آمارها نشاندهنده وضعیت آینده جهان هستند و مسوولان کشور باید توجه به بخش کشاورزی را نه بهعنوان یک گزینه بلکه بهعنوان یک ضرورت در دستور کار قرار دهند.
کاکایی، معتقد است دولت یازدهم توانسته با آزادسازی در خودروهای بالای ٤٠ میلیونتومان، آزادسازی را به وجود آورد. اما بازار خودروهای زیر ٤٠میلیون غیررقابتی است و بهتر است زمینههای رقابت در این بازار به وجود آید.
در اقتصاد ایران به دلیل مشکلات ساختاری به اهمیت مالیات چندان توجه نشده است.
عدهای معتقدند که کرده و کردار صنعت خودرو اصلا قابلدفاع نیست و عدهای هم معتقدند که این صنعت نقش خود را بهعنوان لکوموتیو صنعتی خوب بازی کرده است و ایران بدون صنعت خودرو یعنی ایران نیمهصنعتی.
محمود جامساز میگوید: دولتها و شبهدولتیها هرجا بوی پول به مشام برسد حضور دارند؛ نگونه که بسیاری از اقتصاددانان از این پیوند شوم، با عنوان طبقه قدرت- ثروت یاد میکنند.
امسال جزء معدود سالهایی است که با وجود خشکسالیهای فراوان، تولیدات کشاورزی، بهویژه پرمصرفترین و راهبردیترین آن یعنی گندم، مطلوب بوده است.
در بخشهایی از شهر، در نقاطی که قدرت اقتصادی مردم شاید پایینتر باشد، فلافلفروشیها حتی میتوانند رستوران روز تعطیل برای یک خانواده چهارنفره باشند. البته این نمیتواند دلیل بر فقیربودن یا فقر مطلق یک جامعه باشد.
حالا که در ماههای پایانی دولت تدبیر و امید قرار داریم، بسیاری معتقدند حسن روحانی کارش را روی همین دو وزیر متمرکز کرده؛ محمدجواد ظریف و بیژن نامدارزنگنه. روحانی دو سال نخست و پرتنش را با جواد ظریف پشت سر گذاشت تا با ابزار برجام راهی برای تعامل اقتصادی با جهانیان پیدا کند.
آب دغدغه امروز ایران و جهان است؛ تجربه کشورهای جهان درباره تأمین مالی پروژههای آبی میتواند برای ایران آموزههای مدیریتی و سیاستگذاری مناسبی به همراه داشته باشد.
در صنعت خودروسازی ایران وجوهی هست که میتواند تهدیدی برای امنیت ملی کشور قلمداد شود و هم فرصتهای استثنائی است که میتواند بیشترین دستاوردهای ثمربخش برای برونرفت از شرایط پرچالش کشور را امکانپذیر کند.