نشست تخصصی «توسعه گردشگری ضرورت اقتصاد مقاومتی» توسط کمیسیون گردشگری اتاق ایران و با حضور جمعی از کارشناسان و اساتید حوزه گردشگری در اتاق ایران برگزار شد.
دراین نشست مهدی سیاوشی، رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق کرمان و عضو کمیسیون گردشگری اتاق ایران با تأکید بر نقش مهم گردشگری در اقتصاد مقاومتی گفت: گردشگری جایگاه بسیار مطلوبی در اقتصاد مقاومتی دارد و لازم است به آن توجه شود. وی افزود: ضروری است در زمینه نقش گردشگری در اقتصاد مقاومتی برنامهها و همایشهای بیشتری گذاشته شده و اقدامات بیشتری انجام دهیم.
سیاوشی در رابطه با ماموریت کمیسیونهای مختلف اتاق گفت: اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور، کمیسیونهای مختلفی دارند و بحثهای تخصصی اقتصاد مقاومتی را با حضور کارشناسان و نخبگان برای بررسی مسایل مختلف اقتصادی برگزار کرده و جمعبندی جلسات را در اختیار دولت و مجلس قرار میدهد.
پیشنهادهایی برای اجرایی کردن سیاستهای اقتصاد مقاومتی
احمد اصغری، رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق ایران، با بیان اینکه در دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق ایران بیش از پیش به اهمیت گردشگری و صنایع وابسته تأکید شده است، گفت: بخش خصوصی برای ورود به این حوزه و سرمایهگذاری در این صنعت اشتیاق بسیاری نشان داده است.
رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق ایران با بیان اینکه در دهههای گذشته به دلیل برخی مشکلات سیاسی و اقتصادی و از جمله تحریمها، شاهد پیشرفتهای قابل ملاحظهای در حوزه گردشگری نبودهایم، تاکید کرد: بخش خصوصی و اتاق ایران با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی مجدانه در این کمیسیون به ایفای نقش خود در این زمینه میپردازند.
اصغری در ادامه سخنان خود با نگاهی به سیاستهای 24 گانه ابلاغی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی، به بیان پیشنهاداتی برای اجرایی کردن این سیاستها در حوزه گردشگری پرداخت.
وی با هدف اجرایی کردن بند اول این سیاستها برای تامین شرایط و فعال سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایههای انسانی کشور برای توسعه کارآفرینی و تاکید بر ارتقای درآمد، پیشنهاد کرد برنامهریزی در جهت حمایت از کسب و کارهای نو در گردشگری و رشتههای مرتبط راهاندازی شوند.
وی افزود: این حمایتها میتواند شامل رفع موانع راهاندازی کسب و کار، حمایت در جهت کاهش هزینههای تولید از طریق معافیتهای مالیاتی و ارائه تسهیلات مالی، حمایت از تعاونیهای بخش گردشگری و کسب و کارهای کوچک و متوسط، حمایت و آموزش رسانهای در خصوص کسب و کارهای نو در صنعت گردشگری باشد.
اصغری همچنین برای اجرایی شدن بند سوم این سیاستها در مورد محور قراردادن رشد بهرهوری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید و بکارگیری ظرفیتهای متنوع در جغرافیای مزیتهای مناطق کشور، گفت: همانطور که میدانید یک درصد بهره وری بیشتر در اقتصاد ایران با 425 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی چیزی در حدود 4.2 میلیارد دلار خواهد بود . وی افزود: بنابراین پیاده سازی برنامه آمایش سرزمین در حوزه گردشگری، ارائه خدمات مشاورهای و آموزشی به کسب و کارهای گردشگری به ویژه بخش اقامتی و پذیرایی در خصوص پیاده سازی نظام کیفیت و بهرهوری، آموزش کاربردی فعالان این حوزه پیشنهاد میشود.
رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق ایران همچنین برای اجرایی کردن بند 12 سیاستهای اقتصاد مقاومتی در مورد موضوع افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیبپذیری اقتصاد کشور گفت: ویژگی غیر قابل انکار گردشگری در ایجاد بسترهای تعاملی مستقیم با جهان و ایجاد تنوع بالا در اقتصاد کشور میتواند تاب آوری اقتصاد را افزایش دهد. وی افزود: میتوان با توسعه گردشگری اسلامی در بازارهای کشورهای اسلامی، کاهش وابستگی بخش گردشگری به خدمات و تجهیزات وارداتی و در نتیجه کاهش نشتیهای اقتصادی این بخش و تلاش در جهت افزایش ضریب تکاثری گردشگری از طریق منابع داخلی، آسیبپذیری اقتصاد کشور را کاهش داد.
اصغری همچنین در مورد اجرای بند 17 این سیاستها در مورد اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی گفت: صنعت گردشگری میتواند در قالب حدود 40 نوع پایه مالیاتی و عوارض متنوع، درآمدهای قابل توجهی را در موضوع مالیاتها ارایه کند.
وی افزود: پیشنهاد میشود با توسعه پایههای مالیاتی بخش گردشگری و اختصاص بخشی از منافع حاصله به توسعه بخشی مناطق، ارتقای نظام مالیاتهای غیر مستقیم به ویژه مالیات بر مصرف در خدمات اختصاصی و خدمات عمومی مورد استفاده گردشگران، موضوع مالیات دنبال شود.
ضرورت شناسایی ظرفیتهای کشور برای افزایش تابآوری در اقتصاد
محمود ضیایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در نشست تخصصی توسعه گردشگری، ضرورت اقتصاد مقاومتی به ارائه سخنرانی خود پرداخت.
ضیایی تابآوری در اقتصاد را قدرت و قابلیت بهبود، ترمیم و بازگشت به حالت طبیعی عنوان کرد و گفت: اگر کشورها پس از شرایط بحران و سختی بتوانند سناریو و برنامههای جدید تعریف کنند و خود را با شرایط تطبیق دهند، تاب آوری اقتصادشان بالا است.
ضایی در رابطه با اقتصاد مقاومتی گفت: باید ببینیم برای افزایش تاب آوری اقتصاد چه محصولاتی را میتوانیم ارایه دهیم و داشتههای ما چیست. وی با بیان اینکه ایران در زمینه منابع طبیعی و آثار تاریخی قابلیتهای بسیاری دارد، گفت: باید ببینیم چقدر توانستهایم پتانسیلهای در کشور را تبدیل به قابلیتهای بالقوه کرده و از آنها درآمدزایی کنیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: در شاخص رقابتپذیری گردشگری رتبه خوبی در بین کشورهای دیگر نداریم به طوری که رتبه کلی ما 98 است و در شاخصهای کوچکتر نیز رتبه مطلوبی نداریم. وی افزود: تنها در شاخص قیمت در جهان رتبه خوبی داریم. اما در شاخصهایی مانند رویه و مقررات سیاسی، نگاه اولویت محور به گردشگری در جایگاه خوبی قرار نداریم.
توجه به نکات مثبت گردشگری
علیرضا اشرف، دبیر کل اتاق ایران نیز در نشست گردشگری و اقتصاد مقاومتی، با بیان اینکه گردشگری هم مانند همه امور هم نکات مثبت دارد و هم منفی، گفت: باید بتوانیم از مزایای گردشگری استفاده کرده و معایب آن را به حداقل برسانیم.
وی افزود: از طریق اقتصاد مقاومتی به عنوان یک برنامه راهبردی میتوانیم صنعت گردشگری را در مسیری مناسب راهبری کنیم.
دبیر کل اتاق ایران همچنین بر اهمیت گردشگری سلامت و گردشگری ورزش در اقتصاد مقاومتی تأکید کرد.
برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید بتوان در عرصه جهانی رقابت کرد
ابوالفضل کزازی، پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست، مطالبی ارایه کرد.
کزازی در تعریف اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی متکی بر منابع داخلی با نگاه و هدف به بازارهای بزرگتر بیرونی است و از الزامات دستیابی به بازار بزرگ بیرون از کشور، پیروزی در عرصه رقابت است و باید بتوان در شرایط اقتصاد جهانی با رقیبان مختلف رقابت کرد.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی شرایطی برای مقابله با تحریم است در شرایطی که صادرات و واردات با مشکل مواجه شده و انجام نمیشود. وی افزود: مدل مفهومی اقتصاد مقاومتی تعریفنشده و در کشور ما باید تعریف شود.
ابوالفضل کزازی که در زمینه مدیریت حفظ ماهیت و هویت اقتصاد مشغول پژوهش است، توانمندسازی و افزایش کارایی مدیریت و نظام اداری و اصلاح زمینه فعالیت فعالان اقتصادی را از مهمترین محورهای حاکم بر اقتصاد کشور عنوان کرد.
کزازی همچنین سلامت اقتصادی، تقویت فضای رقابتی و شفافیت اقتصادی و جلب مشارکت مردم در امر سرمایهگذاری، تقویت و توانمندی از نیروی انسانی و تحرک دیپلماسی بهویژه دیپلماسی اقتصادی را از محورهای اقتصاد مقاومتی برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی جدای از توجه به مدیریت نوین و فهم صحیح از مدیریت دانش نیست. کزازی تصریح کرد: آینده را باید با توجه به تغییرات آتی مدنظر قرار داد و مدیران ملزم به تغییر نگرش و تغییر در عملکرد خود هستند.
این استاد دانشگاه با تأکید بر واقعبینی و دوری از شعارزدگی گفت: توسعه اقتصادی نیازمند واقعبینی از نقاط ضعف و قوت و درک صحیح از شرایط است.
کزازی در تأکید بر منابع و توان تولید داخلی کشورها گفت: هر کشوری باید برای دستیابی به اهداف توسعه خود متکی به منابع و توان داخلی باشد و از تجربه و سرمایه خارجی بهره گیرد.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نیازمند بهرهگیری از حداکثر ظرفیت تولید و در نهایت توسعه بازارهای منطقهای است. کزازی تأکید کرد: باید رقابت را از داخل به خارج منتقل کرد و برای تحقق این امر، بازاریابی مناسب و شبکههای پخش مدرن و توسعهیافته ضروری است.
کزازی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر ضرورت انتقال توانمندیها از نسلهای گذشته به آینده گفت: باید اقدامی انجام دهیم که توانمندیها از نسلی به نسل بعد منتقل شوند.
وی در بیان ویژگیهای جامعه امروز گفت: در جامعه امروز، دانش همهچیز است. وی همچنین پویایی و بالندگی و بیمرزی را از دیگر ویژگیهای جامعه امروز برشمرد.
این استاد دانشگاه همچنین چهار عامل مؤثر در اقتصاد تحت عنوان متلاطم کننده اقتصاد جهانی را اینچنین برشمرد: روند رو به رشد شهرنشینی، جهان رو به پیری، سرعت تغییرات تکنولوژیک و ارتباطات گسترده جهانی.
کزازی در مورد رشد شهرنشینی گفت: تا سال 2025 دو سوم جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد و این موضوع بهعنوان عاملی مهم در اقتصاد باید مدیریتشده و مدنظر مدیران قرار گیرد.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه 10 مهارت ویژه مدیران را بیان کرد. کزازی مهارت حل مسئله، تفکر نقادانه، خلاقیت، مهارت مدیریت انسانی، هوش احساسی و عاطفی، انعطافپذیری و توانایی مذاکره را از مهمترین این مهارتها عنوان کرد.