قبال توافق هسته‌ای با ایالات متحده باشد. اروپا نیز با قبول پیشنهاد آمریکا در حوزه تعرفه‌های مربوط به صادرات فولاد و آلومینیوم و ارائه برخی امتیازات مهم تجاری به آمریکا، موضعی نزدیک به این کشور اخذ نموده که می‌تواند نشانه‌ای از اتحاد غرب در راستای رقابت مؤثر با چین باشد.

در بخش دوم گزارش و در ذیل عنوان پایش تحولات در لایه منطقه‌ای، مسائلی مانند عزم کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای پیشبرد روابط با آسیا، از جمله تصمیم عربستان برای سرمایه‌گذاری منابع صندوق حکومتی این کشور در چین، وعده این کشور برای تأمین نفت و کمک مالی به پاکستان و توافق امارات برای سرمایه‌گذاری در اندونزی، مطرح بوده است. در این میان، بحث رقابت میان خود عربستان و امارات در جذب شرکت‌های چندملیتی نیز وجود دارد. علاوه بر این، موفقیت پاکستان در مسیر هموارسازی کریدور شمال به جنوب که ازبکستان را از مسیر افغانستان به این کشور و به آب‌های آزاد متصل می‌کند و رفتار محتاطانه چین در تعامل با افغانستان، از جمله تحولات اخیر منطقه بوده است.

در بخش سوم گزارش و در ذیل مبحث داده‌های تازه نیز مسائلی همچون افزایش نفوذ تجاری ترکیه در سوریه و خالی بودن جای ایران در میان شرکای تجاری مهم سوریه، گسترش روزافزون استفاده از سوخت‌های فسیلی در جهان علی‌رغم وجود نگرانی‌های بین‌المللی، در دست داشتن عمده تجارت در بخش خدمات توسط قدرت‌های غربی، تداوم خسارت چشمگیر کرونا برای کشورهای در حال توسعه در سال‌های آتی، بالاترین میزان ارائه اعتبارات به کشورهای با درآمد متوسط و پایین توسط بانک جهانی در دهه اخیر در سال 2020، تحت تأثیر قرار گرفتن منفی میزان تجارت در کشورهای گروه بیست به واسطه اقدامات اندک این کشورها در محدودسازی تجارت در دوران کرونا و افزایش چشمگیر میزان سرمایه مورد نیاز در کشورهای در حال توسعه برای سازگاری با فرآیند تغییرات اقلیمی، مطرح شده است.

متن کامل این گزارش را از اینجا بخوانید.

در همین رابطه