رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

حسین سلاح‌ورزی در نشست با هیئت مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران

برای حل مشکلات حمل و نقل و لجستیک، از ظرفیت تشکل‌ها استفاده شود

رئیس اتاق ایران: هدف هیات رئیسه اتاق در دوره جدید این است که با شکل‌گیری یک نظام تشکلی قدرتمند، مسائل و موضوعات را به صورت تخصصی به تشکل‌های مربوطه برون‌سپاری کنیم.

24 مهر 1402
کد خبر : 68100
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حسین سلاح ورزی رئیس اتاق ایران گفت: برای حل مشکلات صنعت حمل و نقل و لجستیک، باید به تقویت تشکل‌های این حوزه پرداخت. اگرچه آستانه تحمل سیاست گذاران پایین آمده اما اتاق ایران برای حل مشکلات بخش خصوصی با دولت تعامل و همکاری می‌کند.

حسین سلاح‌ورزی در نشست هیات‌رئیسه اتاق ایران با هیات‌مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران گفت: اتاق ایران وظیفه دارد از طریق پیگیری مشکلاتِ فضای کسب‌وکار و بهبود آن، سهم بخش خصوصی در اقتصاد را افزایش دهد و باید در این زمینه از ظرفیت تشکل‌ها استفاده کند.

رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه تشکل‌ها باید با توجه به دامنه فعالیتشان، هدف‌گذاری‌های مشخصی داشته باشند، گفت: اگر نظام تشکلی قوی و ساختاریافته داشته باشیم، توان چانه‌زنی اتاق ایران برای اثرگذاری بر سیاست‌ها افزایش خواهد یافت. در اتاق ایران 218 تشکل ثبت شده که این تشکل‌ها ظرفیت بسیار مهمی هستند که باید برای حل مشکلات هر حوزه‌ای از این ظرفیت‌های کارشناسی و تجربه عملی استفاده کرد.

به‌گفته رئیس اتاق ایران، هدف هیات رئیسه جدید اتاق این است که با شکل‌گیری یک نظام تشکلی قدرتمند، مسائل و موضوعات را به صورت تخصصی به تشکل‌های مربوطه برون‌سپاری کنیم و از نگاه و نظرات کارشناسی تشکل‌ها بهره ببریم.

او خطاب به هیئت مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران تصریح کرد: در راستای تقویت تشکل‌های بالادستی، عضویت این تشکل‌ها در مجامع بین‌المللی بسیار مهم است. از آنجایی که صنعت حمل و نقل و لجستیک از حرکت، گردش تا نگهداری مواد، تولید، توزیع و مصرف را در برمی‌گیرد، باید این فدراسیون قوی‌تر عمل کند و اهتمام کند که همه تشکل‌های هم‌سو در این مسیر قرار گیرند.

سلاح‌ورزی ادامه داد: صنعت حمل و نقل در ایران مشکلات زیادی دارد که بخشی از این مشکلات ناشی از تحریم‌هاست و ما از زنجیره ارزش بین‌المللی بیرون افتاده‌ایم ولی امیدواریم این مشکلات حل شود. اتاق ایران هم در این زمینه در حد وسع خود تلاش می‌کند. البته آستانه تحمل سیاست گذاری پایین آمده و من معتقدم اگر روش تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری با این شیوه و مشخصه ادامه یابد، اقتصاد ایران به مشکلاتی برمی‌خورد.

در این نشست علی محمودی‌سرای، رئیس هیات‌مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران از موانع و مشکلات حوزه حمل و نقل و لجستیک گفت: صدور ویزا یکی از مشکلات ر اننده‌هاست. مثلاً در حال حاضر ایتالیا هفته‌ای 20 ویزا برای کل شرکت‌های حمل و نقل صادر می‌کند. قبلاً ویزاها یکساله بود و الان مدت این ویزاها شش ماهه شده است. از طرفی مشکلات دیگر برای حوزه صادرات ایجاد شده است به عنوان مثال بالا رفتن قیمت کرایه کامیون‌ها یکی از این مشکلات است. اگر روند حمل و نقل به صورت روتین و منظم انجام نشود صادرات روتین نخواهد بود و کالاهای صادراتی به مصرف داخلی خواهد رسید.

در این نشست فعالان حوزه حمل و نقل و لجستیک به بیمه کارت سبز اشاره کردند. به دلیل تحریم‌ها بیمه کارت سبز ایران را تحریم کرده‌ است. فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران برای حل این مسئله به دنبال راهکاری است که کامیون‌های ایرانی به مشکل نخورند. باید رویه‌های ممکن بررسی شود.

در ادامه علی شمس‌اردکانی گفت: حمل و نقل از دید اقتصاد کلان، در ردیف عمران و صنعت ساختمان است که به همه صنایع سرویس می‌دهد. اگر صنعت ساختمان و عمران در کشور رشد کند، به رشد اقتصادی کمک می‌کند و حمل و نقل هم چنین جایگاهی دارد. حمل و نقل سه وجه دارد: حمل و نقل داخلی، ترانزیت، واردات و صاردات. ایران به لحاظ مسیرهای ترانزیتی موقعیت خوبی دارد و باید از این موقعیت‌ها در جهت رشد اقتصادی بهره گرفت.

شمس اردکانی ادامه داد: باید با تعامل دولت، موانع موجود در مسیر حمل و نقل برطرف شود و این موانع و وضعیت با هدف رشد اقتصادی و اشتغال تعارض دارد. باید انجمن‌های حمل و نقل و امور مربوطه در اتاق ایران فعال باشند و مشکلات را از طریق اتاق ایران پیگیری کنند شرایط هم طوری است که دولت به حرف کارشناسان توجه بیشتری دارد. ما برای رشد تولید به حمل و نقل آسان نیاز داریم.

در ادامه یحیی ضیائی مهرجردی، دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران از وضعیت کشتیرانی در ایران در حوزه خزر و خلیج فارس گفت: ما نتوانسته‌ایم از فرصت پیوستن به بریکس استفاده کنیم. شناورهای خزر پیر شده‌اند و باید برای نوسازی شناورهای خزر و ناوگان جنوب اقدامات جدی انجام شود.

او ادامه داد: اگر سازمان بنادر در حوزه لایه روبری اقدام نکند، همین ظرفیت موجود در خزر از بین خواهد رفت. روس‌ها در ابتدا می‌خواستند در دوره جنگ با اوکراین، کالای خود را از خزر صادر کنند ولی الان اشتیاق اولیه خود را از دست داده اند و از دریای سیاه و شمال با کشتی بزرگتر کالای خود را حمل می‌کنند.

در ادامه مصطفی کشکولی، انجمن صنعت بانکرینگ ایران گفت: وزارت نفت در حوزه سوخت‌رسانی به کشتی‌ها ساختار منسجم و نرمال ندارد. نرخ سوخت بی ثبات است. کشتی‌ها نمی‌تواند خود را با این روند هماهنگ کنند و هیچ کس به داد کشتی‌ها و شناورها نمی‌رسد.

او درباره صنعت بانکرینگ گفت: 90 درصد ظرفیت بانکرینگ خلیج فارس در اختیار امارات متحده عربی است و ایران 5 درصد در بانکرینگ منطقه و نیم درصد در دنیا سهم دارد و 47 درصد هزینه هر کشتی، سوخت آن است. حدود 200 میلیون تن نفت کوره در سال به کشتی‌های سوخت‌رسانی انجام می‌شود و بالای 200 میلیون تن بازار بانکرینگ در دنیاست. سنگاپور با حدود 50 میلیون تن بانکرینگ ،رتبه اول را دارد و بعد از آن بندر فجیره قرار دارد.

کشکولی ادامه داد: سالانه 47 هزار کشتی از جزیره قشم عبور می‌کند و 300 مایل در دریا راه می‌پیماید تا به بندر فجیره برای سوخت گیری و خرید مایحتاج خود که 17 نوع سرویس خدمات است، می‌رسند. همه اینها ارزآوری دارد و اگر بتوانیم این 17 سرویس را ایران ارائه کند، تجارت خیلی خوبی است ولی از این فرصت استفاده نمی‌کنیم.

کشکولی تصریح کرد: در برنامه‌های توسعه‌ای به بانکرینک اولویت داده نشده است و در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود. از طرفی تعهد ارزی در حوزه بانکرینگ خیلی آزار دهنده است. مثلاً سوخت کم سولفور در کشور تولید نمی‌شود و باید این سوخت را وارد کنیم. بانکرینگ باید توسعه پیدا کند و باید موضوع بازگشت ارز توسط بانکرینگ حل‌وفصل شود.

بعد از آن حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره موانع صنعت گردشگری در ایران گفت: فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌ها باید بازوی توانمند اتاق ایران باشد و باید اتاق ایران به صنعت گردشگری باور داشته باشد. صنعت گردشگری پتانسیل بالایی دارد. دنیا از صنعت گردشگری ارتزاق می‌کنند. صنعت گردشگری در ایران در اختیار بخش خصوصی است. گردشگری در دنیا جای صنایع دیگر را گرفته است. بخش خصوصی در حوزه گردشگری بسیار فعال‌تر عمل می‌کند و اتاق ایران قدر پتاسنیل را باید بداند. باید مشکلات این حوزه از قبیل مالیات حل و فصل شود.

در ادامه پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران از مامورتی اتاق ایران در حمایت از بخش خصوصی و تشکل‌های این حوزه گفت: اتاق ایران در این دوره توجه ویژه‌ای به تشکل‌های صنفی دارد. البته یکی از نقاط ضعف ما در فعالیت‌های تشکلی، پراکندگی است. تشکل‌ها باید در فعالیت خود همگرا باشند تا قدرتمند عمل کنند. برای همین تاکید ما به تشکیل فدراسیون و کنفدراسیون است. در هر نشستی که با تشکل‌ها برگزار می‌شود، من به توانمندی کشور بیشتر امیدوار می‌شوم. پتانسیل بالقوهای که باید به عینیت برسند.

او ادامه داد: حمل و نقل شریان اقتصادی دنیاست. حمل و نقل زمینی، هوایی، دریایی، ریلی و ترانزیت در حوزه گردشگری، صادرات و واردات اهمیت ویژه‌ای دارد و باید روی این جایگاه حمل و نقل و لجستیک در کشور کار کنیم. باید در این حوزه نقشه راه چند لایه‌ای تدوین شود که هم دربرگیرنده حوزه حمل و نقل باشد و هم لحستیک. در این سند باید اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت و همچنین مسائل داخلی و بین المللی صنعت حمل و نقل را باهم دید.

باقری ادامه داد: باید برای تجهیز ناوگان حمل و نقل کشور تدبیری اندیشیده شود. مثلاً در دنیا ناوگان حمل و نقل به سمت سوخت برقی حرکت می‌کند.

 باید برای تعامل با دولت خوراک فکری و پیشنهادهای کارشناسی آماده کنیم. اتاق ایران در این مسیر از ظرفیت تشکل‌های تخصصی استفاده می‌کند. در این دوره نگاه ما به کمیسیون‌ها و تشکل‌ها نگاه متفاوتی است. اثربخشی تشکل در کمیسیون برای این دوره از هیات نمایندگان بسیار مهم است.

در همین رابطه